Annons

Hjälp med stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

LennieA

Medlem
Hej alla,

Jag har en låda som är ca 1x1x1m med ett hål i taket och jag behöver ett stativ som kan hålla kameran stadigt mitt ovanför den med linsen ner i hålet.

Riggen kommer behöva kunna ställas åt sidan men jag ska inte bära omkring den så vikt är inget problem.

Jag har kollat en del på Stativ med fällbar pelare, men jag tror inte att ett sådant skulle nå hela vägen in.

Jag har sett stativ med en längre arm och en motvikt men det står att dom är till för lampor och skärmar, kulle den typen funka till en kamera? Blir det tillräckligt stabilt för längre slutartider? Det blir ju ganska begränsat med ljus så jag räknar med långa slutartider.

Det är väldigt bra om jag inte blir utfattig på köpet ;)

Just nu använder jag mig av en gammal Nikon D3000 men kommer behöva uppgradera kamera och objektiv längre fram.

Riggen är till för att fånga texturer till ett spel då man med fast kamera och varierande belysning kan få ut det mesta som behövs för moderna spelmotorer.

Mycket tacksam för svar!
Lennie
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
om det är en fast installation så kan du svetsa ihop ett par vinkeljärn.
Sen är det bara o skruva fast kameran eller använda en stativplatta.
minimal konstnad = en skruv. o lite järn.
 

bildsten

Aktiv medlem
Om det är ett lock på lådan med ett hål för objektivet kan du väl ställa ett vanligt stativ uppepå som bilden visar. Det finns ju mindre och smidigare kulor än min Gitzo offset-kulled så att kameran hamnar närmare stativpelaren.
 

Bilagor

LennieA

Medlem
Tack för snabba svar :)

Jag kommer att bygga lådan i typ skumplast eller wellplast. så den kommer inte vara speciellt stabil. Jag har dock inte tänkt på att det går att ställa stativen sådär lågt. Det kan ju vara värt att tänka om konstruktionen av lådan bara för den enkla lösningen.

Det ska kanske tilläggas att jag inte kan speciellt mycket om fotografering.
 

LennieA

Medlem
https://kaffebrus.com/produkt/bakgrundsstativ-basic-set-med-2-stativ-bom-samt-vaska

...brukar jag använda till lite av varje. Du kan väl köpa två och ställa i kors om du vill ha det helt stabilt.

Om du åker till en byggmarknad kan du nog knåpa ihop något eget men ovan är justerbart på flera sätt vilket jag uppskattar.
Och sedan typ en sådan här för att fästa på stången då?
https://kaffebrus.com/produkt/superklamma

Jag antar att jag behöver ett Huvud då med, typ ett sånt här?
https://kaffebrus.com/produkt/trevagshuvud-for-kamerastativ-1
 

iSolen.se

Guest

LennieA

Medlem
Typ. Stativhuvud har du väl redan?

Köp lite olika klämmor förresten, du kommer märka att de går åt.

Du kan dra fast en sån här direkt i stången också:

https://kaffebrus.com/produkt/spigot-bh-4m8f
Nja, så här i för-fasen så har jag använt mig av et 30 år gammalt stativ där huvudet sitter fast.. Det har ju inte direkt gett så bra resultat.

Tack för mycket bra hjälp!

*edit* Nu när jag kollade så gick det faktiskt att skruva av huvudet på stativet men iom att det är så gammalt så är gummit på plattan aldeles ihoptorkat och fnasigt så kameran sitter inte så jätte bra i det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrottstativ som man kan vrida mittpelaren 90 grader på. Det ser ut så här med mittpelaren vriden. Man behöver nåt lämpligt huvud också förstås, så att det går att rikta in kameran.
 

iSolen.se

Guest
Hej alla,

Jag har en låda som är ca 1x1x1m med ett hål i taket och jag behöver ett stativ som kan hålla kameran stadigt mitt ovanför den med linsen ner i hålet.

Riggen kommer behöva kunna ställas åt sidan men jag ska inte bära omkring den så vikt är inget problem.

Jag har kollat en del på Stativ med fällbar pelare, men jag tror inte att ett sådant skulle nå hela vägen in.

Jag har sett stativ med en längre arm och en motvikt men det står att dom är till för lampor och skärmar, kulle den typen funka till en kamera? Blir det tillräckligt stabilt för längre slutartider? Det blir ju ganska begränsat med ljus så jag räknar med långa slutartider.

Det är väldigt bra om jag inte blir utfattig på köpet ;)

Just nu använder jag mig av en gammal Nikon D3000 men kommer behöva uppgradera kamera och objektiv längre fram.

Riggen är till för att fånga texturer till ett spel då man med fast kamera och varierande belysning kan få ut det mesta som behövs för moderna spelmotorer.

Mycket tacksam för svar!
Lennie
Måste det vara uppifrån? Det är rätt obekvämt att jobba så med så stor ljusbox., jo jag har en 1x1x1 och en tom ännu större.
 

