Annons

Time-Lapse md A6500

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag ska spela in en time lapse-film, men är novis på området och behöver lite hjälp.

Jag har A6500 och Play Memories-appen "Tidsförlopp" installerad.

En kompis till mig bygger hus som jag ska filma monteringen av. Grunden är lagd och på onsdag levereras huset. Kl 7 på morgonen ställs mobilkranen på plats och sedan kommer lastbilar med huset som monteras modul för modul och vid 6 på kvällen ungefär är de klara.

Det betyder att hela förloppet är c:a 11 timmar.
-Jag har tänkt mig att slutresultatet ska bli en 4K film på c:a 5 minuter.

Då har jag räknat ut det här:

5 minuters film med 25 fps.
5 x 60 x 25 = 7 500 frames.

11 timmars förlopp
11 x 60 x 60 = 39 600 sek.

Intervall:
39 600 / 7 500 = 5,3 sek.

Nu till frågorna.
Hur mycket plats tar 7500 bilder?
Räcker det med ett 64GB minneskort?

Jag vet inte riktigt vilket format som bilderna sparas i när man använder appen.


Jag begriper mig inte riktigt på appen. Nån som har erfarenhet av den? Ska såklart läsa manualer osv, men tänkte få lite tips från er som använt den.

Det går fint att ställa in intervall 5 sekunder, men max antal bilder är 990, vilket bara blir 2 tim. 45 minuter. Går det verkligen inte att ta längre time-lapse än så? Blir ju jäkligt besvärligt om man måste passa tiden när man ska starta en ny filmning.

Sen är frågan hur man ska hantera exponering. Ljuset kan ju ändras ganska radikalt under en dag. Jag tänkte mig auto-exposure med fast slutartid och bländare, samt auto-iso. Är det en bra idé, eller ska man ställa in fasta värden och fixa det i efter-redigeringen?

Appen har AE med Lock/LO/MID/HI
Vad betyder det?

Appen verkar lite "simpel" med sina teman osv.

Det viktiga för mig är att ha ett bra råmaterial som man sedan kan arbeta med i lugn och ro för att sy ihop till en bra film. Vill inte att att kameran ska fixa en färdig film åt mig och sen slänga bort ursprungsbilderna. Är iofs ingen expert på att göra film av en massa stillbilder, men har en begåvad son som garanterat fixar det i Premiere eller nåt. Det går alltid att lösa, bara råmaterialet blir bra eftersom det bara finns ett tillfälle att göra inspelningen.

ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT!

Finns det bra guider för det här?

Verkar jobbigt om appen har massa begränsningar.

Jag är inte låst till att använda Sony A6500. Har en Canon 80D också, så om det är någon som har tips om hur man gör med den och det kanske är enklare så går det bra också. (Eller att jag använder bägge kamerorna från olika vinklar).

Jag trodde i min enfald att det här skulle vara enkelt. Bara att ladda ned appen och ställa in som man ville och trycka på knappen, men riktigt så verkar det inte vara :).


/Mats
 

HenryB

Aktiv medlem
Har lekt lite med timelapse med min A6000 men aldrig med så långa tider. Du får fundera över hur du skall förse kameran med ström. Ett batteri lär knappast räcka.

Appen sparar i jpeg och upplösningen för mig blev 6000 x 3376 med storlek strax över 6mb. Kameran sätter själv ihop bilderna och sparar ner en videofilm åt dig.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tack för alla tips.

Jag struntar i play memories-appen. Den verkar alldeles för begränsad.

Konstigt egentligen att när man köper en kamera för 15000 så måste man betala 90 kr extra för att få extra funktionalitet á lá mobiltelefon :).

Går in på Scandinavian imorgon och inhandlar någon extern hårdvara för sekvenstagning och så använder jag alla mina 3 kameror (A6000, A6500 och 80D) från olika vinklar.

Batterifrågan är löst. A6500 kan laddas via USB samtidigt som den används och jag har flera såna där externa batteripack för telefoner. Det funkar hur bra som helst och jag har kört så förut när jag filmade en sporttävling en hel dag.

Canon 80D har jag ett externt batterigrepp till och två fullladdade batterier till den borde räcka en hel dag utan problem.

Värre med A6000. Den får man i så fall byta batteri på och det är inget som jag kan göra, så den får köra tills ett batteri tar slut och så får det räcka med det.

Jag provade med A6500 att ställa om till 12 megapixel upplösning och 16:9-format, samt lägsta jpeg-kvalitet.

Då blir det 10 megapixel bildfiler i storlek 4240x2400 pixlar.
De blir c:a 1,8 MB per styck.

Det gör att ett 64GB kort rymmer c:a 32 000 bilder.
Då kan jag köra med 3 sek. intervall istället och ändå ha lite marginal.

Diskuterade med sonen och han fixar att ta 1000-tals bilder i sekvens och sätta ihop till en film och grada den så det blir snyggt, så det är inget problem.


Så jag har en plan. Synpunkter på den?


Finns det förresten ingen idiotisk begränsing på hur många filer det kan finnas på en EX-Fat volym? Vore ju puckat om det blev fel för att filsystemet inte kan lagra så många bilder.

Hur gör andra med låånga time-lapse? Det här måste ju vara basic-problem som alla måste lösa.

Jag diskuterar med personalen på Scandinavian Photo imorgon när jag köper intervallgrunkorna.

