Annons

Dålig bildkvalitet och ISO-problem med Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

saragill

Aktiv medlem
Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
 

azus

Aktiv medlem
Verkar vara handhavandefel.
Förmodligen kör du allt på auto, då blir det inte bra med en såpass avancerad kamera som D7200 är.
Läs manualen.
Stäng av brusreduceringen.
Fota i Råformat.
Du kan använda högre ISO idag för att sensorn samt kameran kan hantera det bättre. Det betyder inte att du ska använda det högsta värdet som kameran kan "hantera"

Bifogar en bild på månen som jag tagit med min D7200.
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
Du kan använda exakt samma inställningar i en D7200 som du hade i en D60. De exponering och de ISO-inställningar som funkade med D60 skall funka precis lika bra med en D7200 - eller rättare sagt, de skall ge synbart bättre resultat med en D7200.

Nu låter det lite som om du kör på någon form av helautomatik, typ P-läge? Och med auto-ISO?
Ett första steg är att ta kontroll över kamerans inställningar och prova med exakt samma inställningar som du brukade använda med din D60.

Generellt skall en D7200 ge på alla sätt bättre bildkvalitet än en D60, och det med bred marginal. Och alldeles i synnerhet i svagt ljus. Den har en rejält mycket bättre sensor och en autofokusfunktion som är hästlängder bättre. Så att du får sämre resultat låter mystiskt. Det går på tvärs mot den allmänna erfarenheten.

Men för att göra det lite lättare att lista ut vad som gått snett: Har du händelsevis någon exempelbild (t.ex. på månen) tagen med din D60 och någon tagen med din D7200 som du kan posta som bilagor i ett inlägg här? Att se bilderna och vilka inställningar som använts gör det mycket lättare att lista ut vad som gått snett.
 

Brix

Aktiv medlem
Bildkvalitén ligger huvudsakligen i objektivet och i handhavandet. En D7200 lär ju dock ha betydligt bättre brusprestanda än en D3300.
Som tidigare nämnts låter det som att du kör på nåt auto-läge. Med en så avancerad kamera som D7200 så får man alltid bäst resultat av att köra manuellt(bländarprioritet brukar oftast vara bäst att köra).
Två av dom största anledningarna att ens köra systemkamera är ju just att kunna byta objektiv och att köra mer manuellt och få större kontroll över bildresultatet.
Om du inte lärt dig köra manuellt så tycker jag absolut det är på tiden att du gör det :)
 

lofling

Aktiv medlem
Jag håller med tidigare inlägg. iofs om det handlar om precis samma inställningar på D60 kan bli lite fel, för om TS t.ex. använde auto så är det väl så att auto på D7200 kanske inte ger samma resultat även om det är samma inställning. Det beror ju på vad man avser med samma inställning tänker jag.

Men det låter som om du behöver ta kontroll över exponeringen helt tror jag, precis som sagts. Hur bländare, slutartid och ISO-tal hänger ihop.

Med det sagt misstänker jag att du kanske också kollar på bilderna i verklig storlek på en skärm. Eftersom D7200 har många fler pixlar än D60 så kan det då se ut som om det är mindre skärpa i bilden men tänk på att storleken är olika.

En exempelbild brukar kunna säga mycket, lägg gärna ut en på månen, ja.

Angående objektivet så är det nog ok även på din nya kamera. Men att ett objektiv ger skarpa bilder på en kamera med få pixlar garanterar inte full skärpa på ett med fler pixlar.
 

saragill

Aktiv medlem
Verkar vara handhavandefel.
Förmodligen kör du allt på auto, då blir det inte bra med en såpass avancerad kamera som D7200 är.
Läs manualen.
Stäng av brusreduceringen.
Fota i Råformat.
Du kan använda högre ISO idag för att sensorn samt kameran kan hantera det bättre. Det betyder inte att du ska använda det högsta värdet som kameran kan "hantera"

Bifogar en bild på månen som jag tagit med min D7200.
Nej jag använder i princip aldrig Auto. Kör alltid på Manuella inställningar.
Du säger att kamerorna idag bättre kan hantera höga ISO, men uppenbarligen kan de ju inte det, eftersom det blir pixligt och suddigt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nej jag använder i princip aldrig Auto. Kör alltid på Manuella inställningar.
Du säger att kamerorna idag bättre kan hantera höga ISO, men uppenbarligen kan de ju inte det, eftersom det blir pixligt och suddigt.

