Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hackad 300D firmware.

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbhead

Aktiv medlem
Canon har uppenbart bara stängt av vissa funktioner för att lägga kameran på "rätt nivå"...

Verkar inte som att allt fungerar ännu, men det ser lovande ut för de av oss som vill ha extra funktioner i sin 300D. Redan nu kan man knyta funktioner till set-knappen osv.

OBS! .. tänk efter 2 ggr innan ni uppgraderar... det är trots allt ett hack. Verkar som att vissa på dpreview-forumet vågat dock.

läs mer på ;

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=7500111
 
Senast ändrad:
Ah!

Man kan ställa in vilken kvalitet den embeddade JPG'en ska ha när man skjuter i RAW... 80 RAW på ett 512Mb kort mot tidigare ~65.. trevligt!
 
Funkar hacket? Vet inte om jag vågar rekommendera den till en kompis ännu... Har ju en 10d själv...

Stor skillnad?
 
Enligt vad jag har läst så kan man avinstallera det genom att installera 1.1.1 från Canon, men kamerans inställningar skrivs inte över. Läs på dpreview, där har dom testat.
 
Vad jag har läst och gjorde i morse är att hacket gör även att vissa kretsar får mer ström i sig och skulle tydligen på så sätt i de långa hela till slut sabba hela chmos senorn :-( Så testa på egen risk canon blir väl inte jätte glada om dom får in en kamera med hackad firmware kan tänkas..
 
Det där är nog bara rena spekulationer

som är så vanligt på nätet. Jag är inte helt övertygad om att de som skrev det egentligen vet vad de talar om. Och vissa är bara ute efter att skapa oro och oreda.

Däremot så är det ju självklart på egen risk som man provar ett FW hack.

--jalle

quackpack skrev:
Vad jag har läst och gjorde i morse är att hacket gör även att vissa kretsar får mer ström i sig och skulle tydligen på så sätt i de långa hela till slut sabba hela chmos senorn :-( Så testa på egen risk canon blir väl inte jätte glada om dom får in en kamera med hackad firmware kan tänkas..
 
Re: Det där är nog bara rena spekulationer

JalleS skrev:
som är så vanligt på nätet. Jag är inte helt övertygad om att de som skrev det egentligen vet vad de talar om. Och vissa är bara ute efter att skapa oro och oreda.

Däremot så är det ju självklart på egen risk som man provar ett FW hack.

--jalle
Enligt sajten som hänvisas till i tidigare inlägg skiljer endast två byte mellan Canon original och hacket. Frågan är om Canon någonsin kommer att "låsa upp" funktioner med en firmware-uppgradering för att möta konkurrensen från t ex Nikon D70?!? Tveksamt... produktpositionering...
 
Tror inte det...

Trots allt så är det rätt begränsade funktioner som man har fått tillgång till:

* blixtsynk vid 1/200
* möjlighet att definera "SET" till några olika funktioner
* se till att du inte kan ta kort ifall du inte har något minneskort
* välja EV kompensation i 1/2 eller 1/3 steg.

Svaret på D70 blir nog en 10DMkII till ett lägre pris samt att sänka priset på 300D.

Men det är bara mina spekulationer:)

--jalle

niklasl skrev:
Enligt sajten som hänvisas till i tidigare inlägg skiljer endast två byte mellan Canon original och hacket. Frågan är om Canon någonsin kommer att "låsa upp" funktioner med en firmware-uppgradering för att möta konkurrensen från t ex Nikon D70?!? Tveksamt... produktpositionering...
 
Detta är inställningar man får i en extra meny:

1..Set knappens funktion: Ändra kvalite, ändra parametrar, visa meny, visa bild, grundinställning (ingen funktion).
2..Slutarutlösning utan CF-kort: Av/På
3..Blixtsynk med Av: Auto, 1/200s (fast).
4..Avtryckare/Automatiklåsknapp: AF/AE-lås, AE-lås/AF, AF/AF-lås inget AE-lås, AE/AF inget AE-lås.
5..AF-hjälpbelysn./blixttändning: Lyser/blixten tänds, lyser inte/blixten tänds, Separat blixt/blixten tänds, lyser/blixten tänds ej.
6..Inställbara exponeringssteg: 1/3 steg, 1/2 steg.
7..Registrering av AF-punkt.
8..Registrering av RAW+JPEG.
9..AEB-ordning/Auto. avstängning: 0,-,+/stängs inte av, -,0,+/stängs av, -,0,+/stängs inte av.
10..Inspeglad visning: På / Av.
11..Menyknapp visningsposition: Föregående, Övre display.
12..Spegellåsning: Ej möjlig / Möjlig.
13..Hoppknappens funktion: Normal, hemläge, välja hemläge (intryckt), f/+/-(AF-p), FE-lås.
14..Automatisk minskning av upplättningsblixt: Av/På.
15..Synk med 1'a eller 2'a ridån: 1'a / 2'a.
16..Säkerhetsförskj. med Av och Tv: Av/På.
17..Objektivets AF-stoppknapp: Stoppa AF, Starta AF, AE-lås under ljusmätning, AF-punkt M->Auto/Auto->Ctr., One shot -><- Ai servo, starta bildstabilisator.
 
Re: Re: Det där är nog bara rena spekulationer

niklasl skrev:
Enligt sajten som hänvisas till i tidigare inlägg skiljer endast två byte mellan Canon original och hacket. Frågan är om Canon någonsin kommer att "låsa upp" funktioner med en firmware-uppgradering för att möta konkurrensen från t ex Nikon D70?!? Tveksamt... produktpositionering...
Tveksamt. Men de kan mycket väl pressentera en ny kamera som efterföljare till 300D, där funktionerna finns. Det finns sannolikt då möjlighet att för en peng köpa en uppgradering av mjukvaran till befintliga kameror. Kan tänka mig att kameran kan heta "Canon EOS 300D II". Minolta gjordde pådetta vis när de skapade Dimage 7i som även föregångaren nästan kunde bli med en uppdatering som kunden köpte.
Dock tror jag det kommer skilja mer mellan nuvarande 300D och dess uppdaterad version än enbart programvaran. Signalbehandling och processorkraft kan komma att förbättras och någon ytterligare funktion kan släpas på. Det kan ju knappast vara så att det är chassits matrail som ska skilja mellan kamerorna. Idag kostar 10D 4-5 000 mer än 300D och de kundwerna ska få mer för pengarna. Sannolikt kommer prisnivån allmänmt att krypa nedåt. Jämför funktionerna i en filmbaserad kamera så är 300D ganska lik 300V.
 
Alla finns som menyval, men alla fungerar inte...

Så listan låter bättre än vad du verkligen får...
Smajly skrev:
Detta är inställningar man får i en extra meny:

1..Set knappens funktion: Ändra kvalite, ändra parametrar, visa meny, visa bild, grundinställning (ingen funktion).
...
17..Objektivets AF-stoppknapp: Stoppa AF, Starta AF, AE-lås under ljusmätning, AF-punkt M->Auto/Auto->Ctr., One shot -><- Ai servo, starta bildstabilisator.
 
ANNONS