Annons

Värde på D750 inkl 2 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Tycker ni att värdet på utrustning påverkas om den inte innehåller originalförpackning?

Jag har möjlighet till en D750 (3 mån gammal, ca 8000 exp) samt en 28-300mm VR (köpt samtidigt som D750) och även en 85:a 1.8G.
D750 samt 28-300mm har kvitto från Cyberphoto, dock ingen annan dokumentation eller förpackning.
85:an har varken det ena eller andra...

Allt är i toppskick.

Vad tror ni om värde, specificerat var för sig

Tack på förhand!
 

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Tycker ni att värdet på utrustning påverkas om den inte innehåller originalförpackning?

Jag har möjlighet till en D750 (3 mån gammal, ca 8000 exp) samt en 28-300mm VR (köpt samtidigt som D750) och även en 85:a 1.8G.
D750 samt 28-300mm har kvitto från Cyberphoto, dock ingen annan dokumentation eller förpackning.
85:an har varken det ena eller andra...

Allt är i toppskick.

Vad tror ni om värde, specificerat var för sig

Tack på förhand!
Hittade ingenstans att redigera inlägget.... jag formulerar om frågan:
Jag kommer behöva köpa detta i ett helt paket, men har egentligen ingen nytta av 28-300 eller 85:an. Vad tror ni jag kan få för dessa två vid en försäljning? 28-300mm VR kostar ju en hygglig slant ny, men jag ser nästan aldrig någon beg till försäljning... beror det på att man är nöjd och inte vill sälja den, eller är det få personer som köpt en sådan överhuvudtaget?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Förpackning eller inte borde inte påverka priset såvida det inte rör sig om samlarprylar som t.ex. en Leica. Den kan förstås vara bra att ha om man skulle behöva sända in prylarna för service på ett bra sätt.

Själv skulle jag inte köpa något där det inte finns ett kvitto. Skulle det visa sig att det är stöldgods återlämnas i så fall varan till den rättmätige ägaren utan att du får någon ersättning. Du kan förstås kräva tjuven på pengar men det är väl föga troligt att det är så givande.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Mycket osäkert då D750 sannolikt får uppföljare snart

Nikon har dröjt väldigt länge med uppgraderingen av samtliga sina FX kameror. Det talar för att det snart kommer ersättare vilket normalt leder till att priset på föregående modeller faller.

Senaste pris hos Scandinavian Photo som generellt ligger lite högt i pris säger att de säljer den för 17990 ink moms. Det ger ett pris ex moms på ca 14000.

Kameran kan köpas ny på E-bay från Katcha för 12900.

http://www.ebay.com/itm/NEW-Nikon-D750-Digital-SLR-Camera-Body-Only-24-3-MP-/271778195603?hash=item3f473e2893:g:6CoAAOSw3v5YpAVS

Köper man begagnat gäller inte garantin och man får förlita sig till Nikons goodwill om det händer något med kameran. Det gör att priset för en begagnad ska vara lägre än nypris som inkluderar garanti.

Därför bedömer jag att värdet på en begagnad D750 bör vara väsentligt lägre med tanke på förestående uppgraderingar. Jag skulle säga att ett rimligt pris för kameran är ca 9000-10000.

Gällande objektiven så bedömer jag att 28-300 kan vara värd ca 5000 kr och att 85an f1,8 bör kunna säljas för ca 2500-3000 kr.
 

stregnil

Aktiv medlem
Nikon har dröjt väldigt länge med uppgraderingen av samtliga sina FX kameror. Det talar för att det snart kommer ersättare vilket normalt leder till att priset på föregående modeller faller.

Senaste pris hos Scandinavian Photo som generellt ligger lite högt i pris säger att de säljer den för 17990 ink moms. Det ger ett pris ex moms på ca 14000.

