Annons

FeDex....VARNING

Produkter
(logga in för att koppla)

abatarphoto

Aktiv medlem
Köper du prylar utomlands och det är FeDex som leverar paketet till dig,,,Se Upp!!! Fedex lämnar paketet till din granne om du själv inte är hemma.....så måste ha blivit i mitt fall, efter att ha kollat tracking nr online på fedex hemsida,,,,,,min granne är kriminell om det nu är han som tagig emot mitt paket?? och jag får väl aldrig honom att erkänna isf att han tagit emot något paket,,,eftersom mottagaren har skrivit under med mitt efternamn!!!................Allt detta har hänt mig igår 5 januari 2006....kan ej kontakta FeDex pga av helgerna,,,öppet först på måndag 9 januari........
 

barret

Aktiv medlem
Hej Björn!
Jag jobbar på FedEx, så kanske jag kan hjälpa dig. FedEx är världens största och främsta expressfrakt transportör och vi är mycket måna om att kunderna är nöjda. Tyvärr uppstår fel ibland och vårt system uttnyttjas och missbrukas av kriminella. FedEx har många gånger, även i Sverige, hjälpt Tullverket och polisen att ta fast bedragare.

Vi våra chaufförer får inte lämna ut till någon annan än mottagaren. Bara om mottagaren lämnar en fullmakt till FedEx. Om något brottsligt skett, så skall du göra en polisanmälan och begära at avsändaren reklamera sändningen. Eftersom avsändaren köpt tjänsten av oss, så måste han/hon göra reklamation.

Du kan maila trackingnumret till mig via min sida här på FS så skall jag kolla på vad som hänt.

Hälsningar, Mats
 

Damme

Aktiv medlem
Jag fick faktiskt ett förbetalt paket värt aldeles för många tusen plaserat på trappan utanför mitt hus, 2 dygn senare kom jag hem, jo, paktet var fortfarande kvar, men eftesom det hade spöregnat dessa 2 dygnen så kan ni tänka er hur paketet såg ut, allt innehåll hade mer eller mindre runnit ut, som TUR var gick inget sönder då allt var väl inplastat, även manualer och liknande, tog lite bilder, skickade in till fedex och dom kunde inget annat än beklaga.

så jag litar inte riktigt på dom efter den behandlingen (En del kompisar har råkat ut för precis samma sak)
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
barret skrev:
Hej Björn!
Jag jobbar på FedEx, så kanske jag kan hjälpa dig. FedEx är världens största och främsta expressfrakt transportör och vi är mycket måna om att kunderna är nöjda. Tyvärr uppstår fel ibland och vårt system uttnyttjas och missbrukas av kriminella. FedEx har många gånger, även i Sverige, hjälpt Tullverket och polisen att ta fast bedragare.

Vi våra chaufförer får inte lämna ut till någon annan än mottagaren. Bara om mottagaren lämnar en fullmakt till FedEx. Om något brottsligt skett, så skall du göra en polisanmälan och begära at avsändaren reklamera sändningen. Eftersom avsändaren köpt tjänsten av oss, så måste han/hon göra reklamation.

Du kan maila trackingnumret till mig via min sida här på FS så skall jag kolla på vad som hänt.

Hälsningar, Mats

Mats,

Trevligt att du kände dig manad att svara. Jag har bara goda erfarenheter av FedEx (genom mitt jobb) men är lite förvånad över att ni inte har kundtjänst 24/7. Det har DHL (som jag har sämre erfarenheter av än FedEx. Om nu inte kundtjänsten i Sverige kan vara bemannad alltid, kan ni då inte under obemannad tid ha en hänvisning till någon kundtjänst utomlands.

/F
 

barret

Aktiv medlem
Att fel uppstår är för jäkligt, men bästa sättet att lösa ett fel är att avsändaren kontaktar FedEx och gör en anmälan där och om så krävs, begära att få tala med ansvarig chef för en förklaring hur detta kan uppstå.

Man betalar som regel dyrt för en säker transport och man skall inte behöva acceptera mindre.

Jag kommer ta upp dessa problem internt och försöka råda bot. Tyvärr måste vi lita på underleverantörer för många leveranser vilket gör att vi inte alltid har full kontroll över kvaliteten på service.

Kräv gärna bevis på leveransen. Sedan kan du gå vidare och kräva resättning. Vi debiterar som regel inte leveranser som inte har kvittens eller fullmakt på leveranser.

God fortsättning...

Mats
 

barret

Aktiv medlem
Fredrikpersson skrev:
Mats,

Trevligt att du kände dig manad att svara. Jag har bara goda erfarenheter av FedEx (genom mitt jobb) men är lite förvånad över att ni inte har kundtjänst 24/7. Det har DHL (som jag har sämre erfarenheter av än FedEx. Om nu inte kundtjänsten i Sverige kan vara bemannad alltid, kan ni då inte under obemannad tid ha en hänvisning till någon kundtjänst utomlands.

/F
Jag pysslar med flyget på Arlanda så jag är inte helt på det klara med kundtjänstens ordning, men jag har för mig att vi brukade hänvisa till England(numera Indien pga outsourcing). Jag kan kolla up det med så kanske man kan få någon bättring på det. Vi har en helt ny kundtjänst i Malmö som växer så det knakar. Man hinner kanske inte öka på servicen i takt med allt annat...

Grundorsaken till att FedEx ligger steget efter de andra i Sverige och en del andra länder är att vi lade ner verksamheten i dessa länder 1991. Detta orsakades bl.a. av att vi hade köpt upp gamla anrika Flying Tigers vars enorma flyplansflotta visade sig vara ganska skabbig och behövde förnyas. Vi startade upp Sverige igen 1996 och håller sakta på att ta igen det vi förlorade service. I augusti i år får vi bl.a. en ny terminal på Arlanda.


