Annons

Rädda underexponerade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Är lite osäker på om detta ska ligga i fototeknik eller Photoshop-delen. Vi provar här så kanske någon kan flytta tråden om det behövs?

Jag var ute och fotade ett gammalt fartyg i fredags. Jag lånade en båt och eftersom motorn vägrade starta så fick jag ro nästan en timme i stormen. (Köp aldrig en kinesisk skit-kopia på en motor!)
Följaktligen var jag hyfsat trött när jag kom fram, det var ju inte bara roddturen som hade tröttat ut mig, utan även en gedigen arbetsvecka.
När jag väl var framme tog jag fram kameran. Jag tog en provbild och såg till att den var "exponerad åt höger". Jag rodde runt lite och tog ett par bilder.
Tyvärr (pga trötthet?) hade jag inte koll på histogrammet när jag fotade. Så när solen sakta sänkte sig över trädtopparna så blev bilderna underexponerade eftersom jag inte tänkte på att kompensera med exponeringskompensationen.
Väl hemma vid datorn ser jag att histogrammet ligger långt åt vänster, en del detaljer är helt svarta och utfrätta. Är detta något jag kan rädda i Lightroom genom att dra upp exponeringsreglaget? Eller är bilderna förlorade? Självklart är bilderna sparade i RAW-format.
 

Smw

Aktiv medlem
Är lite osäker på om detta ska ligga i fototeknik eller Photoshop-delen. Vi provar här så kanske någon kan flytta tråden om det behövs?

Jag var ute och fotade ett gammalt fartyg i fredags. Jag lånade en båt och eftersom motorn vägrade starta så fick jag ro nästan en timme i stormen. (Köp aldrig en kinesisk skit-kopia på en motor!)
Följaktligen var jag hyfsat trött när jag kom fram, det var ju inte bara roddturen som hade tröttat ut mig, utan även en gedigen arbetsvecka.
När jag väl var framme tog jag fram kameran. Jag tog en provbild och såg till att den var "exponerad åt höger". Jag rodde runt lite och tog ett par bilder.
Tyvärr (pga trötthet?) hade jag inte koll på histogrammet när jag fotade. Så när solen sakta sänkte sig över trädtopparna så blev bilderna underexponerade eftersom jag inte tänkte på att kompensera med exponeringskompensationen.
Väl hemma vid datorn ser jag att histogrammet ligger långt åt vänster, en del detaljer är helt svarta och utfrätta. Är detta något jag kan rädda i Lightroom genom att dra upp exponeringsreglaget? Eller är bilderna förlorade? Självklart är bilderna sparade i RAW-format.

Hej !
Det av dina två val är det väl enklast att dra i LRs spakar.
Är det inte alldeles åt skogen så går det nog bra.
Det andra valet är väl att ro ut igen ........

Det kan bli så att bilden inte ser bra ut när det svarta är ok, i så
fall kan du eventuellt göra så här:
Gör en virituell kopia av bilden.
En framkallar du så att det ljusa ser ok ut.
Den andra drar du upp med exp, ljus och kontrast reglagen så att du får
täckning, detaljer och lite glans i det svarta. Strunta i hur de anda delarna i bilden blir. Ev hård brusred.

Släpa in båda i PS och gör en svart lagermask på den uppljusade, det lagret överst,
måla sedan fram lagom med detaljer i det svarta.

------------------

Programauto är bra.
"Riktiga Fotografer exponerar manuellt" nja, inte alltid rätt.

//MW
 

AWid

Aktiv medlem
............. Är detta något jag kan rädda i Lightroom genom att dra upp exponeringsreglaget? Eller är bilderna förlorade? Självklart är bilderna sparade i RAW-format.
Är naturligtvis omöjligt att svara på när man inte ens sett bilderna. Annars är det väl enklast om du själv provar att dra i LRs reglage så ser du vad det blir:). Ser det fortfarande för "dj*gt" ut så kan du ju prova att konvertera till svart/vitt. En del misslyckanden kan bli förvånansvärt bra i s/v.
Annars, som Magnus W skrev, är det väl bara att ro ut igen och ställa kameran på t ex bländarförval:)
 

Måns H

Aktiv medlem
Spara filerna

Även om du inte tycker att de goda råden tidigare i tråden fungerar i ditt fall så spara råfilerna.

Man kan omvärdera och tycka att det för mörka faktiskt ger rätt stämning.

Och med tiden och erfarenheten och allt bättre programvaror (Lightroom är ingen slutstation) så kan det gå att ta fram fullt acceptabla bilder från filer som f n ser nästan hopplösa ut.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så när solen sakta sänkte sig över trädtopparna så blev bilderna underexponerade eftersom jag inte tänkte på att kompensera med exponeringskompensationen.
Väl hemma vid datorn ser jag att histogrammet ligger långt åt vänster, en del detaljer är helt svarta och utfrätta. Är detta något jag kan rädda i Lightroom genom att dra upp exponeringsreglaget? Eller är bilderna förlorade? Självklart är bilderna sparade i RAW-format.
Bara för att histogrammet ligger åt höger behöver inte bilden vara underexponerad. Det beror ju även på motivet.

Jag förstår inte riktigt det du skriver om exp. komp. Bara för att solen går ner behöver du inte använda kompensation, det sköter automatiken (utgår ifrån att du använt bländarprioritet eller slutarprioritet).

Nåväl, om det är så att bilderna nu verkligen är underexponerade - ja då är det väl bara att höja exponeringen i Lighgroom. Det brukar gå att dra rätt friskt i reglagen och ändå få acceptabla resultat. Det beror förstå mycket på motivet och till viss del också vilken kamera du har.

Om du vill kan du ju lägga upp en raw-fil någonstans så kan du säkert få input från forumet om de tycker att bilderna går att rädda.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag får tacka för alla svar! Tiden är knapp och jag har inte hunnit redigera bilderna än, men jag ska försöka göra ett ryck till veckan när det blir lite tid över. (Förhoppningsvis)
 
ANNONS