Annons

trassligt värre handla på B&H

Produkter
(logga in för att koppla)

HRL

Aktiv medlem
Jag tycker det mest talas gott om B&H... så jag
tog beslutet att handla där. Plötsligt är allt
som en roman av Kafka!
Jag har beställt mitt objektiv, B&H har dragit (många!) pengar från mitt VISA-kort. Men skickar
inga grejor. När jag ringer och frågar varför, får jag till svar att min bank (Handelsbanken) inte verifierat överföringen. Jag snackar med banken.
De visar på sina skärmar att de visst bekräftat
dragningen.Dessutom har B&H försökt dra samma summa en andra gång! det andra dragningsförsöket
godkänns dock ej! Över $ 2000 i rymden. Vad pågår?
Jag faxade över 2 dokument från banken för att visa att allt är ok - fredag 13 maj, förmiddag
New York-tid. Inget svar. Tyst som i graven.

Känner någon igen detta? börjar kännas bra skakigt... pengarna är borta från mitt konto, men
B&H anser inte att de är bekräftade.

/Roger
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det har hänt mig också, med Nordea som bank.
Allt slutade med att jag annullerade ordern och fick tillbaka pengarna en månad senare.

Jag upplevde det som totalt omöjligt att kommunicera med B&H, de verkar inte bry sig om transaktioner som krånglar utan låter kunden göra jobbet.

Calumet levererade samma grejor på en vecka utan några problem.
 

HRL

Aktiv medlem
B&H

Låter inte uppmuntrande, en månad! Jag som
absolut behöver mina grejor om 3 veckor.

Calumet, känner jag inte till. Kan du berätta...
länk?

/Roger
 

Clouseau

Aktiv medlem
Jag kan ju berätta en sak om B&H eftersom jag varit i deras affär i NY. Många av de som jobbar där är fruktansvärt otrevliga personer som inte hade haft kvar sin anställning i en svensk affär mycket längre än en vecka. Vet man inte vad man vill ha eller vill ha hjälp ut över att plocka fram produkten kan man mycket väl bli behandlad riktigt illa. Kan tänka mig att det är samma sak här. De kan tjäna andra pengar av andra människor än av dig under tiden det hade tagit dem att hjälpa dig och således ser de det hela som ditt problem. Dock bör tilläggas att det även finns väldigt trevliga säljare där, en av de trevligaste jag träffat i NY var faktiskt en säljare på B&H, men även en av de otrevligaste typer jag träffat var just säljare på B&H. Hade jag varit du så hade jag gått till din bank ock sagt till dem att de skulle fixa det hela med mottagarbanken. Banker brukar ha en helt annan professionell attityd till det hela. Dessutom är det din banks uppgift att värna om sin kunds pengar. Du betalar faktiskt för den servicen.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
De stänger kl 14.00 på fredagar, om jag vore du skulle jag vänta till på måndag och se vad de säger annars är det nog bäst att som de andra säger. Snacka med din bank...

/Jon
 

marianil

Aktiv medlem
Precis som redan är påpekat så stänger B & H redan klockan 14 på fredag och öppnar först på söndag igen.

Jag har handlat på plats och hade inga som helst problem med service eller så.

Har även lagt en mindre order på en väsk, två filter och ett minneskort som är på väg till Florida med UPS för tillfället. Inga som helst problem där heller.

Har en parallel order liggandes hos Adorama [systerbutik till B & H vad jag har förstått] gällande ett objektiv som inte finns i lager [har inte funnits någon stans så det är knappast Adoramas fel]. Däremot så strular det lite där för de har reserverat pengarna och jag vet inte om objektivet är på väg eller inte. Mina tre mail från i torsdags blev aldrig besvarade i fredags så jag gav upp och ringde, bara för att mötas av en telefonsvarare, de stängde nämligen redan kl. 13.

Blir till att vänta tills på söndag alt. måndag då custumer service öppnar igen.