Kameran kan köpas ny på E-bay från Katcha för 12900.

http://www.ebay.com/itm/NEW-Nikon-D750-Digital-SLR-Camera-Body-Only-24-3-MP-/271778195603?hash=item3f473e2893:g:6CoAAOSw3v5YpAVS

Köper man begagnat gäller inte garantin och man får förlita sig till Nikons goodwill om det händer något med kameran. Det gör att priset för en begagnad ska vara lägre än nypris som inkluderar garanti.

Därför bedömer jag att värdet på en begagnad D750 bör vara väsentligt lägre med tanke på förestående uppgraderingar. Jag skulle säga att ett rimligt pris för kameran är ca 9000-10000.

Gällande objektiven så bedömer jag att 28-300 kan vara värd ca 5000 kr och att 85an f1,8 bör kunna säljas för ca 2500-3000 kr.
Tack för infon, dock stämmer inte ditt påstående om garantin. Garantin följer produkten och inte ägaren. Jag har även dubbelkollat detta med Nikon.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Gör ett försök på tradera, där finns det historik för tidigare auktioner, det är ju verkliga avslut, eller scandinavian photos begsite
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Gällande garanti och reklamationstid

Tack för infon, dock stämmer inte ditt påstående om garantin. Garantin följer produkten och inte ägaren. Jag har även dubbelkollat detta med Nikon.
Jag tror du blandar ihop garanti och reklamationsrätt. Det hela regleras i konsumentköplagen, garantin är frivillig för bolaget att ge och Nikon bestämmer själv hur den ska tillämpas. Det gör att produkter köpta av andra än Nikon i Sverige som är en filial till Nikon i England inte nödvändigtvis hanteras av dem. Dock har jag personligen mycket goda erfarenheter av Nikons service och vilja att avhjälpa fel. Dessutom skiljer garantin på begagnade produkter om du köper varan från en privatperson eller ett företag.

Vidare gäller att du alltid har tre år rätt att reklamera fel. (konsumentköplagens, 23§.)

Vill du läsa mer om detta rekommenderas följande länk:

https://lagen.nu/1990:932
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Garantin är ett år och gäller för produkten och är inte personlig. Undantaget är Tamron som ger en förlängd garanti på 5 år endast till första ägaren.
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag tror du blandar ihop garanti och reklamationsrätt. Det hela regleras i konsumentköplagen, garantin är frivillig för bolaget att ge och Nikon bestämmer själv hur den ska tillämpas. Det gör att produkter köpta av andra än Nikon i Sverige som är en filial till Nikon i England inte nödvändigtvis hanteras av dem. Dock har jag personligen mycket goda erfarenheter av Nikons service och vilja att avhjälpa fel. Dessutom skiljer garantin på begagnade produkter om du köper varan från en privatperson eller ett företag.

Vidare gäller att du alltid har tre år rätt att reklamera fel. (konsumentköplagens, 23§.)

Vill du läsa mer om detta rekommenderas följande länk:

https://lagen.nu/1990:932
Hos Nikon följer garantin produkten och inte ägaren.
Jag ställde frågan till Nikon och fick följande skriftliga svar:

"Garantin gäller för produkten lika länge oavsett om den byter ägare eller ej.
Däremot gäller reklamationsrätten endast den första ägaren. Så ska du reklamera produkten måste du göra det via den person som köpte produkten. Hoppas att det svarade på din fråga!"
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Begreppsförvirring de luxe, läs lagen!

Hos Nikon följer garantin produkten och inte ägaren.
Jag ställde frågan till Nikon och fick följande skriftliga svar:

"Garantin gäller för produkten lika länge oavsett om den byter ägare eller ej.
Däremot gäller reklamationsrätten endast den första ägaren. Så ska du reklamera produkten måste du göra det via den person som köpte produkten. Hoppas att det svarade på din fråga!"
Hej!

Jag förstår att det är lätt att blanda ihop begreppen.

Men det är i grund och botten konsumentköplagen som styr bolagens skyldigheter gentemot konsumenter.

