Annons

Ljusformare för Speedlights

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Jag tittar nu på ljusformare som går att ta med on-location och jag har för närvarande 2 st SB-900 och FP/HSS-triggers (samt D800 och 85mm f/1.4D vanligtvis).

Är ute efter mer karaktärgivande look t.ex. denna: https://www.flickr.com/photos/michaelbennati/4999903314/

Det leder mig in på tankarna kring att investera i dessa 3;
- Deep octa 70 cm (Verkar ge mer intressanta (lagom starka) kontraster än 100 cm på de bilder jag jämfört hittills)
- Beauty dish ca 22" med raster och socka (även för rim light)
- Strip soft box (ej säker på storlek) med raster


1. Vad säger ni om valet av utrustning och storlekar på ljusformarna med tanke på att jag kör SB-900?

2. Skulle jag vinna något väsentligt (av faktisk praktisk betydelse) förutom modelleringsljus genom att gå till en portabel studioblixt t.ex. alienbees einsteins / QR?

3. Jag vill kunna växa med utrustningen jag köper (och köper helst "rätt" från början även om det kostar mer), så om ni skulle bortse från mina tankar ovan och ge exempel på utrustning som skulle räcka till för att producera ett tidningsomslag eller bilder till en reklamkampanj för klädföretag t.ex. - vad skulle ni då rekommendera? (Ge gärna exempel som jag kan studera resultaten från om ni har)


Jag ska nog även tillägga att jag vill ljussätta korrekt från början och inte göra merparten av arbetet i PS (t.ex. som de gör här: https://fstoppers.com/editorial/makeup-tip-i-wish-someone-had-told-me-when-i-started-photography-30897). Visst har jag tänkt lära mig hantera en del redigering vid ett senare tillfälle, men först vill jag lära mig ljussätta korrekt.


Tacksam för svar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej

På Kickstarter finns en svensk ljusformare som är mycket flexibel..

https://www.kickstarter.com/projects/avipami/sundisc-the-ultra-portable-softbox-reflector

Värd att kolla, kan vara en god lösning. men har den sina begränsningar..

Anders
Tackar för tipset, men det är tyvärr inte det jag letar efter utan hade tänkt att vara så kompromisslös som man kommer undan med när man använder speedlights (alt. vid behov uppgradera till portabla studioblixtar om det krävs). Jag har tagit denna typ av porträtt hittills (https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/34760744975/) men skulle vilja få mer genomslagskraft i porträtten.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte använt någon av dina ljusformaralternativ, men spontant skulle jag avvakta med beauty dishen därför att de inte är konstruerade utifrån en speedlight som ljuskälla.
Beroende på hur mycket erfarenhet/budget du har så måste jag påpeka att man kommer generellt väldigt långt med paraplyn som ljusformare, jag anser att storleken på ljuset är av större betydelse än om det rör sig om ett paraply, softbox, beauty dish eller annat.

Fråga 2. Ja, det beror på. Behöver du jobba snabbt att kunna bränna av många bilder i rad, behöver du blixtkraft av olika anledningar, så ja, då fungerar det bättre med studioblixtar. Det går att göra mycket med speedlights, men om du vill jobba professionellt och under tidspress osv kan speedlightsens begränsningar bli enerverande.

Fråga 3. Klokt att tänka ett steg längre och köpa "rätt" grejer direkt. Jag växte ur mina speedlights och kör nu med Elinchrom Quadra Ranger, därför att de passar bra för just den typen av bilder jag plåtar. Hade jag haft obegränsad budget hade jag kört på Profotos motsvarighet. Så i mitt fall blev det tyvärr att mina gamla speedlight-ljusformare inte längre var kompatibla med Elinchrom. Så där önskar jag att jag köpt rätt direkt.

Exempel på mina bilder finns här: http://facebook.com/jensrydenphotography

Jag tittar nu på ljusformare som går att ta med on-location och jag har för närvarande 2 st SB-900 och FP/HSS-triggers (samt D800 och 85mm f/1.4D vanligtvis).

Är ute efter mer karaktärgivande look t.ex. denna: https://www.flickr.com/photos/michaelbennati/4999903314/

Det leder mig in på tankarna kring att investera i dessa 3;
- Deep octa 70 cm (Verkar ge mer intressanta (lagom starka) kontraster än 100 cm på de bilder jag jämfört hittills)
- Beauty dish ca 22" med raster och socka (även för rim light)
- Strip soft box (ej säker på storlek) med raster


1. Vad säger ni om valet av utrustning och storlekar på ljusformarna med tanke på att jag kör SB-900?

2. Skulle jag vinna något väsentligt (av faktisk praktisk betydelse) förutom modelleringsljus genom att gå till en portabel studioblixt t.ex. alienbees einsteins / QR?

3. Jag vill kunna växa med utrustningen jag köper (och köper helst "rätt" från början även om det kostar mer), så om ni skulle bortse från mina tankar ovan och ge exempel på utrustning som skulle räcka till för att producera ett tidningsomslag eller bilder till en reklamkampanj för klädföretag t.ex. - vad skulle ni då rekommendera? (Ge gärna exempel som jag kan studera resultaten från om ni har)


Jag ska nog även tillägga att jag vill ljussätta korrekt från början och inte göra merparten av arbetet i PS (t.ex. som de gör här: https://fstoppers.com/editorial/makeup-tip-i-wish-someone-had-told-me-when-i-started-photography-30897). Visst har jag tänkt lära mig hantera en del redigering vid ett senare tillfälle, men först vill jag lära mig ljussätta korrekt.


Tacksam för svar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte använt någon av dina ljusformaralternativ, men spontant skulle jag avvakta med beauty dishen därför att de inte är konstruerade utifrån en speedlight som ljuskälla.
Beroende på hur mycket erfarenhet/budget du har så måste jag påpeka att man kommer generellt väldigt långt med paraplyn som ljusformare, jag anser att storleken på ljuset är av större betydelse än om det rör sig om ett paraply, softbox, beauty dish eller annat.

Fråga 2. Ja, det beror på. Behöver du jobba snabbt att kunna bränna av många bilder i rad, behöver du blixtkraft av olika anledningar, så ja, då fungerar det bättre med studioblixtar. Det går att göra mycket med speedlights, men om du vill jobba professionellt och under tidspress osv kan speedlightsens begränsningar bli enerverande.

Fråga 3. Klokt att tänka ett steg längre och köpa "rätt" grejer direkt. Jag växte ur mina speedlights och kör nu med Elinchrom Quadra Ranger, därför att de passar bra för just den typen av bilder jag plåtar. Hade jag haft obegränsad budget hade jag kört på Profotos motsvarighet. Så i mitt fall blev det tyvärr att mina gamla speedlight-ljusformare inte längre var kompatibla med Elinchrom. Så där önskar jag att jag köpt rätt direkt.

Exempel på mina bilder finns här: http://facebook.com/jensrydenphotography

Tackar för svaren. Du hade en del riktigt schyssta bilder där. Jag funderar på om jag kanske ska kombinera ett par Godox S-brackets för speedlights med ljusformarna jag nämnde ovan (i riktigt bra kvalitet och troligen ett par manfrottostativ jag såg i förra veckan som var riktigt stabila och bra.

Då kan jag byta ut speedlightsen mot studioljus sedan och det man förlorar på det blir då godoxfästena (250 kr för 2 st).

Om man tänker lite mer långsiktigt på köpet av blixtsystemet - är det elinchrome som gäller då? Just prisnivån på modifierare och tillbehör gör att det drar iväg väldigt snabbt och ev. oproportionerligt till den prestanda man får?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tack! Kul att du gillar bilderna!

Rent generellt kan jag hålla med om att det är lika bra att köpa rejäla grejer av bra kvalitet direkt. Det har en tendens att man går den vägen i slutänden i alla fall – om man snålar in och köper budget så går grejerna sönder om de används mycket/tufft och så köper man de rejälare nästa gång i alla fall.

250 kr i "förlust" är väldigt lite pengar kan jag tycka.
Jag valde elinchrom pga att det blixtsystem jag använder passar just mina specifika mål bra (bl a att huvudena är lätta så att de är smidiga att använda på bomstativ). Inte för att det var just elinchrom som varumärke eller fattning/tillbehör. Jag har för lite erfarenhet av andra märken för att kunna uttala mig om något är bättre/sämre på olika sätt. Jag är nöjd med mina elinchrom-blixtar, men de är inte perfekta.


Tackar för svaren. Du hade en del riktigt schyssta bilder där. Jag funderar på om jag kanske ska kombinera ett par Godox S-brackets för speedlights med ljusformarna jag nämnde ovan (i riktigt bra kvalitet och troligen ett par manfrottostativ jag såg i förra veckan som var riktigt stabila och bra.

Då kan jag byta ut speedlightsen mot studioljus sedan och det man förlorar på det blir då godoxfästena (250 kr för 2 st).

Om man tänker lite mer långsiktigt på köpet av blixtsystemet - är det elinchrome som gäller då? Just prisnivån på modifierare och tillbehör gör att det drar iväg väldigt snabbt och ev. oproportionerligt till den prestanda man får?
 

Bluebike

Aktiv medlem
Stativ

Då var jag en bit på väg i alla fall. Hittade 2 st av dessa stativ + en blacklight för 2000 kr - helt ok.

https://www.manfrotto.co.uk/photo-master-stand-air-cushioned
Inget fel på de stativen. Själv tycker jag att c-stands är smidigare att jobba med om de har tillbehörsarm, särskilt om du vill flagga bort ljus. När de skall transporteras är de inte lika populära.

Speedlightsen kan kombineras med studioblixtar, så.fästen mm är inte bortkastat även om du i huvudsak går över till studioblixtar. Tex kan en speedlight bara bra som hårljus, liten lätt och mindre hotfull precis över modellen huvud.
 

cardazio

Aktiv medlem
Inget fel på de stativen. Själv tycker jag att c-stands är smidigare att jobba med om de har tillbehörsarm, särskilt om du vill flagga bort ljus. När de skall transporteras är de inte lika populära.