Ok ... Att jag (och misstänker jag andra) trodde du körde med autoinställning beror på det du skrev i ditt första inlägg: "Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000". Om du kör manuellt, så rusar ISO-värdet ingenstans, utan håller sig där du ställer in det.

Vi hade ju en tråd i januari då du skaffat din D3300 där du verkade ha liknande problem
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165525
D3300 har också mycket bättre ISO-prestanda än en D60, och nu verkar du ha fått ungefär samma problem igen med en annan kamera.

Jag hoppas du inte tar illa upp, men när två olika kameror av olika modeller uppvisar samma symptom i händerna på samma fotograf så känns det mycket mer troligt att det handlar om ett handhavandefel än om ett kamerafel :)

Jag upprepar: D7200 och D3300 fungerar inte på något grundläggande sätt annorlunda än vad D60 gjorde, men bägge skall kunna ge märkbart bättre bildkvalitet. Bägge är rejält mycket bättre på att hantera svagt ljus än D60 var, så problemen du får känns underliga.

Och som jag skrev i mitt första inlägg här: Någon slags bilddata från bilder du är nöjd med tagna med D60 och någon liknande bild du är missnöjd med, tagen med D7200, hade varit väldigt hjälpsamt för att lista ut vad som händer. Utan det blir det mest gissningar.
 

saragill

Aktiv medlem
Jag får återkomma med exempelbilder som visar skillnaderna.
Det jag menade med att ISO "rusar iväg" är att jag "tvingas" höja ISO-talet avsevärt för att få en bild där man öht ser någonting, vilket jag inte behövde med gamla D60-an.
Om det "endast" är handhavandet det är fel på så vill jag naturligtvis komma på vad det är jag gör för fel, så jag är tacksam för alla tips och synpunkter.
 

ma59

Aktiv medlem
Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
De 4-5 svar som redan getts innehåller mycket som jag inte behöver upprepa.

Enda jag kan komma på spontant är ifall du (då du säger du kör manuellt, iaf i någon form) kan ha råkat få fel läge inställt vad gäller ljusmätningsmetod. Du nämner månfoto, med ett 18-55mm...alltså helt klart blir månen en mkt liten prick även full inzoomat. Månen mot mörk bakgrund borde ju aldrig kunna bli rätt exponerad om den vanliga "evaluerande" eller i Nikonspråk "matrix"-mätningen används. Hade du vid månfoto ställt in på spot på de gamla kamerorna och kanske nu hade matrix? Då borde iaf månen bli rejält mycket för ljus på "matrix-bilden", om du inte medvetet sänkt exponeringen hyggligt mycket från mätarutslaget. Detta blir ju lite olika viktigt beroende på när på dygnet du fotade månen, på sena eftermiddag mindre problem än senare under kväll/natt.

Oavsett just hur det var vid månfotot, så gäller ju rent allmänt:
För att överhuvudtaget kunna jämföra exponeringsresultaten mellan kameror, så måste förutom diverse faktorer som redan nämnts i andra svar, även ljusmätmetoden vara samma. Undantaget kunde vara om du av erfarenhet, vid helt manuell exponering, själv ställer en avvikande exponering, avvikande från mätarens förslag alltså. Men ska jämförelse mellan kameror göras får man ju se till att ställa in lika på alla parametrar, på alla kamerorna, om det inte ska bli alltför svårhanterat. Och vid "P" eller "gröna punkten" tror jag inte det går att välja ljusmätmetod, iaf inte på "gröna punkten".

Nu hade du väl inte tillgång till alla tre längre(?) så det blir ju då att leta fram bilder från dina D60/D3300 vars ljus/motiv du kan "återskapa".
Kolla i filernas EXIF vilka inställningar du hade, och så kan du ställa in lika på din D7200 för att ta så näraliggande nya jämförelsebilder som möjligt.
EDIT:
Viktigt förutom att använda samma ljusmätmetod, är ju att både huvudmotiv och bakgrund är likartade i ljushet, annars blir exponeringen om du följer mätarens förslag, lätt helt olika. T.ex. om en person bär samma kläder, men står framför två olika väggar, så kan det resultera i ganska stora skillnader i föreslagen exponering.

Blir nog lite roddigt..men löser du vad problemet egentligen var/är, så kommer det bli så mycker lättare/roligare framöver med din nyare, och på många redan nämnda sätt bättre, kamera!


