Annons

Sony A7Rii Metabones (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Veil

Aktiv medlem
Hej

Jag fotar i dagsläget med en A7RII.
Mestadels har jag Sonys eget glas. 55mm, 90mm osv.

Nyligen köpte jag Sigma MC-11 adapter för att kunna fota med Canons 16-35mm vidvinkelglugg.
Det har fungerat bra! Autofokusen är lite småjobbig i mörker, men det funkar.

Nu skall jag investera i ett 70-200mm eller liknande för att kunna fotografera surfing när jag reser (Vågsurfing)
Jag är inte beredd att betala några 28.000:- för ett 70-200 GM så jag ser mig omkring för alternativ.

Har något prövat att fota med 70-200 Nikkor eller motsvarighet ifrån Canon på ett Sony hus?
Hur funkade det? Ge mig gärna vägledning

//Vilsen hobby amatör.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tänker man igenom flera tester med A7RII, så har jag fått uppfattningen att korta ljusstarka objektiv där fungerar autofokusen som allra bäst, och att upp till 200mm vissa fall 300mm kan gå bra. A7RII är blott andra generationen i serien, så autofokusen utvecklas ständigt. När andra svarar på frågor om adaptrar, så säger man att prova i affären först.
 

Veil

Aktiv medlem
Tänker man igenom flera tester med A7RII, så har jag fått uppfattningen att korta ljusstarka objektiv där fungerar autofokusen som allra bäst, och att upp till 200mm vissa fall 300mm kan gå bra. A7RII är blott andra generationen i serien, så autofokusen utvecklas ständigt. När andra svarar på frågor om adaptrar, så säger man att prova i affären först.

Tack! Det låter vettigt. Får hålla med där.
Det värsta som finns är ju ett telezoom-objektiv som kämpar med att hitta fokus när man som mest behöver snabb fokus.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Om du inte behöver 2,8 så finns ju Sonys 70-200/4 med E-mount.

Ett alternativ med adapter är ju Sony, Sigma eller Tamron 70-200/2,8 med A-mount kombinerat med en LA-EA3 eller LA-EA4.

Jag har den sistnämnda till min A7 av första versionen. På den får jag betydligt snabbare autofokus med adapter och A-objektiv än med E-objektiv. Jag har Sigmas 70-200 av senaste versionen (sista till A-mount verkar det) och den funkar utmärkt tillsammans med adapter och A7. Vet dock inte hur det förhåller sig med A7Rll. Där kanske det är bättre med LA-EA3 som saknar spegel.

Med Sigma eller Tamron blir det betydligt billigare än med Sonys original 2,8 med E-mount. Hittar du ett begagnat Sony A-mount version 1 så landar priset också långt under 20.000 kr.
 

Veil

Aktiv medlem
Om du inte behöver 2,8 så finns ju Sonys 70-200/4 med E-mount.

Ett alternativ med adapter är ju Sony, Sigma eller Tamron 70-200/2,8 med A-mount kombinerat med en LA-EA3 eller LA-EA4.

Jag har den sistnämnda till min A7 av första versionen. På den får jag betydligt snabbare autofokus med adapter och A-objektiv än med E-objektiv. Jag har Sigmas 70-200 av senaste versionen (sista till A-mount verkar det) och den funkar utmärkt tillsammans med adapter och A7. Vet dock inte hur det förhåller sig med A7Rll. Där kanske det är bättre med LA-EA3 som saknar spegel.

Med Sigma eller Tamron blir det betydligt billigare än med Sonys original 2,8 med E-mount. Hittar du ett begagnat Sony A-mount version 1 så landar priset också långt under 20.000 kr.
Funkar inte MC-11 adaptern som jag redan har isåfall?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är nog inte så sannolikt att någon har egen erfarenhet av alla de olika kombinationer som talats om här - i alla fall har inte jag det. Förmodligen är det bästa vi kan åstadkomma att de av oss som har erfarenheter i vissa avseenden kompletterar med vad vi har hört från bekanta samt läst på nätet.

