Annons

Vilken kamera med elektronisk slutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

TLEC

Aktiv medlem
Letar efter en vettig kamera med följande krav:

Utbytbar optik, skall sätta bälg eller liknande på den.
Elektronisk slutare, skall ta ett par miljoner bilder, gissar att en mekanisk slutare blir utsliten.
Det måste finnas ett SDK, då jag skall styra kameran från en dator (WIN10).
Måste gå att strömförsörja via kabel/adapter/USB.
Måste kunna direktöverföra bilderna till datorn, dvs skall inte använda något minneskort
10MPIX räcker troligen.
Naturligtvis får den inte kosta skjortan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du ska ha, men jag kan lägga till att även mekaniska slutare kan fungera längre än vad man tror, i sådana här applikationer.
Jag pratade en gång med en kille på en Ipex-mässa. Han jobbade med att scanna böcker. Men för att få upp farten hade de slutat med scanner, utan fotograferade istället. För att få tillräcklig upplösning på den tiden använde de Canon 1Ds Mark III. Kameran satt i en rigg och fotograferade böcker, där bladen vändes automatiskt. Direktöverföring till dator och extern strömförsörjning.

De fick ut ungefär tre miljoner bilder innan slutaren rasade. Då var kameran för övrigt som ny (den hade ju bara suttit stilla inomhus), så de bytte slutare och tog tre miljoner bilder till.

En sådan kamera kostade förvisso skjortan på den tiden, eller till och med två. Så jag skriver detta bara för att antyda att även en mekanisk konstruktion kan hålla längre än man tror. Begagnad 1Ds III, kanske?
 

TLEC

Aktiv medlem
Jo, jag kan tänka mig att en mekanisk slutare håller längre än specificerat, dock brukar de vara specade till 70k-100k operationer, vilket är långt ifrån ett par miljoner operationer.
Vad jag skall ha den till, digitalisera 8/16mm film.
 

TLEC

Aktiv medlem
Jo, men det är ett färdigt program, vilket jag inte kan använda, Olympus hade tidigare ett SDK, men det verkar vara försvunnet sedan flera år tillbaka.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Alltså, ska du använda något egensnickrat program eller vad är tanken? De flesta kameror har ju stöd för "tethering" i en eller annan form ihop med t ex Lightroom eller Capture One Pro.
 

cango

Avslutat medlemskap
kan du fixa eget program BARA för frammatningen? Ifall du inte skulle hitta det du vill, så kanske kombination med "time lapse" OCH eget program för frammatning, skulle kunna funka.
 

afe

Aktiv medlem
Sony har SDK till sina spegelfria kameror och går att strömförsörja med kabel, men ska du ha elektronisk slutare är det de senaste modellerna som gäller och då är de inte jättebilliga.
 

TLEC

Aktiv medlem
kan du fixa eget program BARA för frammatningen? Ifall du inte skulle hitta det du vill, så kanske kombination med "time lapse" OCH eget program för frammatning, skulle kunna funka.
För mig är det inga problem, eftersom jag normalt jobbar med inbäddad programmering, och även för Windows. (bland annat)
Naturligtvis skall programmet ha lite mer funktioner än bara mata fram filmen.

Det där med "billigt" är ju naturligtvis tämligen relativt.
 

TLEC

Aktiv medlem
Med andra funktioner innebär till exempel att kunna digitalisera eventuellt ljud också.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Om Sonys SDK täcker dina behov är A6300 för just under 10k den billigaste kameran med helt elektronisk slutare.
 

TLEC

Aktiv medlem
Inte alls, typ.

Har börjat kika på Nikon 1 V3, verkar ha elektronisk slutare, dessutom stöds den av Nikons SDK.
Gissar dock att det är en specialfattning för optiken, men det verkar finnas adaptrar så man kan sätta på standardoptik mm, på den
 
ANNONS