Det du i vart fall borde göra (om det inte redan är kunskap du säkrat) är att jobba lite på detta med grunderna vad gäller förhållandet slutartid/bländare/ISO/exponeringskompensation/ljusmätmetod, och hur dessa kan användas vid olika ljussituationer.

(Just för exponeringsbiten, finns ju 'oändligt' mycket annat att lära sig, givetvis... ;-)

Hoppas du fick någon hint även om det blev långt...
 

lofling

Aktiv medlem
Jag får återkomma med exempelbilder som visar skillnaderna.
Det jag menade med att ISO "rusar iväg" är att jag "tvingas" höja ISO-talet avsevärt för att få en bild där man öht ser någonting, vilket jag inte behövde med gamla D60-an.
Om det "endast" är handhavandet det är fel på så vill jag naturligtvis komma på vad det är jag gör för fel, så jag är tacksam för alla tips och synpunkter.
Men det är vad alla har försökt säga. Det borde inte vara så att ISO-talet rusar iväg. Det ska det inte göra. Eftersom du haft samma problem med två kameror nu så är det sannolikt inte fel på kameran. Om du har auto-ISO på kan det ju vara en anledning tänker jag.

Hursomhelst, mängden ljus för en scen du tar skiljer sig inte oavsett vilken kamera du försöker fota. Dvs exponeringen blir lika om du använder samma inställningar (bortsett små skillnader). I soligt ljus finns regeln sunny sixteen. Inställningen blir alltså ungefär 1/100, F16 och ISO 100. Detsamma gäller nästan för månen faktiskt eftersom den är solbelyst. Vill du ha snabbare slutartid får du ändra på någon av de andra två variablerna för att samma exponering. T.ex. 1/200 F16 och ISO 200 etc.

Så det lutar skarpt åt handhavandet men då behövs exempel för att kunna hjälpa. Annars vet vi inte vad det är du gör som får ISO att rusa iväg.
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag har en D7200 och hade en D40 innan, D7200 presterar bättre på alla parametrar. Något generellt problem liknande du beskriver har jag inte själv sett, och inte heller läst om på andra ställen på nätet.

Dock är det ju inte uteslutet att det är något fel på ditt exemplar, eller att det är någon inställning som ställer till det.

Tillägg: såg att det fanns en annan tråd med samma problem fast ang. D3300, då håller jag med föregående talare att det är troligare att det är fel på objektiv eller handhavande.
 

Ernstzon

Medlem
Kolla att +/- kompensationen är rätt inställd. Bör vara på 0,3-0,7 i underexp -
för att du ska få mustiga färger och rätt mättnad. Nikon D7200 är annars en
fantastiskt bra resekamera, men jag skulle rekommendera NIKONs 16-85 3,5-5,6
i stället för det kit objektiv du nu använder. Jag är helt säker på att det är ett
handhavandefel som diskuteras här.
MVH Ewerth
 

dumbo

Aktiv medlem
Som flera andra redan sagt så vore det ju bra med bilder för att påvisa problemet, så dem väntar vi gärna in.
Om du fotar i RAW så kan du med fördel lägga upp filerna på google drive eller dropbox och dela annars är det ju bra att ladda upp i så stor storlek som möjligt och med EXIF-infon intakt. flickr funkar bra för det tex.


Just det som du säger om skärpa och pixlighet osv blir svårt att jämföra rakt av om du tittar på bilden i 100% på skärmen. Nu vet jag inte om du gör det men det är ju ganska vanligt att man gör så och då får man tänka på att D3300 och D7200 har mer än dubbelt så många pixlar som D60 har.
En detalj som tar upp två pixlar på bredden i bilden på D60 kommer således att ta upp dryga 3 pixlar i bilden från D3300 eller D7200. Då får man känslan av att bilden är mjukare och inte lika skarp.
Ovanstående är förutsatt att objektivet är tillräckligt skarpt för att kunna återge sensorernas fulla upplösning och att kameran inte flyttas (den står på ett stadigt stativ osv).
Om bilden tas under mindre än optimala omständigheter, tex att kameran är handhållen, objektivet används på största bländare osv så kommer dessa skillnader sannolikt att bli än mer påtagliga.

Däremot ska de ju inte bli pixliga, lite beroende på vad du menar med pixliga dock.