Det skumma är att en summa som ligger runt vad objektivet bör hamna på [+ 400 kr] är reserverat samt ytterligare en summa á 1200:-

När jag ringde min bank så ser de bara att det är samma företag som reserverat pengarna men inget mera. Något kreditbolag eller liknande. Hade tre summor först men den tredje är nu utbytt att det står att det är gällande min order från B & H. Så jag vet inte vad som händer. Det brukar dock ordna sig!

Min lösning på mitt objektivproblem för tillfället är helt enkelt att försöka få klarhet i om objektivet är på väg och isf låta ordern ligga kvar hos Adorama annars avbeställa därifrån och beställa från Keh.com som jag läst mycket gott om här på sidan och även på andra forum.

Lycka till med din beställning!

I värsta fall får du häva köpet hos B & H, säga åt banken att få tillbaka dina pengar och sen lägga en ny order på Keh.com eller Calumetphoto.com som nämndet tidigare.
 

JalleS

Aktiv medlem
B&H drivs av ortodoxa judar och har alltså sin sabbat fredag em och lördag.

"Well, if you would have done your research, you would know that most people that work at B&H, and for that matter Adorama and Focus are religious Jews, and, as such, have to be home before sundown on Friday for Shabbot."

Bara som en förklaring till de något annorlunda öppettiderna.

--jalle

Spaceman Spiff skrev:
De stänger kl 14.00 på fredagar, om jag vore du skulle jag vänta till på måndag och se vad de säger annars är det nog bäst att som de andra säger. Snacka med din bank...

/Jon
 

Clouseau

Aktiv medlem
SOm sagt jag har även blivit bemött väldigt bra i affären (inte bara illa) och jag har vid tillfälle fått en order från NY till Lund på fyra dagar så när det funkar för dem och de inte behöver göra sig något extra besvär brukar det funka fint.
 

stoltz

Aktiv medlem
Jag har också handlat på plats i NY - Men blev mycket trevligt bemött, så något mönster i ovanstående upplevelser behöver det inte finnas.

Jag har också haft orders där betalningsgodkännandet strulat - Dock är detta utanför BH's kontroll eftersom dom inte sköter infrastrukturen för detta. Jag ringde samma dag till BH och fick problemet löst i samma ögonblick som jag pratade med killen på BH.

Dom varnar ju faktiskt för att det kan ta tid att svara på mail - Ringa har aldrig varit några problem för min del, fungerar utmärkt.
 

Damocles

Aktiv medlem
Snitttiden för ordrar från B&H från dem till mig är faktiskt kortare än vad svenska butiker brukar klara av. Men jag beställer å andra sidan aldrig saker som inte finns i lager vilket jag faktiskt gör inom landet. Men 2 dagar är rätt starkt jobbat för att få sakerna från USA.
 

HRL

Aktiv medlem
Det var tänkvärt, det faktum att man stänger 14
fredagar. Hm.

Jag ringde B&H i torsdags och fick då tala med
en person som skickade mig beskrivning av hur
"wire transfer" går till, i detalj vad min bank
behöver göra. Försöker nog med detta på måndag.
Vill gärna få detta i hamn! Det är stor skillnad
i pris på Nikon 70-200 VR f/2,8 i Sverige och
USA + konvertern jag köper. Efter moms, tull och
frakt bör jag spara ca 4.500 kr.

Tack för alla råd/erfarenheter!
/Roger
 

HRL

Aktiv medlem
Nya turer i skandalen med B&H

B&H säger att man skickat hela det inbetalda
beloppet i retur till mitt konto. Dock finns bara
motsvarande $36 återbetalt! det fattas drygt
$2000... Dock möttes jag av förstående & trevlig
person på B&H:s kundcenter... men som bara kunde
framhålla att man faktiskt skickat hela beloppet
i retur. Jaha...

Nya turer med min bank imorgon, anmälan & utredning.


/Born Lucky!
 
ANNONS