Öppet brev till Canon, många rätt - Fotosidans Forum
Gammal 2017-09-13, 18:27
jonas18z

Öppet brev till Canon, många rätt
http://projectrawcast.com/an-open-le...ur-innovation/

Tycker han träffar många punkter helt rätt och har också väldigt likt erfarenhet av Canon!

Även om man inte håller med om allt så har han en poäng.
Gammal 2017-09-13, 19:42
JensEkberg

är du igång nu igen....
Ny trollkampanj mot Canon, Jonas?
Om du nu ogillar dem så mkt varför byter du inte bara system.
Gammal 2017-09-13, 19:54
forstheim

Han har säkert sina poänger i sitt öppna brev, men man brukar ju säga att det absolut viktigaste i utrustningen ändå är gluggarna...och där konstaterar brevskrivaren att han tycker Canon är bäst. Det säger väl en del antar jag... :-). Å jag har svårt att se vilka bilder en duktig fotograf inte skulle kunna skapa med Canons objektivpark och exempelvis en Canon Mark IV jämfört med t.ex. grejer från Nikon eller Fuji!? Alla möjligheter till fantastiskt bildskapande finns ju trots allt där...det är bara fotografen själv det hänger på egentligen. Så som jag ser det i alla fall.

Jag tror det bästa man kan göra är att sluta snegla på vad andra tillverkare släpper för kamerahus och istället försöka fokusera på utrustning man redan har och sitt eget bildskapande med densamma. Jag har full förståelse för att det kan vara svårt eftersom teknik och kameraprylar är kul (det tycker även jag nämligen), men jag tror man mår bäst av att inte lyssna allt för mycket på den hype som uppstår när nya modeller från andra kameramärken släpps eller är på väg att släppas. Just nu är det en stor hype kring Nikon D850, men frågan är hur mycket bättre fotografer dem som nu skaffar den kommer att bli? Å framför allt..hur mycket bättre kommer deras bilder bli jämfört med när dem tidigare fotograferade med D810? Eller jämfört med en som använder en Canon 5D Mark IV!?
Gammal 2017-09-13, 23:32
PMD

Att "look and feel" är densamma mellan kameragenerationer är en fördel, inte en nackdel.

Annars har väl brevskrivaren kanske några poänger, men han har missat innovationer som Canon har presenterat de senaste åren. Kanske framförallt Dual Pixel AF.
Gammal 2017-09-17, 07:07
reboot81

Jag håller med brevskrivaren i mycket det hans skriver. Canon är inget modern företag, ingen ledare. Som han skriver, titta på Magic Lantern.
Nu behöver man inte ta det till extremen såsom mobilappar som uppdateras varje vecka, men vad hindrar Canon från att släppa en ny FW version varje år med nya funktioner, förbättrade algoritmer?
Jag gissar på lathet och ignorans.

Förr rekommenderade jag Canon, men inte längre.
Gammal 2017-09-17, 07:41
Astroscapist

reboot81 skrev: ... men vad hindrar Canon från att släppa en ny FW version varje år med nya funktioner, förbättrade algoritmer?

Förr rekommenderade jag Canon, men inte längre.
Jag rekommenderar heller inte Canon rakt upp och ner. Men det är ett verktyg så beroende på vad man ska ha den till och hur ekonomin ser ut så ser jag inga problem att rekommendera dom.

100% säker på att är ett medvetet beslut sett ut deras övergripande strategi.
Gammal 2017-09-17, 16:20
bach7617

Ja man blir väl lite undrande när t o m nya iPhone har 4K och inte den dubblelt så dyra Canon 6D II... ;-)
Jag vet att jämförelsen är larvig men jag är rädd att ett för konserverande gränssnitt kan straffa sig. Man kan iofs fortfarande skriva en Nobelprisvinnande roman på en Facit men för de kommande generationerna tror jag att man måste tänka om. Mobilkamera, GoPro eller drönare är nog mer prioriterade inköp för de unga idag innan de lägger 20.000 på ett kamerahus med kitobjektiv.
Jag har försökt få min tonårsdotter att börja använda någon av mina kameror och redan vid den externa batteriladdaren tar det emot...
Just sayin.
Gammal 2017-09-17, 19:09
PMD

reboot81 skrev: Nu behöver man inte ta det till extremen såsom mobilappar som uppdateras varje vecka, men vad hindrar Canon från att släppa en ny FW version varje år med nya funktioner, förbättrade algoritmer?
Jag gissar på en kalkyl som visar högre vinst om man säljer fler kameror.
Gammal 2017-09-17, 19:11
PMD

bach7617 skrev: Ja man blir väl lite undrande när t o m nya iPhone har 4K och inte den dubblelt så dyra Canon 6D II... ;-)
Ju större sensor desto svårare (och därmed dyrare) blir det att dra ur 4K-video ut den.
Gammal 2017-09-17, 19:38
bach7617

PMD skrev: Ju större sensor desto svårare (och därmed dyrare) blir det att dra ur 4K-video ut den.
Å vad intressant. Det ger ju isåfall fullformatssensorn en sämre marknadsmässig utgångspunkt eftersom kameror brukar säljas och marknadsföras utifrån starkt tekniska specifikationer. 4K video är ju en av de stora frestelserna som bjuds ut när kameratillverkarna vill att vi ska köpa nytt.
Gammal 2017-09-17, 19:48
iSolen.se

bach7617 skrev: Å vad intressant. Det ger ju isåfall fullformatssensorn en sämre marknadsmässig utgångspunkt eftersom kameror brukar säljas och marknadsföras utifrån starkt tekniska specifikationer. 4K video är ju en av de stora frestelserna som bjuds ut när kameratillverkarna vill att vi ska köpa nytt.
Samma gäller ju stillbild.

Stor sensor ger bättre DR, mindre brus etc men det är svårare med tex många bilder per sekund.
Gammal 2017-09-17, 19:58
bach7617

iSolen.se skrev: Samma gäller ju stillbild.

Stor sensor ger bättre DR, mindre brus etc men det är svårare med tex många bilder per sekund.
Synd då att inte Canon har det i några av sina crop kameror men det vill väl inte konkurrera med proffskamerorna.
Gammal 2017-09-17, 23:51
jonas18z

PMD skrev: Jag gissar på en kalkyl som visar högre vinst om man säljer fler kameror.
Fungerade kanske förr men tror Canon skjuter sig själv i foten som med 6dmkII

bach7617 skrev: Ja man blir väl lite undrande när t o m nya iPhone har 4K och inte den dubblelt så dyra Canon 6D II... ;-)
Megapixelreacet verkar helt gått förbi Canon vad det gäller video.
Gammal 2017-09-18, 00:06
PMD

jonas18z skrev: Fungerade kanske förr men tror Canon skjuter sig själv i foten som med 6dmkII
Ja, kanske, men jag vet faktiskt inte hur bra EOS 6D II har sålt hittills. Vet du?
Gammal 2017-09-18, 19:12
Bengt Jönsson

Någon som kollat hur 1080p videokvaliteten på den utskällda 6D2 ser ut på riktigt? Och jämfört med 4K-filmerna från den i mina ögon mer än dubbelt så dyra iPhonen? (Ja om man räknar värdesjunk per år tex)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.

Phottix Mitros Plus Speedlight