Så för att jämföra skärpan så måste du antingen skala ner 24-mpixbilderna till samma bildstorlek som bilderna från D60 och applicera en aning oskarp mask. Då borde de se märkbart skarpare ut.
Alternativt kan du skala upp bilderna från D60 till samma bildstorlek som bilderna från D3300 och D7200 och då kommer de att se mjukare och eventuellt även pixliga ut.

Samma sak gäller om man jämför brus. D7200 har dock så mycket bättre sensor att även om man jämför bruset vid 100% på båda bilderna borde bilderna från D7200 vara renare men vill man jämföra rättvist får man skala ner bilderna från D7200 till samma storlek som bilderna från D60 och då bör man kunna se en avsevärd förbättring jämfört med D60.

Alternativet är ju att beställa en utskrift i ganska stort format från resp kamera och jämföra dem. Då blir ju båda bilderna lika stora och alla detaljer från båda kamerorna kommer finnas med i bilden.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Som andra redan skrivit så ska en fungerande D7200 som används rätt kvalitetsmässigt löpa cirklar runt en gammal D60

Kolla i bruksanvisningen hur man gör "factory reset", ifall du råkat ställa in något väldigt konstigt men inte kommer på vad.

Vad det gäller skärpa så har D3300 och D7200 som andra redan påpekat betydligt högre upplösning än D60.
Det innebär att man lättare ser oskärpa t.ex. på grund av man skakat kameran, eller råkat ställa in avståndet aningen fel. En orsak till att avståndet kan bli fel är om autofokusen är feljusterad.

Även om dina objektiv fungerade bra på din D60 behöver de inte göra det på dina nya kameror. Antag t.ex att de var justerade att ge en aning bakfokus, men din D60 även den var aningen fel och gav framfokus som kompenserade optikens fel. Skulle din nya kamera även den tendera till bakfokus adderas felet och det blir synligt.

D7200 har ger möjlighet att trimma detta. Se denna video: https://www.youtube.com/watch?v=7zE50jCUPhM

I övrigt kontrollera att du väljer lämpligt focuspunktmönter så att focuspunkterna verkligen hamnar på det som ska vara skarpt i motivet. Kanske kan du även använda aningen kortare slutartider för att minska risken för skakningsoskärpa.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill påpeka att anledningen att D7200 stiger mer i autoISO än D60 lär ligga i hur denna funktion är inställd. Eftersom D7200 har en mycket bättre sensor samt en autoISO som justerar enl brännvidd och tillåts gå högre upp i ISO i fabriksinställningen kommer den i sämre ljus öka ISO mer än D60. Hur autoISO fungerar kan ställas in efter smak i menyerna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Med D7200 så kan man sätta i menyn att reglera ISO direkt med bakre tumhjul utan att behöva pilla på ISO knappen ( om man kör med A eller S som justeras med främre hjul), därför är det enkelt att själv skruva på ISO efter hur man ser det blir för värden. Jag har inte använt autoISO på många år för jag tycker det är svårt att sätta ett fixt tak, det kan också variera hur känslig bilden är för högt ISO samt såklart hur mycket man beskär. Som skrivits tidigare tittar man i 100% med några tusen i ISO så syns bruset men inte alls säkert det gör det i vanligt bildvisningsläge.

Vet inte om det är ändrat nu, men AutoISO tillsammans med blixt var ju en katastrof förr, den tog ju då först all ISO upp till taket och sedan fyllde ut med blixten, det var också med kameror som inte hanterade bruset så bra som D7200 så det blev ju skit de bilderna
 

sumpan

Aktiv medlem
Vet inte om det är ändrat nu, men AutoISO tillsammans med blixt var ju en katastrof förr, den tog ju då först all ISO upp till taket och sedan fyllde ut med blixten, det var också med kameror som inte hanterade bruset så bra som D7200 så det blev ju skit de bilderna
Måste vara ändrat, det här är inget som jag märkt av varken på D40 eller D7200 och jag kör auto-iso som standard.
 

PMD

Aktiv medlem
I soligt ljus finns regeln sunny sixteen. Inställningen blir alltså ungefär 1/100, F16 och ISO 100. Detsamma gäller nästan för månen faktiskt eftersom den är solbelyst.
Nästan. För fotografering av månen bör man öppna bländaren ett steg och använda "looney eleven"-regeln eftersom månen har lägre albedo än jorden.
 

VisualD

Aktiv medlem
Givet samma inställningar på liknande kameror så kommer bilderna bli snarlika. Det är utan tvekan handhavande fel.
 
ANNONS