Annons

Akut köphjälp av ny systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

sochp

Ny medlem
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp med att välja kamera och gärna idag. Jag har börjat fotografera en helg del bröllop och gjort det de senaste två åren. Använt mig av en canon 60D men är trött på den nu och behöver byta upp mig.

Jag har tittat på Canon 5D mark III och IV men tycker fortfarande dom ligger ganska högt i pris. Kan absolut tänka mig lägga mellan 15000-20000 kr.

Gärna en kamera med högt ISO, bra fokus (gärna många fokuspunker) och WIFI. Är själv inte jättekunnig kring tekniken och därför behöver jag tips på vad jag skall välja.

Snälla ni, hjälp mig hitta ett bra alternativ i denna djungel!
 

dagr

Aktiv medlem
Canon 80D är också ett alternativ med bra WiFi (7D II är väl lite knepig på den punkten), hyfsad AF (dock inte lika bra som 7D II) och bra på hög ISO med högt dynamiskt omfång.

Nya 6D II känns inte som ett givet alternativ tyvärr. Synd att dess AF och sensor inte blev snäppet bättre. Kanske när den kommer ner i pris.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det finns annat än Canon. 60D kan förvisso låta en annan Canon-hus APS-C ärva objektivet, men. Min erfarenhet är bara av ett bröllop där en inhyrd slamrade med en DSLR, efterbearbetade i veckor innan bilderna kom. Vigselaklten blev litet sådär..
Om du googlar finner du faktiskt att det finns gott om bröllopsfotografer som bytt till Fuji utan att tappa kunder. Jag plåtar familj, barn, bilar och har kanske en för pragmatisk syn på att fokusera manuellt/ använda skärpedjup/ att förinställa fokus dit motivet är på väg - och missar då en bild då och då men slipper fibbla med att flytta AF punkt och gud vet vad. Barn i badbassäng på 3 meters håll med ett 35 - 105 (53 - 160 mm FF funkar).
Mellantinget är ju att köra manuellt fokus men låta kameran låsa fokuspunkt.
Arbetar du med vidvinkel <40 mm FF eller ca 25mm APS-C blir behovet av AF allt mindre. Fuji X100S är en utmärkt, tyst kamera t ex. T1 eller T2 med Fujinon 18/2,0 eller Samyang 12/2,0.Tar vi sedan saker som vikt för en utrustning, storlek är det stor skillnad på en FF och en Fuji.
Gå till en butik och känn och lyft på Fuji innan du köper nått. Jag har skrivit innan och upprepar, i en väska egentligen för GoPro på 32*22*7cm, dvs A4, får du in 2 hus, 3 - 4 objektiv (t ex 12, 18, 27, manuellt M42 med adapter på 50 - 58mm) och extra batterier. En 5 eller 6D är större.

-J!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En nyckelfråga - vilka objektiv har du? Hur många är EF-S kontra FF (EF)? Skall du byta till FF och du har få objektiv till FF kan du även överväga andra system - funderade då på ffa Nikon D750 (använder själv Canon men systembyte är ändå att överväga om flera objektiv ändå måste säljas).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har tittat på Canon 5D mark III och IV men tycker fortfarande dom ligger ganska högt i pris. Kan absolut tänka mig lägga mellan 15000-20000

Snälla ni, hjälp mig hitta ett bra alternativ i denna djungel!
Utifrån din beskrivning, håller jag med tidigare inlägg. En begagnad 5DMKIII, du får mycket AF, en välbyggd kamera som tål många exponeringar och kan jobba med höga ISO-tal. Med tanke vad nya kameror kostar i samma klass, tycker jag du får väldigt mycket kamera för pengarna, också ett stort ekosystem runt modellen med prisvärda och bra objektiv.

Tycker också handhavandet är i världsklass :) Jobbar man under stress, blir handhavandet ännu viktigare och att kunna göra snabba justeringar. Där är 5DIII suverän.

Alternativt, skulle jag kolla på Sony's A7 kameror. Men då blir det ett nytt system, där kan man få "bang for the buck" och mycket bild för slantarna.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det ligger väl bl a en 5DS och en 5DS R i Köp och sälj just nu, det måste väl vara en riktig kanonkamera för ändamålet. Riktigt hög upplösning och kommer att stå sig bra flera år.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
EOS 6D om wifi är viktigt.
EOS 5D Mark III om flera fokuspunkter är viktigt.

5D Mark III har även fördelen att den kan spara på två minneskort samtidigt. Bra säkerhet vid bröllop. SD-kortplatsen är dock lite långsam (max 30 MB/s), så det är lämpligt att spara råfiler på CF-kortet och Jpeg på SD-kortet.

Eos 6D är en mycket bra och populär kamera. Den har lite bättre bildkvalitet vid högre ISO än 5D Mark III, men skillnaden är inte stor. 6D har också en känsligare mittpunkt vilket gör att man lättare kan fokusera i mycket svagt ljus (stearinljus). De omgivande punkterna är däremot betydligt sämre än för motsvarande hos 5D Mark III.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Vad är det du är "trött på", vad funkar inte tillfredsställande?
Det är väl inte så konstigt? En 60D har definitivt gjort sitt om man vill in i branschen.

