Annons

Få till blanka kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Läste någonstans att det går att få till genom att köra ett kraftigt vätmedelsbad innan och lägga på bilderna i helt blött tillstånd på en absolut rengjord plåt och sedan rulla bort överskottsvattnet och sedan lägga på plåten och torka tills det poppar till. Har för mig att nån har sagt att man ska ha kalla plåtar när man lägger på bilderna vilket kanske säger sig självt. Är det någon som har provat? Tricket skulle alltså vara vätmedel och blöta bilder och kall väl rengjord plåt. En egen fundering är att det egentligen skulle vara bäst med avjoniserat vatten. Förr hade vi ju mer grundvatten i kranarna. Nu infiltrerat ytvatten som är hårt vilket ger kalkfläckar. Skulle man kunna kompensera med en liten skvätt isätticka i vätmedelsbadet?

Fick ju till det på mindre bilder på 1970 talet. det var ju rätt läckert med helblanka brovirakopior...
 

Cambo

Aktiv medlem
Läste någonstans att det går att få till genom att köra ett kraftigt vätmedelsbad innan och lägga på bilderna i helt blött tillstånd på en absolut rengjord plåt och sedan rulla bort överskottsvattnet och sedan lägga på plåten och torka tills det poppar till. Har för mig att nån har sagt att man ska ha kalla plåtar när man lägger på bilderna vilket kanske säger sig självt. Är det någon som har provat? Tricket skulle alltså vara vätmedel och blöta bilder och kall väl rengjord plåt. En egen fundering är att det egentligen skulle vara bäst med avjoniserat vatten. Förr hade vi ju mer grundvatten i kranarna. Nu infiltrerat ytvatten som är hårt vilket ger kalkfläckar. Skulle man kunna kompensera med en liten skvätt isätticka i vätmedelsbadet?

Fick ju till det på mindre bilder på 1970 talet. det var ju rätt läckert med helblanka brovirakopior...
En syssla som höll på att driva mig till vansinne på 70-talet.Vätmedel räcker inte om det är kalkrikt vatten. Jag kom fram till att köra med Röd T-sprit. La bilderna i ett snabbt bad och sen på en kall glansplåt. Då fick jag bilderna blanka och utan kalkfläckar. Finns säkert andra metoder men jag fastnade för den här lite ohälsosamma metoden
 

PMD

Aktiv medlem
Jag brukade använd en torkapparat som var gjord för att torka högblankt fotopapper. Den hade en välvd blank metallyta som man la papperet på (bildsidan mot det blanka) varpå man spände ett tyg över papperet för att det skulle hållas tryckt mot den blanka metallen. Sen pluggade man in apparaten i ett vägguttag så att värmeelementet i den gick igång. Efter några minuter var papperet torrt och blankt.

Sen dök plastpapper upp som fanns i blankt utförande och som blev blankt när det lufttorkades.

Det kanske finns begagnade sådana torkapparater att hitta fortfarande. Jag tror att jag har sett några på Tradera under de senaste 3-4 åren.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag brukade använd en torkapparat som var gjord för att torka högblankt fotopapper. Den hade en välvd blank metallyta som man la papperet på (bildsidan mot det blanka) varpå man spände ett tyg över papperet för att det skulle hållas tryckt mot den blanka metallen. Sen pluggade man in apparaten i ett vägguttag så att värmeelementet i den gick igång. Efter några minuter var papperet torrt och blankt.

Sen dök plastpapper upp som fanns i blankt utförande och som blev blankt när det lufttorkades.

Det kanske finns begagnade sådana torkapparater att hitta fortfarande. Jag tror att jag har sett några på Tradera under de senaste 3-4 åren.
Hej !

Det finns många vägar in till psykakuten.

Jag tröttnade på glansplåtar torkapparater och skaffade en stor bit
myggnät, grönt , i plast , lite styvt, som jag la ut och la sen kopiorna på
det med bildsidan upp. efter det, helst innan de var alldeles krutorra
under några stora böcker så de blev plana.

Skaffar man sej en beg torkapparat så bör man först tvätta
duken så det inte finns någom kemi kvar där.
Glansplåtar ska vara repfria ock putsas spegelblanka.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
En sådan har jag nerpackad någonstans.

Köp den, på bild ser den riktigt fin ut och leta sen efter glansplåtar.

Den blir alldeles för varm, idag hade jag monterat en sladdimmer och på
så vis minskat effekten.
ex:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Tillbehor/Sladdimmer-2000023453/
eller
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Timers/Uttagsdimmer-2000022447/

//MW
 

PMD

Aktiv medlem
Den där är väldigt lik den jag hade (eller kanske t.o.m. har kvar nånstans). Den fungerade mycket bra tyckte jag, men när plastpapperet kom så var det ju mycket enklare att använda sådant istället.

Apparaten i annonsen ser välhållen ut, men eftersom den saknar högglansplåtar så är den inget att ha för torka blanka kopior.
 

dadlas

Aktiv medlem
Det var en av er som har gjort inlägg som pratade om att den blev för varm.
en förutsättning är att man ska lägga bilderna blöta på kalla plåtar och sedaan pressa ur dem så mycket det går. Men sen är det väl bara att ösa på med värme eller? Min är inställbar mellan 40-100 grader. Har för mig att man hade mycket varmt. Annars måste det ju ta evigheter att torka....Om man kör vätmedel i avjoniserat vatten innan så borde man ju ha gjort vad som går för ett bra resultat antar jag.
 

Cambo

Aktiv medlem
Det var en av er som har gjort inlägg som pratade om att den blev för varm.
en förutsättning är att man ska lägga bilderna blöta på kalla plåtar och sedaan pressa ur dem så mycket det går. Men sen är det väl bara att ösa på med värme eller? Min är inställbar mellan 40-100 grader. Har för mig att man hade mycket varmt. Annars måste det ju ta evigheter att torka....Om man kör vätmedel i avjoniserat vatten innan så borde man ju ha gjort vad som går för ett bra resultat antar jag.
Många knep finns det. Jag sköljde plåtarna med hett vatten och återigen, T-sprit röd att få bort ev rester, kalk med mm. Ett annat knep var att blanda upp Barnängens barntvål med vatten till en sörja och sen tvätta plåten med det.
Vattenfilter var ett måste och destvatten blev dyrt i längden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1
minsta lilla skada på glansplåtarna så är det kört. Det syns på pappret.
2
Jag hade en riktig glanstrumma. kanske 1,5m bred, 40-50cm i diameter. jättefin pryl.
Men den funkade inte med dagens moderna papper.
Till slut fick den gå på tippen efter otaliga tester. Några blanka kopior fick jag inte.
 
ANNONS