Annons

Photoshop 7 eller Elements 9

Produkter
(logga in för att koppla)

trazan

Aktiv medlem
Någon som vet skillnaden?

Jag har kört Vista + Photoshop 7
Har nu bytt till Windows 10 pro

Jag har både ovannämnda program samt Elements 9

Frågan gäller om Elements 9 är bättre med fler funktioner än den gamla PS7?
Skillnad?

Jobbar mest med att scanna in bilder samt göra småjusteringar
 

alfin

Aktiv medlem
Beror väl på vad du ska göra och hur du redigerar dina bilder. Elements 9 hanterar väl inte 16-bitars filer t.ex.? Photoshop 7 är väl typ 15 år gammal nu. Du kanske ska uppdatera din Elements till senaste version. Den har i alla fall rudimentär hantering av 16-bitars filer...
 

trazan

Aktiv medlem
Beror väl på vad du ska göra och hur du redigerar dina bilder. Elements 9 hanterar väl inte 16-bitars filer t.ex.? Photoshop 7 är väl typ 15 år gammal nu. Du kanske ska uppdatera din Elements till senaste version. Den har i alla fall rudimentär hantering av 16-bitars filer...
Jo, PS7 är gammal men kostar inget då jag har en licens, den funkade på Vista och det var jag nöjd med men jag vet inte hur det är på W10 64-bit
samma med Elements 9 Båda hanterar 16-bit.

Har även Elements 15 och Lightroom 4 på min Mac, men nu gällde det PCn som jag behöver ladda in ett redigeringsprogram enligt ovan.
Som sagt jag gör inga större redigeringar
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Behåll

Kör på PS 7. Det är fortfarande ett kraftfullt program som kan göra det mesta som PS CC (och elements) kan. Jag använder det ofta trots att jag sedan ett år tillbaka har CC. Nackdelen är att man inte har Camera RAW men eftersom man kan använda andra raw-konverterare (bra gratisprogram till Nikon och Canon) och direkt hoppa in i PS 7 efter justeringarna så fungerar det ändå. Några saker som jag saknar i PS 7 är lyster, skuggor/högdagrar och klarhet men det går ju ändå att fixa fast med andra verktyg.
 

trazan

Aktiv medlem
Kör på PS 7. Det är fortfarande ett kraftfullt program som kan göra det mesta som PS CC (och elements) kan. Jag använder det ofta trots att jag sedan ett år tillbaka har CC. Nackdelen är att man inte har Camera RAW men eftersom man kan använda andra raw-konverterare (bra gratisprogram till Nikon och Canon) och direkt hoppa in i PS 7 efter justeringarna så fungerar det ändå. Några saker som jag saknar i PS 7 är lyster, skuggor/högdagrar och klarhet men det går ju ändå att fixa fast med andra verktyg.
Tack för rakt svar
jag behöver inte allt det där då jag har det på min Mac


ska testa och ladda den gamla godingen :)

Funkade inte med 7:an då det är en uppgraderingslicens från PS4 så nu finns bara ett alternativ... Elements 9 laddar och verkar fungera!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för rakt svar
jag behöver inte allt det där då jag har det på min Mac


ska testa och ladda den gamla godingen :)

Funkade inte med 7:an då det är en uppgraderingslicens från PS4 så nu finns bara ett alternativ... Elements 9 laddar och verkar fungera!
Vista stödjer bara 4 GB RAM. Jag vet inte om Elemnets stödjer 64-bit. Men du kan köra med mycket mer minne nu, frågan är vad ditt moderkort klarar att hantera. Men att kunna lägga in mer RAM-minne är aldrig fel.
 
Affinity

Jag skulle först vilja fråga dig vad du menar med att du gör några större redigeringar.
Vilka redigeringar gör du som du inte klarar i Lightroom. Om du inte är avancerad i redigering så funkar PS 7 ännu.

Om du funderar på en uppgradering så kanske du skall titta på Affinity som är en bra ersättning till Elements/Photoshop.

Jag köpte det då priset är 495 kr. Har faktiskt nästan samma utbud av verktyg som Elements.
 

trazan

Aktiv medlem
Jag skulle först vilja fråga dig vad du menar med att du gör några större redigeringar.
Vilka redigeringar gör du som du inte klarar i Lightroom. Om du inte är avancerad i redigering så funkar PS 7 ännu.

Om du funderar på en uppgradering så kanske du skall titta på Affinity som är en bra ersättning till Elements/Photoshop.

Jag köpte det då priset är 495 kr. Har faktiskt nästan samma utbud av verktyg som Elements.
Michael, jag gör inga större redigeringar på min PC då jag endast använder den till att scanna in bilder, behöver jag redigera mer så använder jag PS15 eller Lightroom som finns på min Mac .

Nu fick det bli Elements 9 då PS7 var en uppdatering från PS4, vilket inte Windows 10 gillade :(

Det jag brottas med nu är att få in scannern så jag kan nå den via Elements menyrad: Arkiv - Importera - CanoScan 9000F Mark II
Detta har fungerat tidigare både på min Mac och PC , men som sagt jag är helt novis när det gäller datorer
 
ANNONS