Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera för extrem makro

Produkter
(logga in för att koppla)

oet

Aktiv medlem
Hej
Jag har haft ett uppehåll i mitt fotograferande i några år nu men tänkte ta upp hobbyn igen.
Kommer uteslutande fotografera makro, både vanlig och med stackning och vill gärna ha lite råd om vilken kamera som skulle passa bäst.
Jag hade en eos 7d tidigare och har funderat på att köpa en sån igen men det kanske finns bättre alternativ nu för tiden.

Har inga direkta krav förutom att bildkvalitén ska vara likvärdig den från min gamla kamera.
Jag vill kunna ansluta en trådutlösare via kabel och vill inta behöva gå in i en massa menyer för att ändra inställningar.

Prisnivå nånstans under 5000kr begagnat.
 

Brix

Aktiv medlem
Alltså, makro har ju med objektivet att göra och inte så mycket med kamerahuset.. Även när det gäller bildkvalité så ligger ju det mesta av den i objektivet. Några tips på bra makro-objektiv är ju t.ex klassikern Tamron 90mm eller t.ex Sigma 105mm.
 

oet

Aktiv medlem
Alltså, makro har ju med objektivet att göra och inte så mycket med kamerahuset.. Även när det gäller bildkvalité så ligger ju det mesta av den i objektivet. Några tips på bra makro-objektiv är ju t.ex klassikern Tamron 90mm eller t.ex Sigma 105mm.
Objektiven har jag kvar, äldre manuella grejer samt en del mikroskopobjektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Då kan du välja i princip vilken systemkamera som helst (både ESR och spegelfri) så länge det går att hitta en adapter som gör att det går att använda dina objektiv.

Vilka objektiv har du?
 

lonian

Aktiv medlem
Ju fler megapixlar, ju mer kan du beskära bilden i efterhand för att komma ännu längre.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om extrem makro betyder förstorningar över 1X, så fortsätt med Canon då Canon är den som har ett makroobjektiv som ger möjlighet till upp till 5X (tror jag det var), det är ingen annan vad jag vet som har det. Går ju via bälg mm att nå ökad förstorning med vanliga makro, men detta är smidigare och går ju att kombinera med bälg och få ännu mer
 

oet

Aktiv medlem
Tänkte om det fanns några bättre nyare eller spegellösa alternativ men det låter som jag kan köra på och köpa mig en 7d igen.
Kommer främst använda mig av mikroskopobjektiv frän 4x och uppåt som jag redan har.
 
ANNONS