Annons

iMac 2017 VS Hårdvarukalibrerbar Skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kesianen

Aktiv medlem
Hej !!!

Jag hade tänkt att köpa en 13" Macbook pro och en 27" skärm, BenQ SW 2700PT, Dell UP2716D eller Eizo CS2730. Men så lanserade Apple nyligen den nya iMac'n, iMac 27" 2017. Så nu står jag i valet o kvalet mellan dessa alternativ.

iMac'n känns väldigt lockande. Om man tittar på ren dator prestanda så får man mycket mer för pengarna om man köper Imac'n jämfört med Macbook pro. Men det som får mig att tveka när det gäller iMac'n är skärmen. Upplösningen är isig förförande (5K). Men upplösning är ju inte det viktigast när det kommer till fotoredigering. Korrekt färgåtergivning och ljusjämnhet är viktigare egenskaper, färgrymden är också viktig speciellt om man har tänkt att printa.

iMac'n har en blank skärm vilket är en nackdel, och om jag har förstått det rätt så går det heller inte att hårdvarukalibrera skärmen. Apple har också valt att utöka färgrymden till P3 istället för till Adobe-RGB som är standard inom foto.

Jag har letat endel på nätet men hittar inga uttömmande tester av skärmen på den nya iMac'n (27", 2017). Tomsguide rapporterar dock ett Delta-E på 0,06 vilket ju är riktigt bra. Ljusstyrkan verkar också vara bra, 463 nits i genomsnitt. Men dom skriver inget om ljusläckage och ljusjämnhet .

Jag skulle vilja veta vad ni har för synpunkter på den nya Imac'n. Tycker ni att skärmen duger för professionell fotoredigering?
 

ToBjo

Medlem
Eftersom jag har en iMac 5K 27" 2015 så kan jag inte uttala mig specifikt om 2017 år modell. Jag skulle dock vara förvånad om den inte var bra.

Jag upplever att Benq, Dell, Eizo är dåliga och ojämna jämfört med iMac. iMac 27" 5K har den överlägset bästa skärmen jag testat. (Men jag har ju bara testat ett begränsat urval skärmar.)

Med Spyder från Datacolor ( http://www.datacolor.com/photography-design/product-overview/spyder5-family/ ) kan man kalibrera färgerna på iMac. (Datacolor är dock litet fula i att när Apple släpper ny version av macOS, så måste man köpa nyaste Spyder-hårdvaran för att få stöd för nya OS-et.)
 

Kesianen

Aktiv medlem
Med Spyder från Datacolor ( http://www.datacolor.com/photography-design/product-overview/spyder5-family/ ) kan man kalibrera färgerna på iMac. (Datacolor är dock litet fula i att när Apple släpper ny version av macOS, så måste man köpa nyaste Spyder-hårdvaran för att få stöd för nya OS-et.)
Tack för svar Tom !!!

Men då pratar vi väl om en profilering, det som många kallar mjukvarukalibrering. För iMac'n går väl inte att hårdvarukalibrera? Vet du om X-rite är lika fula som Datacolor när det gäller macOS uppdateringarna, jag har nämligen en i1 Display pro.
 

ToBjo

Medlem
Tack för svar Tom !!!

Men då pratar vi väl om en profilering, det som många kallar mjukvarukalibrering. För iMac'n går väl inte att hårdvarukalibrera? Vet du om X-rite är lika fula som Datacolor när det gäller macOS uppdateringarna, jag har nämligen en i1 Display pro.
Jo, Spyder är nog vad du kallar mjukvarukalibrering. Det är inga fysiska rattar man vrider på utan allt görs i mjukvara. Men om du sensorn som hänger mot skärmen tycker att färgerna är perfekta så borde väl det duga, eller ...

Ingen aning om hur X-rite hanterar OS-uppdateringar.
 

afe

Aktiv medlem
Det är inga fysiska rattar inblandade i en hårdvarukalibrering heller. Programmet ändrar direkt i skärmens inställningar. I en profilering (som är det som är aktuellt för iMac) ändras bara skärmprofilen i operativsystetmet.
 