Dessa regler skiljer sig i sin tur från vad som gäller köp mellan privatpersoner.

För bolag gäller att garantin är frivillig från säljarens sida. Den påverkar inte köparens rätt att åberopa KKöpL, detta är inte att förväxla med det Nikon kallar reklamationsrätt.

Säljande bolag kan ju dessutom vara en återförsäljare, det finns vissa som tex Scandinavian Photo och Kameradoktorn (finns fler) som ger egen garanti utöver tillverkarens.

För rättsfall och tolkningar läs lagen här: https://lagen.nu/1990:932

Oavsett vilket kan vi vara överens om att vid köp av en begagnad vara tar man som köpare större risk.

Detta berättigar i sig ett lägre pris och att betala för moms som företag får dra av är inte heller rimligt. Därför bör en lättare begagnad varas pris enligt mitt sätt att se det, ej övergå 60% av nypris ink moms.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hos Nikon följer garantin produkten och inte ägaren.
Rent regelmässigt gäller den ettåriga garantin ägaren.
Rent praktiskt följer den produkten. Tillverkaren tittar inte på vem som köpte produkten utan begär att få se kvittot på det genomförda köpet.

Annars blir tex köp o byten till julklappar väldigt jobbiga.
 

afe

Aktiv medlem
Rent regelmässigt gäller den ettåriga garantin ägaren.
Det finns inga regler vad gäller garantier. Det är helt upp till tillverkaren att sätta vilka villkor som helst. Det enda som gäller "regelmässigt" är konsumentköplagen när köparen är privatperson. http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/

Rent praktiskt följer den produkten. Tillverkaren tittar inte på vem som köpte produkten utan begär att få se kvittot på det genomförda köpet.

Annars blir tex köp o byten till julklappar väldigt jobbiga.
Köp och byten av julklappar har inget som helst med garantier att göra. Om man köper en vara i butik kan man ha rätt till öppet köp (men det är inte lagstiftat). Köper man en produkt vid distanshandel (t.ex. telefonförsäljning, postorder, näthandel) har man enligt lagen 14 dagars ångerrätt. Det finns också begränsningar i Ångerrätten: http://www.hallakonsument.se/angerratt
 

PMD

Aktiv medlem
Svar till inlägg inlägg #14.

Du menar väl inte att Nikon har blandat ihop begreppen gällande sina egna garantivillkor?

Vad gäller garantier behöver man inte läsa några lagar. Däremot är det nog rätt bra att lusläsa garantivillkoren. Eller att göra som TS: fråga tillverkaren/distributören vad som gäller.

Konsumentköplagen är andra sidan helt oväsentlig när det gäller en vara som säljs av en privatperson till en annan privatperson (vilket jag tolkar det som att fallet är här).
 

PMD

Aktiv medlem
Förpackning?

Vad gäller originalförpackningen så är det ju mycket praktiskt att ha kvar den om varan ska skickas med post eller liknande. Det blir mycket lättare att packa den säkert då. I övrigt tycker jag knappast att den bör påverka priset (såvida det inte handlar om samlarprylar, som någon påpekade).
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Korrekt, mellan privatpersoner gäller köplagen.

Svar till inlägg inlägg #14.

Du menar väl inte att Nikon har blandat ihop begreppen gällande sina egna garantivillkor?

Vad gäller garantier behöver man inte läsa några lagar. Däremot är det nog rätt bra att lusläsa garantivillkoren. Eller att göra som TS: fråga tillverkaren/distributören vad som gäller.

Konsumentköplagen är andra sidan helt oväsentlig när det gäller en vara som säljs av en privatperson till en annan privatperson (vilket jag tolkar det som att fallet är här).
Det är korrekt i sak. Köp mellan privatpersoner regleras i köplagen.

Det var dock redan så många begrepp inblandade i mitt tidigare svar att jag valde bort fler hänvisningar till lagar.

Ledsen om den förenklingen ledde fel.
 
ANNONS