Annons

Bra i explorer, dassigt i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Parcifal

Aktiv medlem
Jag har läst att många har bra bilder i PS och dassiga färger i explorer pga färgprofiler. Jag har det omvända problemet.

Kameran är en 300d med fabriksinställningar (parameter 1). Bilderna ser ok ut i zoombrowser och xp:s bildvisningsprogram men i Photo Shop har de mycket lägre färgmättnad. Jag har rotat bland inställningarna i PS men hittar inte rätt. Lite hjälp skulle tacksamt tas emot.

/Daniel
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Parcifal skrev:
Jag har läst att många har bra bilder i PS och dassiga färger i explorer pga färgprofiler. Jag har det omvända problemet.

Kameran är en 300d med fabriksinställningar (parameter 1). Bilderna ser ok ut i zoombrowser och xp:s bildvisningsprogram men i Photo Shop har de mycket lägre färgmättnad. Jag har rotat bland inställningarna i PS men hittar inte rätt. Lite hjälp skulle tacksamt tas emot.

/Daniel
Vilken färghanterare använder du i Photoshop? Och jag kör inte Canon, vad innebär parameter 1?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Parcifal skrev:
Jag har testat olika men ser ingen skillnad. Photo shop 7 är det jag har förresten.
Jag *gissar* att xp:s bildvisningsprogram och zoombrowser använder sig av s-rgb. Hur ser det ut i PS om du använder det?
 

Parcifal

Aktiv medlem
Det hjälper inte. Tyvärr. Om inte jag har missat var jag ställer in det. Under working space RGB har jag valt sRGB.
 

Parcifal

Aktiv medlem
Jag märkte just att om jag stänger av color management helt så ser bilderna bra ut när jag öppnar dem. Men jag måste då först svara på en dialogruta med att ps ska strunta i medföljande färgprofil.
 

andgi

Aktiv medlem
Parcifal skrev:
Jag märkte just att om jag stänger av color management helt så ser bilderna bra ut när jag öppnar dem. Men jag måste då först svara på en dialogruta med att ps ska strunta i medföljande färgprofil.
Det kan inte vara så att bilderna har blivit tilldelade AdobeRGB av misstag? När bilddatan egentligen är i sRGB (den ser bra ut i explorer). Isåfall kommer ju photoshop felaktigt konvertera bilden till sRGB igen när du öppnar den med sRGB vald som arbetsrymd och då blir färgerna bleka. Hade du AdobeRGB som arbetsrymd förut?
 

Parcifal

Aktiv medlem
Det där lät intressant men jag är inte säker på om jag förstår hur du menar. Jag tror inte att jag någonsin har haft AdobeRGB iofs men jag kan ha fel. Vad borde jag göra åt det?
 

andgi

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på färghantering men eftersom ps frågar om en "medföljande färgprofil" så låter det som dina filer har blivit tilldelad en sådan.

Min teori om färgerna är jag inte hundra på att det stämmer nu när jag ser den igen... :-/
 

Damocles

Aktiv medlem
Har du kalibrerat skärmen ordentligt också. Annars gör inte profilerna speciellt mycket nytta i det långa loppet.
 

johan79

Medlem
Jag har detta för mig märkliga fenomen oxå. tagit bilder med en canon 300d använt paramter 1, jpg L inställning i kameran. tagit ur minneskortet och tryckt i det i min usb läsare. kollat som hastigast med acdsee (tror inte jag har nån färgprofil eller något tilldelat där, är acdsee 7.0) allt frid o fröjd.. skärpa, färger, allt stämmer perfa.

nu händer det jag inte förstår. öppnar photoshop cs, bilden blir inte bra.. ser ut som jag bytt ut datorn mot ett 8bitars nintendo typ.. fäger knas, "blödning", på sina ställen lite glowing effekt. enda sättet jag hitils lyckats att få bilden att se bra ut i ps cs är att först ställa in i edit -> colorsettings -> settings : color management off. öppnar bilden, svara på frågan som kommer upp (embedded profile mismatch, står där att embedded sRGB IEC61966-2.1) välja discard the embedded profile (don't color match)

alltså jag har uppenbarligen missat nått mycket viktigt här, vad??
 

eos30

Aktiv medlem
I PS7, få finns det det under "advanced controls" något som heter "Desaturate Monitor Colors", den kan man behöva justera för att det ska stämma.

Mvh Jörgen
 

Damocles

Aktiv medlem
Av det jag har läst ska den ENDAST användas om du behöver kolla på en färgrymd som är större än SRGB och fortfarande se skillnader på en skärm som använder SRGB. Priset av detta är dock att du visar bilden med lägre färgmättninad totalt för att kunna klämma in dom extra nyanserna.

Kort sagt, använd inte den rutan om du inte vet varför du måste använda den.

En del använder den dock för att simulera tryck i tidningar då pappret "stjäl" ljus då det är ett reflekterande medium jämfört mot skärmen.

Märk väl att den funktionen bara ändrar din visning av bilden, inte bildens färgvärden i sig. Gör du justeringar så allting ser bra ut hos dig, kommer det se väldigt udda ut hos andra, troligen för hög färgmättninad, och kanske utfrätningar i vissa färgkanaler.
 

johan79

Medlem
ska man inte använda nån färgprofil överhuvet taget?? jag är extremnt novis på detta än.. =)

det märkliga är att bilder ser inte alls bra ut på photoshop elements heller "utfrätta färger" almänt dassiga. kollade på bilder som jag tagit med en annan digitila kamera en ixus, bilder som är tagna för länge sen som sett bra ut på samma dator, dock photoshop 7.. hmm, när jag tänker efter så vet jag att jag har instalerat service pack 2 till xp, nån annan stor justering tror jag inte att jag gjort.. förutom just instalerat photoshop cs (version 8 som det även går under) varför blir det på detta viset??.. jag vet att det är svårt att svara när man inte sitter framför "problemet" men nån som har haft liknande situation och som är mer hemma inom området som har nått tips??

känner mig extremnt dum just nu.. :|
 

johan79

Medlem
i adobe image ready visas dock bilderna som dom ska.. va tjyvingen.. nu har jag läst för mycket om sånt här så jag riktigt snurrig i huvet..
 
ANNONS