Annons

Autofokus på telet laggar

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Har en Nikon 70-200 f2,8 som jag inte har använt på länge. Nu sitter jag på en öde ö för bl.a. fågelfoto och autofokusen vill ibland, ibland inte på min D90. Den rycker bara till lite och om den jobbar så hamnar fokuset ibland fel och det blir inte rätt förrän några försök.
Med min normalzoom är det inga problem.

Vad kan vara problemet? Jag inbillar mig att det funkar bättre när jag har snurrat objektivringen kraftigt fram och tillbaka manuellt. Men jag känner att jag famlar i mörkret.
Finns det några knep för att inringa problemet? Och åtgärda? Nån kontakt mellan kamera och objektiv eller nåt? Är helt grön på det området.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Hade ett liknande fel på mitt 80-200 förra året. Autofokusen slutade fungera och jag kunde även känna att det tog emot lite vid manuell fokusering på några ställen.
Visade sig vara en "flatkabel" i objektivet som lossnat från sin dubbelhäftande tejp, denna fastnade sedan någon rörlig del inuti objektivet i när den försökte fokusera.

Hittade då denna filmen https://www.youtube.com/watch?v=-VmNfT3MhdM och den fixen löste det för mig.

Detta är som sagt för 80-200 men din beskrivning av felet låter väldigt likt detta.
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack!
Vet inte om jag vågar göra det själv, framför allt inte om man inte har rätt redskap men nåt sånt fel måste det vara för jag känner igen det att det tar emot på nåt ställe.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Tack!
Vet inte om jag vågar göra det själv, framför allt inte om man inte har rätt redskap men nåt sånt fel måste det vara för jag känner igen det att det tar emot på nåt ställe.
Jag använde en kniv för att pilla bort luckan och klippte till en remsa av ett visitkort när jag fixade mitt, så inget jättebehov av speciella verktyg.
Men rör det ju sig om ett ingrepp på ett rätt dyrt objektiv så förstår osäkerheten.

Sitter du fortfarande ute på ön är det nog ingen bra ide utan bättre att vänta tills man har bord och bra belysning att arbeta med.

Med mitt objektiv kom och gick problemet till en början, jag märket att jag oftast hade problemet när objektivet hade stått upp i sin väska ett tag.
Kanske kan man ha tur och få det att fungera temporärt om du lägger det ett par timmar horisontellt med fokusavståndsläsaren uppåt och ställd på 3-4m. Har man då riktig tur kanske gamla hederliga dragningskraften trycker ner kabeln så du kan använda objektivet tills du kan fixa det ordentligt.
 

AWid

Aktiv medlem
Hade ett liknande fel på mitt 80-200 förra året. Autofokusen slutade fungera och jag kunde även känna att det tog emot lite vid manuell fokusering på några ställen.
Visade sig vara en "flatkabel" i objektivet som lossnat från sin dubbelhäftande tejp, denna fastnade sedan någon rörlig del inuti objektivet i när den försökte fokusera.

Hittade då denna filmen https://www.youtube.com/watch?v=-VmNfT3MhdM och den fixen löste det för mig.

Detta är som sagt för 80-200 men din beskrivning av felet låter väldigt likt detta.
Du kan ju också pröva att rengöra de små kontakterna som sitter i bajonettfattningen (både på objektivet och på kamerahuset). Har du tillgång till isopropanol, T-röd eller något liknande lösningsmedel är det bra. Annars torka av kontakterna med något mjukt och torrt (som inte luddar alltför mycket;-) Det är värt ett försök och det är gratis.....
 
ANNONS