Kesianen

Aktiv medlem
Det är inga fysiska rattar inblandade i en hårdvarukalibrering heller. Programmet ändrar direkt i skärmens inställningar. I en profilering (som är det som är aktuellt för iMac) ändras bara skärmprofilen i operativsystetmet.
Hej Afe !!!


Är det så att ju större ändringar man gör från fabriksinställningarna på en skärm, desto större blir problemet med en skärm som inte går att hårdvarukalibrera? Dvs om man behöver "skruva" mycket på ljushet och vitbalans så ställer det till med mycket problem.
 

Kesianen

Aktiv medlem
Men om du sensorn som hänger mot skärmen tycker att färgerna är perfekta så borde väl det duga, eller ...
Det vet jag inte! Det är en av de frågor som jag hoppas få svar på i denna tråden. Kalibratorn testar ju tillexempel inte alla färger, vad händer med alla färger som ligger däremellan?

Jag tror det är så att, ju mer en skärm måste justeras för att kompensera för omgivande ljus och för sina egna brister desto större blir problemet med en skärm som inte går att hårdvaru kalibrera. Nu verkar det dock som att iMac'n är väldigt bra från fabrik, så det kanske inte är något stort problem !!!
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Afe !!!


Är det så att ju större ändringar man gör från fabriksinställningarna på en skärm, desto större blir problemet med en skärm som inte går att hårdvarukalibrera? Dvs om man behöver "skruva" mycket på ljushet och vitbalans så ställer det till med mycket problem.
Helt korrekt. Eftersom videokortet oftast sänder en 8 bitars signal till skärmen (finns några som arbetar med 10 bitar), så blir en kraftig korrigering ofta dålig, med bandningseffekter på skärmen.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

Kesianen

Aktiv medlem
Helt korrekt. Eftersom videokortet oftast sänder en 8 bitars signal till skärmen (finns några som arbetar med 10 bitar), så blir en kraftig korrigering ofta dålig, med bandningseffekter på skärmen.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Hej Stefan !!!

Kul att du svarar. Jag har ju läst din bok om färghantering, Digital Bild 4.0. Så jag är medveten om att du har väldigt bra koll på ämnet. Mycket bra bok föresten!

Efter att jag läst din bok vet jag att man helst ska försöka kontrollera arbetsplatsens omgivningen genom att måla väggarna i en viss grå färgnyans och skaffa belysning utan färgstick. Kanske kommer en sådan förvandling att ske i framtiden. Men som det ser ut nu kommer min arbetsplats att hamna i hörnet av mitt vardagsrum. Väggarna i rummet är vita och jag kommer främst att redigera på kvällarna då det är ganska mörkt i rummet.

Eftersom du har så mycket erfarenhet av färghantering och av skärmar, så skulle jag vilja veta hur du ser på Apple's skärmar. Hur tror du att iMac'n kommer att fungera i den omgivning som jag beskriver ovan, tror du att kalibratorn kommer att bli tvungen att "skruva" för mycket på ljuset?

Jag såg också att i1 Display Pro har en funktion som kompenserar för omgivande ljus, jag undrar om du vet om denna funktion fungerar med skärmar som iMac som inte går att hårdvarukalibrera?

Tillsist så har vi ju det här med färgrymden, tycker du att det är ett problem att Apple har valt P3 istället för Adobe-RGB, eller ser du det som att P3 bara är en annan färgrymd som det går lika bra att printa i som det går i Adobe-RGB.


Jag är mycket tacksam för alla svar som du kan ge Stefan !!!

Hälsningar från
Glenn
 

Cessna

Medlem
Det vet jag inte! Det är en av de frågor som jag hoppas få svar på i denna tråden. Kalibratorn testar ju tillexempel inte alla färger, vad händer med alla färger som ligger däremellan?