Med det jag vet skulle jag säga följande om telezoom 70-200 mm på A7R II:
Snabbast AF i 200 mm-läget bedömer jag att du kommer att få med LA-EA4 adaptern och i första hand ihop med ett begagnat Sony AF 70-200/2,8 G SSM, som redan föreslagits ovan. Den nyare versionen, 70-200/2,8 G SSM II har förvisso avsevärt snabbare AF, men då är du å andra sidan uppe i ungefär samma pris som för motsvarande E-mount G Master.

I andra hand ett tredjepartstillverkat objektiv med A-fattning och LA-EA4-adaptern. För tredjepartsobjektiv brukar generellt gälla att skärpan kan vara mycket bra men de kan ha en förskräcklig bokeh. Likaså finns det klagomål på sämre färgåtergivning jämfört med Minolta/Sony originalobjektiven.

Tamron har två versioner och en tredje som är på gång att komma ut nu.
Den första är Tamron SP AF 70-200mm F2.8 Di LD IF Macro. Pampigt namn, men undvik detta objektiv. Inte bara att AF:en är sämre än på den andra versionen utan här finns också klagomål på dålig/kass bokeh.
Den andra versionen, Tamron SP 70-200mm F2.8 Di USD, verkar ha betydligt bättre i detta avseende.

Sigma-objektiv skulle jag vara försiktigare med att satsa på. Många har blivit brända.

Alternativet till A-mountobjektiv med adapter är förstås "native" E-mount Sony FE 70-200/4 G OSS, som också redan nämnts ovan. Detta brukar få rätt hyfsade omdömen.

Jag skulle inte satsa på en Sigma MC-11, Metabones eller en LA-EA3 adapter om man vill ha snabb följande AF. Det förefaller vara en svag punkt för dessa adaptrar (fast nu har du redan en MC-11).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Funkar inte MC-11 adaptern som jag redan har isåfall?
Funkar ska den göra, om du monterar på ett Canonobjektiv, eller Sigma med Canonfattning. Men av de rapporter jag sett verkar inte följande AF vara bra, med de firmwareversioner som vederbörande haft. Har inte själv provat någon MC-11 adapter.

Jag har provat LA-EA3 och LA-EA4 adaptrarna, och den senare har varit väsentligt snabbare. Dock har min A77 II i sin tur varit ännu snabbare än LA-EA4, och A99 II fantastisk (en kolossalt underskattad kamera). Men nu är jag förmodligen så långt borta från vad du tänker dig att jag väl lika gärna kan fullfölja och lägga till att A9 med FE 70-200/2,8 G Master förmodligen är det snabbaste man kan hitta idag. :)

Tills det kommer en A99 III (borde bli runt 2020) med en A9-liknande sensor med både 693 (eller fler) AF-punkter på sensorn + 79 på den separata AF-plattan. Men nu har jag hamnat rätt högt upp bland molnen och det är hög tid att jag kommer ner på jorden och i stället försöker mig på att nana lite...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej

Jag fotar i dagsläget med en A7RII.
Mestadels har jag Sonys eget glas. 55mm, 90mm osv.

Nyligen köpte jag Sigma MC-11 adapter för att kunna fota med Canons 16-35mm vidvinkelglugg.
Det har fungerat bra! Autofokusen är lite småjobbig i mörker, men det funkar.

Nu skall jag investera i ett 70-200mm eller liknande för att kunna fotografera surfing när jag reser (Vågsurfing)
Jag är inte beredd att betala några 28.000:- för ett 70-200 GM så jag ser mig omkring för alternativ.

Har något prövat att fota med 70-200 Nikkor eller motsvarighet ifrån Canon på ett Sony hus?
Hur funkade det? Ge mig gärna vägledning

//Vilsen hobby amatör.
Två saker:

Spola adaptrar och gå för "native" E-mount. Jag har haft MC-11 och Sigma-objektiv det var ingen hit tyvärr. Annars var ju MC-11 lovande för det är tillsammans med Sigmas egna objektiv ur Global Vision-serien de enda nonnative som får hyfsat full funktionalitet med husets AF-system. Alla andra adaptrar stöder exv. inte den utmärkta följande Eye Focus som A7r II har. Att medvetet slänga bort en sådan funktion om man inte måste tycker jag är väldigt onödigt för att uttrycka det milt. Lock on AF funkar heller inte med adaptrar och detta gäller i båda faller Sonys egna LA-EA -adapter också.

