Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyrå som har ok deal för fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Hej!

Vi sidan om mitt vanliga jobb så har jag en enskild firma där jag bl.a. har gjort en del fotojobb. Jag inser dock att jag inte har tiden att sälja mina bilder vilket har lett till att jag senaste året, trots att jag har fotat en hel del, inte gjort något vettigt av mina bilder.
Jag funderar då på om det är läge att ansluta sig till någon bildbyrå. Då kan jag fokusera på mitt fotande, men behöver inte sälja in mig själv. Men finns det någon bra bildbyrå som har en ok deal för fotografen?

Kan tilläggas att jag i mitt "vanliga jobb" är produktionsledare för en avdelning som flitigt använder bildbyrå - så jag tror jag har en ganska bra känsla för vad för typ av bilder som efterfrågas på sådana sajter.

Med bildbyrå så menar jag exempelvis: colourbox.com , mostphotos.com osv.. Dom är ju dock sådana jättar att det känns föga troligt att man kommer tjäna något annat än kaffepengar där. Jag lever ju inte på mitt fotande, men vill ändå inte skänka bort mina bilder.

Finns det några mindre vettiga byråer?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har bra kontakt med bildbyrån Maskot som säljer vidare en hel del via Getty. Maskot har bra villkor, men de tar inte in så många fotografer och de kräver att man gör ett antal fotograferingar per år som genererar många bra bilder.

Själv har jag varit yrkesfotograf sedan 1994, men inte brytt mig om någon bildbyrå. Att plåta uppdrag ger säkrare pengar.
 
ANNONS