Jag tror det är så att, ju mer en skärm måste justeras för att kompensera för omgivande ljus och för sina egna brister desto större blir problemet med en skärm som inte går att hårdvaru kalibrera. Nu verkar det dock som att iMac'n är väldigt bra från fabrik, så det kanske inte är något stort problem !!!
Jag kalibrerar min iMac 27 från 2015 regelbundet med Datacolor Spyder 5 Elite vars programvara automatiskt ställer om skärmen efter rumsljuset. Att kalibreringen fungerar har jag kunnat konstatera genom att skriva ut utställningsbilder hos Crimson.
 

stefohl

Aktiv medlem
Eftersom du har så mycket erfarenhet av färghantering och av skärmar, så skulle jag vilja veta hur du ser på Apple's skärmar. Hur tror du att iMac'n kommer att fungera i den omgivning som jag beskriver ovan, tror du att kalibratorn kommer att bli tvungen att "skruva" för mycket på ljuset?
Tror inte det, framförallt om du kalibrerar skärmen till 6500K. Om du vill gå till en lägre färgtemperatur kan det bli problem.

Jag såg också att i1 Display Pro har en funktion som kompenserar för omgivande ljus, jag undrar om du vet om denna funktion fungerar med skärmar som iMac som inte går att hårdvarukalibrera?
Har liten erfarenhet av iMac, men tror det fungerar.

Tillsist så har vi ju det här med färgrymden, tycker du att det är ett problem att Apple har valt P3 istället för Adobe-RGB, eller ser du det som att P3 bara är en annan färgrymd som det går lika bra att printa i som det går i Adobe-RGB.
P3 är ju mer inriktad mot video, men det ska fungera bra också för stillbild som ligger i Adobe RGB. Men jag skulle inte jobba med bilder i P3.
 

Choke

Aktiv medlem
P3 är ju mer inriktad mot video, men det ska fungera bra också för stillbild som ligger i Adobe RGB. Men jag skulle inte jobba med bilder i P3.
Stefan, är då nya iMac ett dåligt val när man ska använda den för bildbehandling eller spelar det ingen roll bara man väljer Adobe RGB i Photoshop/Lightroom?

Kan bar instämma din bok är väldigt lärorik.

Lars-Åke
 

stefohl

Aktiv medlem
Stefan, är då nya iMac ett dåligt val när man ska använda den för bildbehandling eller spelar det ingen roll bara man väljer Adobe RGB i Photoshop/Lightroom?

Kan bar instämma din bok är väldigt lärorik.

Lars-Åke
Nej, det är inget dåligt val. Och om man har extremt höga krav går det ju att ansluta en skärm till, typ en Eizo eller NEC. Arbetar man mycket med bildbehandling är det väldigt bekvämt med två skärmar.

Stefan
 

Kesianen

Aktiv medlem
Jag kalibrerar min iMac 27 från 2015 regelbundet med Datacolor Spyder 5 Elite vars programvara automatiskt ställer om skärmen efter rumsljuset. Att kalibreringen fungerar har jag kunnat konstatera genom att skriva ut utställningsbilder hos Crimson.
Det låter ju väldigt positivt. Vet du vilken färgtemperatur som du har "kalibrerat", profilerat skärmen till? Har du upptäckt några bandningseffekter på skärmen?
 

stefohl

Aktiv medlem
"som ligger i Adobe RGB"

Menar du att om man tänkt att printa inte bör eller kan utnyttja P3 rymden fullt ut, utan bara den delmängd som ingår i Adobe RGB färgrymden?
Blanda inte ihop skärmens färgrymd med den färgrymd som bilden ligger i eller den som du sedan ska skriva ut i. Om du ställer in Photoshop att arbeta i Adobe RGB så är det från Adobe RGB som bilden kommer konverteras till din skrivarprofil. Om du arbetar i Lightroom är det en variant på ProPhoto RGB som bilden ligger i under din bearbetning och som du konverterar från när du skriver ut.

Skillnaden mellan P3 och Adobe RGB är inte heller så stor. Adobe RGB är den röda färgkroppen i denna bild. Som du ser är P3 större i de flesta färger, med undantag av väldigt intensiva cyanfärger.
 

Bilagor

ANNONS