Om du inte har råd med Sonys 70-200 GM så borde du kanske pröva Sonys 70-200/4 G istället. Då får du stöd för husets alla avancerade AF-funktioner på ett naturligt sätt.

MC-11 som annars är den mest avancerade adaptern idag kommunikationsmässigt stöder användning av Canons objektiv men de betraktar Sigma som ej kompatibla med MC-11:as mer avancerade AF-stöd så det enda som funkar med den och Canons glas är basfunktionerna och Face Detection.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Exempel på Sony FE 70-200mm F4 G @ 200mm på A9 med | ISO 4000 | 1/2000 sec | F4 från dPreviews fulla A9 review.

https://www.dpreview.com/files/p/articles/4934566891/AF-stuff/DSC09099.acr.jpeg

Fokus på ansikte i full fart.

Jag har det själv till min A6300 om jag vill ta snabba bilder. Nu är väl A7r II ingen A9 eller A6300/A6500 när det gäller snabbhet men den är ändå väldigt träffsäker, så det bör bli bra bilder med den med och som sagt så stöder detta objektiv alla varianter av fokusfinesser de nya Sony-husen har.

13500 spänn på Cyber och tydligen 1900:- i cash back nu då det tydligen är kampanj. Billigare blir det nog inte just nu.

Du får väl bara gå in i en butik och testa.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Sonys Cash Back-kampanj just nu är förstås ett bra tillfälle ifall man vill skaffa Sony-prylar. Dock är 1.900 kr det maximala CashBack-belopp man kan få (dvs gäller enbart de allra dyraste gluggarna).

CashBackbeloppet för Sony FE 70-200/4 G OSS är 950 kr, och det är ju inte så dumt det heller.

Som Sten-Åke skriver så ger detta objektiv tillgång till avancerade funktioner som Eye AF, vilken är enligt min mening HELT FANTASTISK ifall man behöver den. Provade A7R II lite när den kom, och just den funktionen var (och är) helt unik - den första fullt användbara av det slaget (inga DSLR-kameror jag provat klarar detta). Bara som allmän bakgrundsinformation - har nu provat även A9 lite grand, och där har Sony lyckats att ytterligare förbättra Eye AF. Bland alla andra dramatiska förbättringar...

För bilder på t.ex. surfare som snabbt kommer emot fotografen är min BEDÖMNING att A7R II med LA-EA4 adaptern och ett bra A-mountobjektiv kommer att vara bättre på följande AF i 200 mm-läget än FE 70-200/4 OSS. Jag har tyvärr inte sett någon som gjort just denna jämförelse, vilken annars borde vara av klart intresse för din del.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Har något prövat att fota med 70-200 Nikkor eller motsvarighet ifrån Canon på ett Sony hus?
Hur funkade det? Ge mig gärna vägledning

//Vilsen hobby amatör.
Av det jag sett kan man få AF, men ingen följande AF alls.

Däremot kan man få mycket hög bildkvalitet vid stillsamma objekt. Vanligen bättre än med originalkamerorna - Sonys 42 Mp-sensor (som f.n. sitter även i A99 II och RX1R II) är av allt att döma den sensor som ger bäst bildkvalitet (i dagsläget).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sonys Cash Back-kampanj just nu är förstås ett bra tillfälle ifall man vill skaffa Sony-prylar. Dock är 1.900 kr det maximala CashBack-belopp man kan få (dvs gäller enbart de allra dyraste gluggarna).

CashBackbeloppet för Sony FE 70-200/4 G OSS är 950 kr, och det är ju inte så dumt det heller.

Som Sten-Åke skriver så ger detta objektiv tillgång till avancerade funktioner som Eye AF, vilken är enligt min mening HELT FANTASTISK ifall man behöver den. Provade A7R II lite när den kom, och just den funktionen var (och är) helt unik - den första fullt användbara av det slaget (inga DSLR-kameror jag provat klarar detta). Bara som allmän bakgrundsinformation - har nu provat även A9 lite grand, och där har Sony lyckats att ytterligare förbättra Eye AF. Bland alla andra dramatiska förbättringar...

