Annons

Byta namn på flera bilder samtidigt slumpmässigt

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Jag har ju inte bytt namn på mina bilder efter exporten från Lightroom så alla bilder hamnar ju efter varandra i exportmappen indelat i kategorier - Vilda Djur, Landskap och Fotosöndag osv.
_1250034 och _1250035 _1250036 så ser det ju ut.

Nu håller jag på och ska göra ett bildspel så jag tänkte om det finns nått smart sätt att få Photoshop att slumpvis byta namn på filerna eller något annat program.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du att du vill förvilla dig själv o inte veta vad bildfilerna heter eller menar du att du vill visa bilderna i slumpmässig ordning?
 
Jag har ju inte bytt namn på mina bilder efter exporten från Lightroom så alla bilder hamnar ju efter varandra i exportmappen indelat i kategorier - Vilda Djur, Landskap och Fotosöndag osv.
_1250034 och _1250035 _1250036 så ser det ju ut.

Nu håller jag på och ska göra ett bildspel så jag tänkte om det finns nått smart sätt att få Photoshop att slumpvis byta namn på filerna eller något annat program.
Har det program du gör bildspelet i ingen funktion för att slumpa eller flytta om bilderna?
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Vad använder du för operativsystem?

Om jag gissar på Windows så är detta relevant:

https://www.howtogeek.com/57661/stupid-geek-tricks-randomly-rename-every-file-in-a-directory/

Från sidan:

"Easily bulk rename picture files to randomize the order they appear in slideshows or on digital picture frames."

Har inte testat, men om man editerar bat-filen så finns möjligheten att sätta PrependOnly=1 som skall bevara filnamnet och lägga till random delen.

Lycka till!
 

fredlund88

Aktiv medlem
Vad använder du för operativsystem?

Om jag gissar på Windows så är detta relevant:

https://www.howtogeek.com/57661/stupid-geek-tricks-randomly-rename-every-file-in-a-directory/

Från sidan:

"Easily bulk rename picture files to randomize the order they appear in slideshows or on digital picture frames."

Har inte testat, men om man editerar bat-filen så finns möjligheten att sätta PrependOnly=1 som skall bevara filnamnet och lägga till random delen.

Lycka till!
Tack så mycket får kolla detta.
 
ANNONS