Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kunden vill skicka bilder vidare

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Jag har en fråga vad gäller detta..

Jag har gjort en interiörfotografering där kunden hyrt in mig och betalat arvode för fotografering och bilder. Nu vill kundengärna skicka vidare bilderna i tredje hand..alltså till deras kund där fotograferingen ägde rum. Vad gäller kring detta? Det känns lite som att tredje part åker med på räkmacka och får alla bilder gratis. Vad borde jag ha för rättigheter som fotograf? Vilka regler gäller? Får kunden skicka vidare bilderna för ytterligare användande ?

Vore tacksam för svar

Samt finns det avtal att använda vid såna här fotograferingar som man kan skicka med kunderna ?
 

andreassofus

Aktiv medlem
men du har väl redan fått betalt för jobbet och bilderna?
Varför ska du ha betalt två gånger menar du? Om jag säljer en soffa till en person och den personen säljer vidare soffan efter ett tag, ska jag då kräva pengar av den nya ägaren också? Eller missförstår jag dig?
 

Johan M T

Medlem
Som i så många andra fall vad kom ni överens om? Rör det sig om foto för mäklare, inredningsreportage o.s.v.

Jag har lite svårt att se problemet i att du tar bilder, skickar dem till kund, som sedan skickar samma bilder vidare.
Rör det sig däremot om spridande av kopior kan det vara en annan sak, men även här kan det nog vara vettigt att ha en pragmatisk inställning om det exempelvis rör sig om att din kund vill skicka kopior till sin kund för godkännande.

Om dina foton räknas som konstnärliga verk och om det sker en vidareförsäljning av dem kan du ha rätt till en viss följerättsersättning, men det tror jag inte är aktuellt här.

Fundera också på relationen till din kund. Om jag exempelvis vore inredare, mäklare eller dylikt, och hyrde en fotograf som började krångla över sådant användande av bilderna som vore rimligt med tanke på min roll som beställare och vad som är normalt för den sortens fotografering, då skulle det vara sista gången jag arbetade med den fotografen, och jag skulle dessutom varna mina kollegor.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en fråga vad gäller detta..

Jag har gjort en interiörfotografering där kunden hyrt in mig och betalat arvode för fotografering och bilder. Nu vill kundengärna skicka vidare bilderna i tredje hand..alltså till deras kund där fotograferingen ägde rum. Vad gäller kring detta? Det känns lite som att tredje part åker med på räkmacka och får alla bilder gratis. Vad borde jag ha för rättigheter som fotograf? Vilka regler gäller? Får kunden skicka vidare bilderna för ytterligare användande ?

Vore tacksam för svar

Samt finns det avtal att använda vid såna här fotograferingar som man kan skicka med kunderna ?
Om du sålt din tid tycker jag du inte ska ta betalt för bilderna två gånger.

Men det beror på hur du avtalat. Man brukar skriva några rader i ett email innan man börjar för att slippa just såna här diskussioner. Om ni inte avtalat något har du en svår nöt att knäcka, du har formellt rätt men du kommer göra kunden besviken när du hävdar den.

Vad ska nya parten göra med bilderna? Är det för kommersiellt bruk?
 

lofling

Aktiv medlem
men du har väl redan fått betalt för jobbet och bilderna?
Varför ska du ha betalt två gånger menar du? Om jag säljer en soffa till en person och den personen säljer vidare soffan efter ett tag, ska jag då kräva pengar av den nya ägaren också? Eller missförstår jag dig?
Den liknelsen stämmer inte alls in på copyright. Men det beror i specifika fall på vad man avtalat, precis som nämns i övriga inlägg.

Olas inlägg beskriver problemet bra.

Oavsett, kunden har inte rätt att sprida bilderna vidare gratis. Sedan är frågan vad TS har för nytta av bilderna i övrigt så det kanske är mer goodwill att kunden får sprida dem vidare. I så fall med en förklaring att det ändå inte ingår i avtal egentligen utan borde kostat extra. Samtidigt beror det väl på vad kundens kund ska göra med bilderna. Vill de använda dem i marknadsföring eller något annat kommersiellt ska väl TS ta betalt för det. För det var ju inte vitsen från början tippar jag.
 

mejaaa

Aktiv medlem
Tack

Tack för svar...

Jag tänker mest på äganderätten av bilderna.

Jag antar att båda parter vill använda bilderna i marknadsföringssyfte. Därför jag vill vara på säkra sidan då jag missat just denna biten av avtalet innan fotografering. Ska vara tydligare nästa gång.
Jag har nämligen läst i andra forum att fotografen alltid äger sina egna bilder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har nämligen läst i andra forum att fotografen alltid äger sina egna bilder.
Fotografen äger alltid rätten till sina bilder – om det inte har avtalats något annat.

Men det är en sak att ha rätt och en annan att göra rätt. Även om du rent juridiskt har rätt att hindra kunden från att skicka bilderna vidare kanske det är en dum idé om du vill kunna fortsätta sälja dina tjänster. Köpare gillar uppdragstagare som är lätta att ha att göra med.
 
ANNONS