Speedlightsen kan kombineras med studioblixtar, så.fästen mm är inte bortkastat även om du i huvudsak går över till studioblixtar. Tex kan en speedlight bara bra som hårljus, liten lätt och mindre hotfull precis över modellen huvud.
Bra att höra :). Jag hoppas att speedlightsen räcker till för de har ju all funktionalitet till mycket lågt pris. Om man vill ha 1/8000 HSS på portabla studioblixtarna blir det inte billigt.

Ska kika vidare på Phottix ljusmodifierare, vilken storlek av modifierare en enskild speedlight kan driva och detaljgranska vilken storlek jag vill ha av varje modifierare.

Om någon har feedback kring phottixs modifierare får ni gärna posta info här.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Bra att höra :). Jag hoppas att speedlightsen räcker till för de har ju all funktionalitet till mycket lågt pris. Om man vill ha 1/8000 HSS på portabla studioblixtarna blir det inte billigt.
Måste du ha hss...hårt marknadsfört, men inte nödvändigt. Har enkla studioblixtar med Bowens fäste och möjliget att köra på batteri, ca 3000 kr st. I hemma miljö har jag mest problem med att de är för starka (300 ws resp 600 ws), utomhus går effekten åt om man vill lätta skuggor i starkt solsken. Skulle jag komplettera med fler skulle det bli svagare blixtar. Det jag ev tvivlar på med mina blixtar är brinntiden, för att frysa snabba rörelse, men det har inte varit problem hitintills

Jag har provat Profotogrejer som snabbare uppladdning, mer kräm (B8...men den kostar ju som en bättre bil). Och vid det tillfället stod en av blixtarna mer än 20 m bort.

Mitt råd köp en bra studioblixt som funkar på batteri. Komplettera med speedlights och ev ett par enkla studioblixtar för nätdrift (med samma eller adaptradefästen). Då fixar du de flesta utomhusplåtnimgar och studio fixar du också.
 

cardazio

Aktiv medlem
Måste du ha hss...hårt marknadsfört, men inte nödvändigt. Har enkla studioblixtar med Bowens fäste och möjliget att köra på batteri, ca 3000 kr st. I hemma miljö har jag mest problem med att de är för starka (300 ws resp 600 ws), utomhus går effekten åt om man vill lätta skuggor i starkt solsken. Skulle jag komplettera med fler skulle det bli svagare blixtar. Det jag ev tvivlar på med mina blixtar är brinntiden, för att frysa snabba rörelse, men det har inte varit problem hitintills

Jag har provat Profotogrejer som snabbare uppladdning, mer kräm (B8...men den kostar ju som en bättre bil). Och vid det tillfället stod en av blixtarna mer än 20 m bort.

Mitt råd köp en bra studioblixt som funkar på batteri. Komplettera med speedlights och ev ett par enkla studioblixtar för nätdrift (med samma eller adaptradefästen). Då fixar du de flesta utomhusplåtnimgar och studio fixar du också.
Då vi tar en hel del porträtt med upplättningsblixt och kort skärpedjup kan man hamna kring 1/4000 på f/2 t.ex. Jag tror ändå att jag kommer att testa speedlightlösningen först och se om det räcker till. Har dock mycket arbete framför mig i att kika på vilka modifierare jag ska ha. Behöver lära mig mer om vilken typ av fall-off man får och titta på vilket utseende jag är ute efter.

Närmast till hands om jag går till studioblixt är nog ändå QR som det ser ut nu för att framtidssäkra kitet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Utifall någon ramlar över tråden senare blev det till slut ett kit för att testa på olika storlekar på ljusformare först;

2 st Manfrotto 1004BAC
2 st Godox Bowens S-bracket
1 st 44 cm silver beauty dish med raster och socka
1 st 30 x 120 Phot-R softbox med raster
1 st 95 cm Phot-R octa 95 cm med raster och 2 diffusionsdukar

Till det har jag sedan tidigare 2 st SB900-blixtar, Yongnuo TX622N + mottagare (2st).

Allt som allt har jag nog lagt 7500 på hela kitet inkl. blixtar och triggers.

Blir det så att jag uppgraderar kommer jag nog närmast titta på Godox AD600 TTL och det var därför jag valde Bowens mount på allting. Valde till slut 95 cm på octan då jag stod och velade mellan 70 och 120-150, så får jag känna på om jag vill ha större eller mindre.

Nu är det bara att vänta ett par veckor på att allt kommer fram.


https://www.cameraking.co.uk/phot-r-30-x-120cm-softbox-with-bowens-mount-and-honeycomb-grid/
https://www.cameraking.co.uk/phot-r-95cm-octagon-softbox-with-bowens-mount-and-honeycomb-grid/
https://www.amazon.co.uk/dp/B00DRA828C/ref=pe_3187911_185740111_TE_item
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00QUK0BDA/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1
https://www.thomann.de/se/manfrotto_1004bac_124366_cm_black.htm?ref=search_prv_7
 
Senast ändrad:
ANNONS