För bilder på t.ex. surfare som snabbt kommer emot fotografen är min BEDÖMNING att A7R II med LA-EA4 adaptern och ett bra A-mountobjektiv kommer att vara bättre på följande AF i 200 mm-läget än FE 70-200/4 OSS. Jag har tyvärr inte sett någon som gjort just denna jämförelse, vilken borde vara av klart intresse i ditt fall.
Nä, jag tror faktiskt inte det Gunnar. Att sätta en LA-EA4 på en A7r II gör ju att man tappar en massa. Glöm inte att du då väljer bort hybrid-AF och att köra mot huvudsensorns alla fokuspunkter för både fasdetekt- och kontrast-AF. Man får en flera generationer äldre AF-teknik och som sagt så får man enbart fasdetekt-AF mot en helt annan fokussensor än huvudsensorn. I princip så gör du om din A7r II till en SLT-kamera med enbart fasdetekt-AF med de alla de problem den tekniken faktiskt har som de spegellösa slipper dras med. A7r II är en betydligt mer modern skapelse som dessutom har just alla dessa nya AF-finesser som vi som haft dem ett tag nu verkligen lärt oss uppskatta. Inte minst ger ju LA-EA4 inte alls samma heltäckning av motivet som A7r II och de nyare Sony-husen (A6300, A6500 och A9). Med LA-EA4 får man ett mycket mindre fokusområde centralt i sökaren istället för att ha täckning över hela sökar-/motivytan.

Kort sagt, med LA-EA4 så blir ditt Ferrarri-Sony-hus till en folkvagn med samma funktionalitet som fem år äldre kameror eller om du så vill det man har idag i alla DSLR-kameror oavsett tillverkare.

Den enda SLT-kamera som kombinerar både SLT och fokuspunkter på huvudsensorn med hybrid-AF på ett lyckosamt sätt är vad jag vet A99 II. Tyvärr är framtiden för A-mount fortfarande oviss. Det är inte på det spåret Sony lägger huvuddelen av sina utvecklingsansträngningar idag. Men vi får väl se om Sony kommer med en LA-EA5 som gör om en spegellös till en A99 II :).
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Av det jag sett kan man få AF, men ingen följande AF alls.

Däremot kan man få mycket hög bildkvalitet vid stillsamma objekt. Vanligen bättre än med originalkamerorna - Sonys 42 Mp-sensor (som f.n. sitter även i A99 II och RX1R II) är av allt att döma den sensor som ger bäst bildkvalitet (i dagsläget).
Jo med Canon-objektiv får man grundläggande följande AF och även Face Detection både med Metabones och Sigmas MC-11. Har man Sigma-objektiv ur exv. de nya Contemporary-, ART- eller Sport-serierna med MC-11 så får man i bästa fall stöd även för de mesta av Sony-husens AF-funktioner inklusive följande Eye Focus men brasklappen är att Sigma haft stora problem med korrekt fokusering tidigare med MC-11 och det har gällt både single shot och följande AF. Vissa objektiv stöder dock inte DMF (Direct Manual Focus) heller men det beror på egenheter hos en del av Sigmas fokusmotorer.

Vill man istället ha stöd för den nya tekniken med fokuspunkter på huvudsensorn med äldre A-mountobjektiv så är förmodligen den bästa lösningen LA-EA3 -adaptern som helt saknar både fasta spegel, fokusmotorn och fokussensorn som LA-EA4 har. Med A7 II (med senaste firmware) och senare kameror så får alltså de A-mountobjektiv som har inbyggd fokusmotor (oavsett tillverkare) stöd för hybrid-AF mot huvudsensorns fokuspunkter. Jag kör själv så med mitt gamla Sigma 150-500mm och det funkar hyfsat upp till 350-400mm och det är fina för mig eftersom det objektivet tappar i den långa änden ändå. På min A6500 så får man ju med cropfaktorn en bildvinkel som motsvarar 600mm och det räcker långt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sonys Cash Back-kampanj just nu är förstås ett bra tillfälle ifall man vill skaffa Sony-prylar. Dock är 1.900 kr det maximala CashBack-belopp man kan få (dvs gäller enbart de allra dyraste gluggarna).