Vet inte om du är ute efter att lotsa rätt eller bara fråga om TS verkligen behöver uppgradera. Om det är det förstnämnda så kan du bortse från denna kommentar :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är väl inte så konstigt? En 60D har definitivt gjort sitt om man vill in i branschen.

Inte sällan måste folk stå till svars på den här sajten och motivera varför man vill ha en ny kamera med motfrågan "vad är du inte nöjd med?"
Du kan också tolka "vad är du inte nöjd med?" som "Vad är det du inte är nöjd med så jag kan ge dig råd om en kamera som är bättre på det du önskar förbättra".

Jag tror det är den avsedda meningen med frågan i det här fallen, inte något gnäll på trådskaparen.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Du kan också tolka "vad är du inte nöjd med?" som "Vad är det du inte är nöjd med så jag kan ge dig råd om en kamera som är bättre på det du önskar förbättra".

Jag tror det är den avsedda meningen med frågan i det här fallen, inte något gnäll på trådskaparen.
Jupp, jag hann redigera mitt svar - förmodligen medans du skrev dessa rader :)
 

Olof R

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp med att välja kamera och gärna idag. Jag har börjat fotografera en helg del bröllop och gjort det de senaste två åren. Använt mig av en canon 60D men är trött på den nu och behöver byta upp mig.

Jag har tittat på Canon 5D mark III och IV men tycker fortfarande dom ligger ganska högt i pris. Kan absolut tänka mig lägga mellan 15000-20000 kr.

Gärna en kamera med högt ISO, bra fokus (gärna många fokuspunker) och WIFI. Är själv inte jättekunnig kring tekniken och därför behöver jag tips på vad jag skall välja.

Snälla ni, hjälp mig hitta ett bra alternativ i denna djungel!
Det jag själv skulle välja utifrån det du beskriver vore en 80D eller beg. 5D mk III. Båda är bra kameror. Viktigt för valet är vad du har för objektiv nu. En 80D har APS-C sensor precis som din 60D och ger därför samma "effektiva brännvidd". Om du har EF-S objektiv så är dessa bara gjorda för APS-C och inte för fullformat. Å andra sidan har 5D mk III just fullformat sensor med alla fördelar det innebär.
Detta var "my five cents". Hoppas det hjälpte något.
 

martinot

Aktiv medlem
Verkar att TS har lämnat denna tråd för länge sedan.....
Nja, TS har nog aldrig gått in och läst något endaste svar efter den första och enda postningen TS gjorde i samband med skapandet av tråden (2017-08-16 15:59):

Medlem sedan: 2017-08-16
Senast inloggad: 2017-08-16 16:00


Är nog lite som att prata eller hjälpa rakt ut i etern skulle jag kunna misstänka... :D

Så möjligtvis så kanske det inte var riktigt fullt så "akut"... eller så var det så extremt akut att TS inte brydde sig om eller hade tid med att följa upp svaren, utan behövde rusa iväg och köpa nya kamera (utan att hinna läsa ett endaste av de svar TS efterfrågat). :D

Kan ju hända att TS kommer tillbaka så småningom, när TS får lite mer tid, men annars får vi ju önska lycka till och hoppas att det gick bra med kameraköpet! :)
 

larsborg

Aktiv medlem
Nja, TS har nog aldrig gått in och läst något endaste svar efter den första och enda postningen TS gjorde i samband med skapandet av tråden (2017-08-16 15:59):

Medlem sedan: 2017-08-16
Senast inloggad: 2017-08-16 16:00


Är nog lite som att prata eller hjälpa rakt ut i etern skulle jag kunna misstänka... :D

Så möjligtvis så kanske det inte var riktigt fullt så "akut"... eller så var det så extremt akut att TS inte brydde sig om eller hade tid med att följa upp svaren, utan behövde rusa iväg och köpa nya kamera (utan att hinna läsa ett endaste av de svar TS efterfrågat). :D

Kan ju hända att TS kommer tillbaka så småningom, när TS får lite mer tid, men annars får vi ju lycka till och hoppas att det gick bra med kameraköpet! :)
Knappast, så akut köphjälp av ny systemkamera var det säkert inte!
Mycket få personer är i akut köphjälp, när det gäller inköp av en systemkamera, - köpa kamera gör man inte på impuls, bör inte, hoppas jag.
TS "drog till" med en avancerad systemkamera, som kunde verka seriös, - några svarade på "betet"!
TS hade enbart roligt, skulle testa hur svaren blev, hade inget annat intresse - denna taktik är töntig!
Liknande trådar, med något ord "akut" måste vara en varning, ett sk. "troll" ligger bakom, - svara, sänker nivån till botten på FS forum!
 
ANNONS