Annons

Fota när det snöar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Funderade om det gör något om man fotar när det snöar, på kameran menar jag, eller måste man skydda den på något sätt. Finns det något bra/enkelt sätt att skydda kameran och objektivet vid regn/snö? Vil kunna ta lite bilder i vinter när det faller små vita prickar.:D
 

Ertan

Aktiv medlem
Men är det farligt om det är så att det kommer lite snö/regn på kameran? Vilken del är mest känslig?
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Nu vet jag ju inte vilken kamera du har men min gamla canon powershot A85 blev sparkad ut ur en öppen bildörr så att den landade i ett dike och rullade runt i snön...men kameran gick som den skulle och har funkat bra sen dess!
Dock står det i min manual till min nya kamera att man ska ta ut batteriet om kameran utsätts för fukt då blixten har en högspänning...
 

Ertan

Aktiv medlem
Vad bra, nu vet jag att jag ska laminera den när jag ska ut:D

Skönt att det inte är så farligt, även om jag nog förmlodligen inte kommer ta några som helst risker.
 

Dez

Aktiv medlem
Fotade fotboll för lokaltidningen i duggregn med min 300D. "Äh, lite regn ska den väl tåla?" Det gjorde den oxo, men nästa dag var den död!
Räddningen var en timme i ugnen på 50 grader, sen blev det bra!
 

Ertan

Aktiv medlem
Andreas_H skrev:
Fotade fotboll för lokaltidningen i duggregn med min 300D. "Äh, lite regn ska den väl tåla?" Det gjorde den oxo, men nästa dag var den död!
Räddningen var en timme i ugnen på 50 grader, sen blev det bra!
hehe, jag skulle nog aldrig våga ställa in min kamera i ugnen, men bra att veta att det kan funka:p
 

pyakex

Medlem
(off topic!)

Det påminner mig om min granne som skulle torka sin mobiltelefon... i micron!
Mobilen fungerade inte så bra efter snabbtorken, men micron klarade sig :p
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Den som tror att en kamera är regntät misstar sig. Men visst är många bra, absolut.

Om det dessutom blåser så vet ju alla som varit ute i friskt väder att det kryper in även där det skall vara ^absolut^ enligt ditt och datt...

Jag skyddar kameran och har hjälpmedel för detta så jag behöver inte bry mig. Mitt enda problem är när det regnar typ horisontalt mot linsen... tyvärr så är det också då som jag så gärna vill fota;/

Mitt råd är att oavsett vilken kamera du har att du skyddar den. Ett bra utfört/genomfört skydd hämmar inte fotograferingen utan ger dig endast ett cooollugn över situationen och då har man också bättre utgångsläge för att göra det man verkligen är där för att göra...

Man ser allt för många som breefar med att stå ute i väder och vind och fota,, nästan badar kameran i händerna, löjligt och högst patetiskt i mina ögon. OM man inte måste vara utan skydd såklart..


MVH Niclas,
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: (off topic!)

pyakex skrev:
Det påminner mig om min granne som skulle torka sin mobiltelefon... i micron!
Mobilen fungerade inte så bra efter snabbtorken, men micron klarade sig :p
Ännu mer offtopic, en händelse för snart 20 år sedan...

En gammal arbetskamrat skulle spränga på sin tomt & fick, den inte allt för intelligenta iden, att göra sprängämnet själv. Ja, varken sprängning eller tillverkning var ju speciellt lyckat.

Han höll till i källaren & skulle torka i en gammal ugn. Problemet var bara att ugnens termostat, efter många års inaktivitet, inte fungerade så de 50 grader han tänkt sig blev nåt helt annat.

Han låg på brännskadeavdelning i 6 månader...

//Larsa
 

Per

Aktiv medlem
Jag tycker det suger att moderna kameror inte kan göras mer täta, och det är en sån grej som skulle kunna få mig att byta modell eller märke (om än inte till ett proffshus).

Utan att vara det minsta proffsig så fotar jag både i jobbet o privat, både system o kompakt, och jag jag tycker det är usselt att jag inte ska kunna lita på att utrustningen tål att användas utomhus, under normala omständigheter! Inte nödvändigtvis exponerat för hällregn, men jag vill kunna hålla i kameran med fuktiga händer, lägga ifrån mig den var som helst och kunna ta fram den och använda den även om det är fuktigt i luften.

Förmodligen skulle väl de flesta kameror palla detta 9 av 10 gånger, eller 99 av 100, men den där sista gången när fuktskadan ändå är ett faktum kan man ju ge sig fan på att tillverkaren svär sig fri från ansvar.

/Per
 

Eeros

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Eller så har man en kamera som pallar trycket ;)
Förra fredagen var jag ute och fotade när det snöade. Efter ett tag såg min 20D precis lika blöt ut som din etta, Jesper. Jag hade 70-200/2.8L objektivet på, så jag litade på att objektivet i vart fall inte skulle ta skada.

Men jag var inte särdeles rädd för kameran heller. Jag har aldrig fått problem vare sig med kamera eller (ens billiga) objektiv när de har blivit blöta av regn eller snö. När jag kommer in, torkar jag av vattendropparna och låter sedan utrustningen stå och självtorka i ett par timmar innan jag rör den. Numera har jag inte ens vett att vara försiktig ute. Den dag kameran pajar lär jag nog bli försiktigare.

Nicklas, att vara ute i regn och rusk och riskera att utrustningen blir blöt (och som det en gång hände min kamera, både blöt och fullt med grus), kan faktiskt ge fotografen en kick. ;) Samma sorts kick som en ovan bilmekaniker får av att efter arbetet se sina oljiga svarta händer: "Wow, titta! Nu syns det att jag arbetat. Hoppas bara min fru hinner se mina händer innan jag tvättar dem". ;D
 

Jeppe

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Den som tror att en kamera är regntät misstar sig. Men visst är många bra, absolut.
Nja.. 1D-serien (1V) är ivf såpass tät att Canon garanterar ett visst mått av newderbörd/h. Det är t.o.mn så att det är garantireperation om kameran gör sönder av fukt (nu snackar vi regn och inte dränka den).

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1ds/Images/envseals.jpg

När jag var på Landsort så kom östersjön och hälsade på. ;) Mycket blötare än så kan nog inte en kamera bli ;)
 

defiant

Aktiv medlem
någon som vet hur mycket regn 1D tål?? typ 1 timma i ösregn eller nåt annat mått som man kan relatera till??
 
ANNONS