CashBackbeloppet för Sony FE 70-200/4 G OSS är 950 kr, och det är ju inte så dumt det heller.
Tack för förtydligandet Gunnar om "cash back"-erbjudandet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressant länk om A9 och sekvenshastighetsdifferenser

Det finns ett antal differenser att hålla i minnet när man väljer objektiv till A9:

http://support.d-imaging.sony.co.jp/www/support/ilc/products/ilce9/continuousshooting/en/index.html

Nya 70-200mm/2,8 GM fixar 20 bilder/sek medan exv. 70-200mm/4 har ett max på 15 som ett antal andra äldre objektiv. Listan med objektiv som fixar 15 är klart längre än den som fixar 20. Det kan ju bero på att de satt vassare fokusmotorer i GM-objektiven med tanke på just A9. Men 15 är väl rätt hyfsat det med även om det ju är en begränsning om man betänker vad huset annars klarar av med GM-objektiven.

Det är ju helt klart en "selling point" för GM-objektiven. Om man vill ha ut max så är det GM som gäller med några få undantag.
 

Stenre

Medlem
Hej

Jag fotar i dagsläget med en A7RII.
Mestadels har jag Sonys eget glas. 55mm, 90mm osv.

Nyligen köpte jag Sigma MC-11 adapter för att kunna fota med Canons 16-35mm vidvinkelglugg.
Det har fungerat bra! Autofokusen är lite småjobbig i mörker, men det funkar.

Nu skall jag investera i ett 70-200mm eller liknande för att kunna fotografera surfing när jag reser (Vågsurfing)
Jag är inte beredd att betala några 28.000:- för ett 70-200 GM så jag ser mig omkring för alternativ.

Har något prövat att fota med 70-200 Nikkor eller motsvarighet ifrån Canon på ett Sony hus?
Hur funkade det? Ge mig gärna vägledning

//Vilsen hobby amatör.
Jag köpte en Metabones Adapter T Mk IV till min A6300 för att användas tillsammans med Canons äldre fasta EF 200 2,8 II USM. Kombinationen blev dock kortlivad. Snabb AF i bra ljus, men i sämre ljusförhållanden blev resultatet blandat. En mulen eftermiddag kunde objektivet med adaptern jaga fram och tillbaka alternativt inte hitta fokus alls och ibland med utebliven AF-assist.
Utifrån min erfarenhet och med tanke på adapterns pris rekommenderar jag den inte, det är en bra adapter men fortfarande icke desto mindre en kompromiss. Jag köpte dessutom min billigare på Blocket, i butik kostar den ju mer. Jag skulle satsa på Sonys egna E-objektiv.

Mvh Oscar
 

fredlund88

Aktiv medlem
Jag letar efter en bra kombination att kunna filma med under rörelser. Alltså bra följande fokus till 150-600mm sigma.
Vilda djur är det jag har tänkt att använda detill till.

Så ska man köra med.
Sony+adapter A7R A6300 a6500
Panasonic+adapter Gh4 Gh3 G7 80

Nån som testat vilket som fungerar bäst?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag letar efter en bra kombination att kunna filma med under rörelser. Alltså bra följande fokus till 150-600mm sigma.
Vilda djur är det jag har tänkt att använda detill till.

Så ska man köra med.
Sony+adapter A7R A6300 a6500
Panasonic+adapter Gh4 Gh3 G7 80

Nån som testat vilket som fungerar bäst?
Om Sigma 150-600 är för Canon så kanske en Canon-kamera vara ett alternativ?

Jag har Canon 80D och Sony A6500, samt ett Sigma 150-600/5.0-6,3 Contemporary, samt Sigma 1,4x teleconverter och Sigma MC-11 adaptern.

Kan säga att AF funkar betydligt bättre på 80D än på A6500 med det objektivet. Canon-kameran fixar också fokus med teleconvertern, vilket jag tyckerär rätt fantastiskt. Både för stillbild med optisksökare och i LiveView och vid filmning. På A6500 funkar det inte alls med teleconvertern.

Jag vet om att det nyligen släppts ny firmware både till objektivet och MC-11. Har tänkt att ladda ned dem nu och möjligen prova lite på nytt nu under helgen. Får återkomma om det blivit bättre.

AF funkar med A6500 och Sigma 150-600 utan teleconverter, men det är lite tveksamt då och då. Betydligt bättre med Canon.


/Mats
 
ANNONS