/Mats
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det betyder att hela förloppet är c:a 11 timmar.
-Jag har tänkt mig att slutresultatet ska bli en 4K film på c:a 5 minuter.

Då har jag räknat ut det här:

5 minuters film med 25 fps.
5 x 60 x 25 = 7 500 frames.

11 timmars förlopp
11 x 60 x 60 = 39 600 sek.

Intervall:
39 600 / 7 500 = 5,3 sek.
Du har räknat rätt men tänkt fel.
Du behöver inte ta en bild var 5:e sekund. Tänk efter själv. Hur långt kommer du med en skyffel eller en kran på 5 sekunder?
Att filmen sen visas i 25 fps har inte med grundmaterialet att göra.
Du kan visa EN stillbild i 100 fps.(som då blir andra ytterligheten som exempel)
 

BM_Photo

Aktiv medlem
Jag ska spela in en time lapse-film, men är novis på området och behöver lite hjälp.



Det viktiga för mig är att ha ett bra råmaterial som man sedan kan arbeta med i lugn och ro för att sy ihop till en bra film. Vill inte att att kameran ska fixa en färdig film åt mig och sen slänga bort ursprungsbilderna. Är iofs ingen expert på att göra film av en massa stillbilder, men har en begåvad son som garanterat fixar det i Premiere eller nåt. Det går alltid att lösa, bara råmaterialet blir bra eftersom det bara finns ett tillfälle att göra inspelningen.


/Mats
Tjenare jag kan nog svara på frågan gällande hantering av exponeringen.
Mitt tips är att ha bländaren och slutartiden låst. iso kan vara på auto alt låst. Helst att allt ska vara låst.

Jag själv gör övergångarna gällande exponering och all data som är justerbar, då jag jobbar med raw-format, med hjälp av Lightroom för att justera metadatan och använder mig av LRTimelapse som sedan fixar alla övergångar med keyframes som är satta över områden där det råder förändringar.

Detta kräver ju dock raw lightroom och LRTimelapse vilket kostar lite kulor. Har själv testat appen du skrev lite om, Tycker dock att den har för många brister fortfarande men duger för den som vill göra det smidigt för sig.

Då jag har jobbat större delen av min hobbytid med timelapse de senaste tre åren, rekommenderar jag starkt att man skaffar Syrp grejer eller liknande alternativ, enklare lösningar som sistnämnd för att styra kameran. Då denna app är rätt värdelös med tanke på alla begränsningar som finns och batteriätandet man upplever hela tiden.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tack Björn för tipsen.

Jag var inne igår på Scandinavian Photo och inhandlade en Phottix TR-90 interval-timer med sladd för Canon-kameran.

Så jag kommer att använda den som primär och sätta intervallet till 10 sekunder. Sen kommer jag att använda appen i A6500 också och köra parallellt.

Pratade med en kille på Scandinavian som hade gjort en massa timelaps och fick tips av honom. Han körde också med raw och Lightroom. Det kommer dock inte jag göra i det här skedet, utan kommer att använda jpeg och ställa exponeringen med fast bländare och ISO och automatik i A-läget (Av på Canon).

Kanske sen om jag blir biten av detta att jag provar mig fram med andra inställningar. Har tyvärr ingen möjlighet att träna på detta, utan det blir skarpt läge på första försöket. Hoppas det blir bra :)

Sen får grabben i lugn och rohjälpa till med att få ihop alla dessa tusentals stillbilder till en film. Ska gå runt och filma lite med en tredje kamera och ta lite stillbilder på detaljer, samt kanske också lite drönarfootage så kan det klippas ihop till en mer spännande film än bara time-lapse.

Vi får se hur det blir.
Tack igen alla för alla tips!


/Mats
 

Dalcar

Aktiv medlem
PlayMemories Timelapse Appen är grymt bra! :)

Ta en titt på min filmen nedan nästan alla statiska timelapse är filmade med Appen, tycker den är smidigt och lätt att använda.

Gothenburg | City in Timelapse | 4K

Kan även köra day to night timelapse med tracking påslagen dvs automatisk justering av exponering om du tex filmar en solnedgång. Mycket mindre "flicker" än om du kör med en intervalometer + kamera i AV.

Sekvensen i filmen nedan mellan 26s-46s är filmad med Appen i AV och tracking inställd på Mid.

Croatia - Brela 2016 4k

Men för bäst resultat och kontroll så är det som BM_Photo säger allt ska vara låst. :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det slutade med att jag använde Canon-kameran istället.

Det visade sig att funktionen redan fanns inbyggt i 80D. Alldeles onödigt att jag gick och köpte den där extra utlösaren med sladd.

Finns ett superenkelt menyval för hur man ställer in det, med vilket intervall och hur många bilder. Avsevärt mycket bättre och enklare funktionalitet med Canon än det där tramset om att ladda ner (och betala för) appar som det är till Sony-kameran.

Använde Av-läget med fast bländare och ISO och autoexponering med varierande slutartid. Har ännu inte knådat ihop någon film, men har tittat på bilderna och det ser bra ut.

Valde att använda ett ganska högt stativ för att få bra vinkel, men det fanns ingenting att stå på tillgängligt, så kreativa lösningar behövde utnyttjas :)

foto-stativ.jpg


/Mats
 
ANNONS