Tar betalt för foton man ej beställt??? - Fotosidans Forum
Gammal 2017-07-13, 17:10
KarlVonOxelStjerna

Fråga Tar betalt för foton man ej beställt???
Undrar om det är lagligt att bara skicka ut bilder från t.ex friidrottsskolor,skolor,fotbollskolor, osv För att sen kräva betalt för dom om man inte returnerar dom?
Fick idag hem bilder på dottern som gått på friidrottskola där dom tydligen tar ett gruppfoto som ingår i anmälningsavgiften.
Sen har dom även tagit individuell bilder som dom också skickar med, sen vill dom ha betalt för dom om man inte returnerar dom inom 30dagar.

Vi har inte bett om någon av dessa bilder och jag har ingen lust att lägga ner nån tid på att posta tillbaks dom heller.
Det handlar mer om principsak hur kan det ens vara lagligt att skicka ut produkter som inte är beställda för att sen kräva pengar om jag inte returnerar?
Dessutom har dom skickat bilder på nån annans barn :)...
Gammal 2017-07-13, 17:17
ztenlund

Förutsatt att du inte på något vis godkänt utskicket i förväg så är det negativ avtalsbindning och det är inte tillåtet.
Gammal 2017-07-13, 17:37
Astroscapist

På nåt sätt har du nog skrivit på något. Annars är det klubben som bär ansvaret att ha godkänt detta köp.
Det var en fotograf som tog liknande upplägg på fotbollsklubben, men jag fick skriva på papper med bl.a. adress och om man vill ha dom.
Det var signering av kontraktet med att de fick bli fotograferade.

/Stefan
Gammal 2017-07-13, 18:07
KarlVonOxelStjerna

Vad mig veterligen så har vi inte skrivit på nåt att vi vill ha bilder. Gått igenom allt nu och det enda som vi godkänt är att dom fotar barnen och filmar för dom skall kunna använda sig av det i kommande marknadsföring.
Så här står det på anmälan det enda man undertecknar för att anmäla.
(Stod inget annat i bekräftelsen som är det enda man fått)

"Vi kommer fotografera och filma under Friidrottsskolan för användning på klubbens hemsida, Facebook-sida, i *********** och i marknadsföring."

"Vi behöver vårdnadshavares medgivande för att ert barn ska få vara med på bild/film. Kryssa i "ja" för medgivande, eller "nej" om ert barn inte får vara med.
Ja, mitt barn får fotograferas/filmas och bilder/filmer får användas enligt texten ovan
Nej, mitt barn får inte fotograferas/filmas"

DET har vi godkänt men inte att dom skall börja skicka massa bilder till oss och sen kräva betalt.
Men dom får gärna använda bilderna på friidrottskolan om det gynnar föreningen på något vis.
Gammal 2017-07-13, 19:01
catweazle

Kontakta föreningen och begär en förklaring samt ett samtal med fotografen angående dennes utskick.
Gammal 2017-07-13, 21:08
martinot

Låter inte OK gjort av fotografen. Jag hade som princip vägrat att skicka tillbaka. Inte mitt problem om jag får saker som jag inte beställt. Dessutom verkar de inte ha koll som skickat fel bilder. Struligt upplägg och genomförande. Hade nog blivit lite sur på det, om det skett fel för flera på detta sättet.

Enskilda missar och misstag kan alla göra, och det hade jag köpt (men då hade det nog vara billigare för fotografen att printa nya bilder, och slänga de som jag fått som är fel).

Kolla med klubben om det är enskilt misstag som enbart du drabbats av, eller om det är systematiskt kaos/fel som flera drabbats av (då skulle jag bett de att starkt överväga att byta fotograf tills nästa uppdrag).
Gammal 2017-07-13, 21:29
SportSkjutaren

KarlVonOxelStjerna skrev: ...
DET har vi godkänt men inte att dom skall börja skicka massa bilder till oss och sen kräva betalt.
Men dom får gärna använda bilderna på friidrottskolan om det gynnar föreningen på något vis.
Är det ett företag i Västerås som gjort utskicket?

Oavsett vilket företag/fotograf som utfört jobbet så bör du dubbelkolla exakt vad du skrivit på.
Detta så att du kan vara absolut säker på att du inte, "i bara farten/omedvetet" godkänt utskicket.

I det fall du kan vara absolut säker på att du inte godkände utskicket ifråga så kan du slänga bilderna och strunta i att betala. Men du kan i sämsta fall få ta fallet ända till tingsrätten.
(Först inkasso, där du bör bestrida fakturan. De kan välja att skicka ärendet vidare till Kronofogden för "betalningsföreläggande" Bestrider du även där. Så kan de försöka med att ta ärendet till Tingsrätten för ett avgörande).
I det fall att du av misstag faktiskt godkänt utskicket så får du antingen betala eller skicka tillbaks det hela.
Gammal 2017-07-13, 21:56
mimasan

KarlVonOxelStjerna skrev: Undrar om det är lagligt att bara skicka ut bilder från t.ex friidrottsskolor,skolor,fotbollskolor, osv För att sen kräva betalt för dom om man inte returnerar dom?
Fick idag hem bilder på dottern som gått på friidrottskola där dom tydligen tar ett gruppfoto som ingår i anmälningsavgiften.
Sen har dom även tagit individuell bilder som dom också skickar med, sen vill dom ha betalt för dom om man inte returnerar dom inom 30dagar.

Vi har inte bett om någon av dessa bilder och jag har ingen lust att lägga ner nån tid på att posta tillbaks dom heller.
Det handlar mer om principsak hur kan det ens vara lagligt att skicka ut produkter som inte är beställda för att sen kräva pengar om jag inte returnerar?
Dessutom har dom skickat bilder på nån annans barn :)...
Eftersom de sänt bilder på fel barn, kan det vara så att dennes föräldrar har beställt bilder men att de sänts till fel person och det blivit nåt fel på så sätt?

Henrik
Gammal 2017-07-13, 22:09
Erik Schalin

mimasan skrev: Eftersom de sänt bilder på fel barn, kan det vara så att dennes föräldrar har beställt bilder men att de sänts till fel person och det blivit nåt fel på så sätt?

Henrik
Fel barn?????
Var ser du det i texten???
Gammal 2017-07-13, 22:12
Lysmask

Erik Schalin skrev: Fel barn?????
Var ser du det i texten???
Sista meningen i första inlägget.
Gammal 2017-07-13, 22:18
afe

Det är väldigt enkelt - om du inte uttryckligen skrivit på att du vill ha bilder hemskickade kan du slänga dem i soptunnan, eller använda bilderna till vad du vill. Det var många år sedan det var "ok" för fotografer att skicka ut bilder på det viset och ta betalt för dem om de inte skickas tillbaks.
Gammal 2017-07-13, 23:28
Erik Schalin

Lysmask skrev: Sista meningen i första inlägget.
Det första man blir blind på är ögonen :)

Äh de har väl skickat till fel adress o ngn annan på lägret vill nog ha bilden...
Gammal 2017-07-14, 04:21
catweazle

Är det fel barn så kontakta fotografen och förklara men se till att Styrelsen får informationen om felskicket.
Gammal 2017-07-14, 05:32
Poteta

Om du känner föräldrarna till barnet på bilderna kan du väl ringa och fråga om de har begärt att få de extra bilderna?
Gammal 2017-07-14, 06:59
fotograf-magnus-stalberg

KarlVonOxelStjerna skrev: Dessutom har dom skickat bilder på nån annans barn :)...
Men tanken slog dig aldrig att de skickat till fel person? Har du kollat med föräldrarna till det barn som finns på bilderna?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally