Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning på prints - hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajssan

Medlem
Hej,

Hur ska man tänka kring prissättning på prints som kunden vill beställa?

Har tidigare bara sålt digitala filer, men känner att jag vill börja erbjuda förstoringar, kunder börjar efterfråga detta.

Jag skickar beställningen till ett labb, printar alltså inte själv.

Men hur ska man prissätta? Hur tänka?

Det handlar om privatpersoner.

Tacksam för lite tips och riktlinjer.

/Karin
 

peranders

Aktiv medlem
Varför inte kolla marknaden? Vad tål marknaden och vad vill de betala? Du kan ju fråga bekanta. Ta din kostnad gånger två eller tre kanske?
 

Mortis

Aktiv medlem
Hej,

Hur ska man tänka kring prissättning på prints som kunden vill beställa?

Har tidigare bara sålt digitala filer, men känner att jag vill börja erbjuda förstoringar, kunder börjar efterfråga detta.

Jag skickar beställningen till ett labb, printar alltså inte själv.

Men hur ska man prissätta? Hur tänka?

Det handlar om privatpersoner.

Tacksam för lite tips och riktlinjer.

/Karin

Om du nu inte är jättebillig med dina digitala filer så lägg dig om möjligt lägre på prints. Du bör tjäna mer på att sälja digital fil just därför att kunden kan ju printa hur många bilder som helst från filen.

Jag och frugan tar 345 kronor för fil motsvarande A4 i 240 dpi. 295 kronor för arkivbeständig fine art print i storlek A4 och jag tror vi är ganska billiga.

Mvh
Thomas
http://www.bjorklundsfoto.se/
http://www.365klick.com/
 

Kiboko

Aktiv medlem
Printar du inte själv, så är det snarare stället som du väljer som print.leverantör som sätter gränsen. Du måste ju gå med vinst.
Var kommer du beställa print? Sätt deras pris (inklusive alla avgifter för porto, ramar? med mera) och lägg till Det du vill tjäna.
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Det är så jag har kört ett tag med, visst behöver man gå i vinst, men det måste inte vara det enda alternativet för just prints, man skulle kunna ha en affärsmodell som faktiskt går minus med just printsen bara för att erbjuda dem så, och tjäna in i andra områden.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Om du nu inte är jättebillig med dina digitala filer så lägg dig om möjligt lägre på prints. Du bör tjäna mer på att sälja digital fil just därför att kunden kan ju printa hur många bilder som helst från filen.

Jag och frugan tar 345 kronor för fil motsvarande A4 i 240 dpi. 295 kronor för arkivbeständig fine art print i storlek A4 och jag tror vi är ganska billiga.

Mvh
Thomas
http://www.bjorklundsfoto.se/
http://www.365klick.com/
Du menar väl inte att ni har olika pris beroende av filens storlek och dpi?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Är inte det normalt att olika storlekar kostar?
Jag tar ibland olika pris på prints beroende på motiv.
Men allt beror på vad man vill prissätta sina bilder. Jag ser mina som konst och sätter pris därefter.

/Stefan
Olika pris beroende av storlek på print är en sak, men inte på en fil. Det skulle inte falla mig in att betala mer för en högre upplöst fil. Det man gör i så fall är ju skalar ned den för att medvetet försämra och sedan ta ett högre pris orginalupplösningen.
 
Jag och några kompisars lilla fotoklubb har haft utställning på en våning på en restaurang i byn och vi tänkte såhär att vi sätter priset vad det kostade (nästan) att fixa ramar och prints för hela sin bildhög som man själv skulle ställa ut....så vi hamnade på 500 kr med ram för en 30x40 print? Sålde jag en tavla skulle min utställningskostnad va täckt och resten skulle va plus för att sälja senare eller ge bort till bekanta.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Olika pris beroende av storlek på print är en sak, men inte på en fil. Det skulle inte falla mig in att betala mer för en högre upplöst fil. Det man gör i så fall är ju skalar ned den för att medvetet försämra och sedan ta ett högre pris orginalupplösningen.
Bara o googla så är det så. Jag hade såklart tagit mer betalt för en av mina astroscapebilder i 400mpx än en på 2 mpx.

/Stefan
 

Marteric

Aktiv medlem
Hej,

Hur ska man tänka kring prissättning på prints som kunden vill beställa?

Har tidigare bara sålt digitala filer, men känner att jag vill börja erbjuda förstoringar, kunder börjar efterfråga detta.

Jag skickar beställningen till ett labb, printar alltså inte själv.

Men hur ska man prissätta? Hur tänka?

Det handlar om privatpersoner.

Tacksam för lite tips och riktlinjer.

/Karin
Motivet!
Givetvis skall du ta mer betalt för en bild på ett vattenfall på Island än en bild på grannens gulliga katt...och har du en bild på en mammut på mars...då snackar vi big business;-)
 

Andreas U

Aktiv medlem
Olika pris beroende av storlek på print är en sak, men inte på en fil. Det skulle inte falla mig in att betala mer för en högre upplöst fil. Det man gör i så fall är ju skalar ned den för att medvetet försämra och sedan ta ett högre pris orginalupplösningen.
Direkta affärer kan man såklart prissätta och leverera hur man själv tycker. Men för info så inom försäljning från bildbyråer så är det alltid olika pris på olika storlekar (fil, bxh, dpi osv). Lite grann som att Ju mer du kan använda bilden till desto mer får du betala. / A
 
ANNONS