LennieA

Medlem
Måste det vara uppifrån? Det är rätt obekvämt att jobba så med så stor ljusbox., jo jag har en 1x1x1 och en tom ännu större.
Alternativet blir att fästa upp materialen på en vägg. Det kan komplicera saker grymt mycket. Jag funderar dock litet på att han nån form av tyg som jag kan hänga över allt som en teepee. Då klarar jag mig med ett vanligt stativ.

Som dennaa fast med ett tält över :)
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10211157398429840&set=pcb.10211157429150608&type=3&theater
 

iSolen.se

Guest
Alternativet blir att fästa upp materialen på en vägg. Det kan komplicera saker grymt mycket. Jag funderar dock litet på att han nån form av tyg som jag kan hänga över allt som en teepee. Då klarar jag mig med ett vanligt stativ.

Som dennaa fast med ett tält över :)
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10211157398429840&set=pcb.10211157429150608&type=3&theater
Precis. Måste du ha ljusbox... Ovan manfrotto kan sära på benen väldigt bra. Om ett ben skulle hamna i bild är det inte hela världen, det shoppar du bort på två sekunder.

Vad ska du fota?
 

LennieA

Medlem
Precis. Måste du ha ljusbox... Ovan manfrotto kan sära på benen väldigt bra. Om ett ben skulle hamna i bild är det inte hela världen, det shoppar du bort på två sekunder.

Vad ska du fota?
Olika material, framförallt tyg, som ska användas som texturer i ett spel. Om man belyser materialet ifrån minst tre kända, låga vinklar ( gärna fler) så kan man beräkna höjddata baserat på hur skuggorna faller och på så sätt få tag i väldigt realistiska texturer. Det finns redan en hel del sådana här "photoscannade" bibliotek, problemet för oss är att dom alla är för utzoomade. Vi behöver komma in mycket närmare materialet än vad som är normalt i branschen. Normalt används det till människor, vi jobbar mot en skala där fokus objekten är runt 10cm höga.
 

iSolen.se

Guest
Olika material, framförallt tyg, som ska användas som texturer i ett spel. Om man belyser materialet ifrån minst tre kända, låga vinklar ( gärna fler) så kan man beräkna höjddata baserat på hur skuggorna faller och på så sätt få tag i väldigt realistiska texturer. Det finns redan en hel del sådana här "photoscannade" bibliotek, problemet för oss är att dom alla är för utzoomade. Vi behöver komma in mycket närmare materialet än vad som är normalt i branschen. Normalt används det till människor, vi jobbar mot en skala där fokus objekten är runt 10cm höga.
Spännande!

Keep us in the loop. Tror mest på boxlös lösning. Det borde väl vara bättre för er om ljuset är hårdare än mjukare?
 

LennieA

Medlem
Spännande!

Keep us in the loop. Tror mest på boxlös lösning. Det borde väl vara bättre för er om ljuset är hårdare än mjukare?
Om inte annat betydligt mindre arbetskrävande i att skapa.
Det exemplet jag länkade så har dom använd punkt belysning men det ger ganska dåligt resultat då alla ekvationer förutsätter ljusriktning och inte egentligen position. Så jag funderar på ledtejp i lister med en diffus skiva framför för att få ljuset så jämt som möjligt. Jag är dock aningens osäker på vilken ljusstyrka som kommer krävas på slingorna. Jag har tittat på slingor som har runt 1000lm/m med kalvit färg (6000-6500k)

1000lm/m kanske blir för svagt? Jag kommer ju inte har slingor som är längre än 50cm då jag vill jag dom i en octagon. Så då borde ljusstyrkan bli 500lm per slinga (funkar det så?) Med ett avstånd till centrum på ~50cm.
 

iSolen.se

Guest
Om inte annat betydligt mindre arbetskrävande i att skapa.
Det exemplet jag länkade så har dom använd punkt belysning men det ger ganska dåligt resultat då alla ekvationer förutsätter ljusriktning och inte egentligen position. Så jag funderar på ledtejp i lister med en diffus skiva framför för att få ljuset så jämt som möjligt. Jag är dock aningens osäker på vilken ljusstyrka som kommer krävas på slingorna. Jag har tittat på slingor som har runt 1000lm/m med kalvit färg (6000-6500k)

1000lm/m kanske blir för svagt? Jag kommer ju inte har slingor som är längre än 50cm då jag vill jag dom i en octagon. Så då borde ljusstyrkan bli 500lm per slinga (funkar det så?) Med ett avstånd till centrum på ~50cm.
Jag har några såna slingor, två meter i spiral som jag gjorde en "ljushylla" av som ger massor med ljus. Nu används den inte för foto men du har koll på att färgtemp inte är samma sak som spektrum... men du är kanske inte färgkänslig?

Du kan låta blixtarna gå genom ett A4 på 30cm håll. Kan det vara bra? Keep it simple. Du kan tom bygga en diffuserbox med några A3-A4 och tejp.

Hur räknar man på såna här modeller?
 
ANNONS