Annons

Långzoom med ok filmegenskaper...

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Ska hjälpa en bekant att köpa en kamera som kan användas lite till allt i allo...
Är då inne på någon långzoom då personen i fråga inte vill lägga ut mer än 4-5000 och gärna vill ha lite flexibilitet gällande zoom, filmning och stillbild. Vet att det alltid blir en kompromiss med att köpa en långzoom, men då denna ska användas som nybörjare/glad amatör så kan det vara en bra start.

Det som söks är:
*Bra zoomomfång
*Bra filmegenskaper
*Så bra bildkvalité som möjligt (med andra ord så kan han offra en del brännvidd för bättre prestanda)

Jag har kollat runt och funnit dessa:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=819465,3004802,2073057

Kan även tänka sig att köpa beg.

Alla tips/förslag uppskattas!
 

"klick"

Aktiv medlem
Fråga om han verkligen behöver långzoom/superzoom. Tror tyvärr det är risk att han kan bli besviken på dessa i prisklassen som föreslås med kraven han har. Ganska vanligt att man köper en "billigare" kompaktkamera i tron att den ska vara mycket bättre än sin smartphone när så kanske inte blir fallet då sensorerna i dagen mobiler är mycket bra.

Det man får är mer variabel brännvidd, mer praktiskt kamera osv.
Skippar man Superzoomen finns det nog en del bra alternativ dock.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kanske lite över taket men restlager av Panasonic FZ1000 med motsv 25-400mm zoom och 1" sensor kanske är värd en titt. Mycket bättre bildkvalitet än de listade av TS. Kostar 6490kr ny enl prisjakt. Man får nog inte mer zoom och bildkvalitet i en superzoomkamera för det priset.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med Fredrik ovan. Om det är möjligt så försök att hitta en kompakt/superzoom med åtminstone 1" sensor (mindre sensorstorlekar närmar sig ofta de som sitter i bättre telefoner).
 

"klick"

Aktiv medlem
Ja det var bra riktigt förslag av Fredrik. Hade jag behövt en långzoomare skulle jag helt klart kikat på den.
 
ANNONS