Hälsningar, Mats
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Fy F_n vilken j_vla helg jag har som drabbad av detta förbannade öde.....vill att det skall bli måndag så fort som möjligt så jag kan "läsa lusen" av dem ansvariga för detta och förhoppningsvis att det blir ett lyckligt slut så mitt paket hamnar hos mig!!!!.....Rastlöseheten brinner i min kropp

Björn
 

barret

Aktiv medlem
Vi kanske skall informera de som följt denna diskussion om att paketet kommit tillrätta. Poståkeriet hade tydligen fuskat och angivit att paketet levererats fast det inte var levererat.

Jag ser till att poståkeriet får stå till svars.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Lyckligt slut....men fel ändå

Fick i helgen höra att FedEx i Sverige har Poståkeriet som underleverantör..

Måndag morgon, jag är på jobbet och ringer till mitt lokala poståkeri kontor i Eskilstuna..
-Hej, är ni underleverantörer till FedEx ..
-Ja, svarar mannen....
Ok, då skall jag polisanmäla er, för mitt paket till mig har signerats av annan person och är redan levererat.....
Vänta, svarar mannen,,,,,vad heter och bor du?
-Björn Möller Heljestrandsg 20 Eskilstuna,,,,,
-Jaha, skall kolla med chaffören från i torsdags,,vid namn Peter,,,,,,,

Hallå,,,,vi har hittat ditt paket här,,,,,,,chaffören lastar bilen och tar med det nu..
-Hur kan det tidigare ha varit motaget o undertecknat av annan signatur en mig då??
-Vet ej????
Ok, skit samma, svara jag,,,,,,nu får ni åka till mitt jobb med paketet på denna adress,,,xxxxxxx,,,,,och så får chaffören ringa mig på min mobil när han är framme...
-Våra chafförer har ingen telefon i bilen...
-Jasså?,,då får han gå fram till förådet på mitt jobb så får dem ringa efter mig..Hej då

Jag kontaktade förådet och förberedde mina jobbarkompisar vad som väntade dem,,

klockan gick efter att jag lagt på luren. Efter ca 30 minuter kommer min jobbarkompis in till min avdelning där jag jobbar, med ett paket i handen och ger mig det!!??.....
-Va, faan, har du fått mitt paket!!??
-Ja, jag fick ta emot ditt paket och skriva under med mitt namn,,,,,,,det gjorde inget sa chaffören...
-I helv_te heller sa jag, att du får...

Nu är mitt paket i rätta händer hos mig,,,,Lyckligt slut,,men med fel leveransförfarande i alla fall!!

Jag har fullt förtroende för FedEx...men ej för underleverantören Poståkeriet här i Eskilstuna..kommer aldrig anlita FedEx igen,,innan Poståkeriet följer FedEx säkra avtal...

hälsningar Björn Möller som till sist fick sin oro att ge vika efter en låååååång helg
 

Petlan

Aktiv medlem
Får väl också passa på att säga vad jag tycker om Poståkeriet. Om Poståkeriet tycker jag inte...

Jag har en handikappad grabb som ungefär varannan månad får en rätt stor sändning med hjälpmedel. Det rör sig om ett tiotal stora kartonger, och några mindre. Dom sänds så gott som varje gång till fel adress, till killens mamma, trots att leveransadressen är till mig. Detta p.g.a. att exet inte har plats i sitt förråd för alla kartonger. Det blir då till att bära över alltihop till mig, tur att vi bor 200m ifrån varandra. Det har hänt att grejorna stått ute ett par dar i regn och rusk när hon varit bortrest.

Nu sist gav jag upp och ändrade leveransadressen till henne, eftersom det nästan alltid kommer dit ändå. Gissa vad som hände då? Mycket riktigt, förra veckan när jag hade semester, så kom en postbil med en dellevrans...hem till mig. Dessutom vill chaffisen ha en underskrift, vilket aldrig nånsin hänt förut under dom 13åren vi fått såna här leveranser. "Nya rutiner", sa han. "Hädanefter kräver vi underskrift". "Om ingen är hemma då", frågade jag. "Då tar vi tillbaka grejorna, och försöker en annan dag, för vi får absolut inte lämna prylarna utan underskrift numera".

Gissa vad som låg utanför dörren när jag kom från jobbet idag? Resten av leveransen, utan underskrift...och till fel adress.

Poståkeriet förtjänar en snabb död. Det finns andra åkerier som sköter sig bättre..
 

abatarphoto

Aktiv medlem
På tal om Poståkeriet, När personen inte är hemma, så försöker dem igen en annan dag. Ok, men varför kan dem åtminståne inte lägga en lapp i brevlådan i så fall, så kan man kontakta dem efter att man förstått att dem har varit hemma hos mig????

_Nej, andra underleverantörer jag har haft god erfarenhet av är Schenker,,,har kunnat lita på dem i ur o skur hittils, exemplariska att följa säkerhetsföreskrifter...dem är underleverantör åt UPS i dem fall jag haft kontakt med dem...

Björn
 

saka

Ny medlem
Köper du prylar utomlands och det är FeDex som leverar paketet till dig,,,Se Upp!!! Fedex lämnar paketet till din granne om du själv inte är hemma.....så måste ha blivit i mitt fall, efter att ha kollat tracking nr online på fedex hemsida,,,,,,min granne är kriminell om det nu är han som tagig emot mitt paket?? och jag får väl aldrig honom att erkänna isf att han tagit emot något paket,,,eftersom mottagaren har skrivit under med mitt efternamn!!!................Allt detta har hänt mig igår 5 januari 2006....kan ej kontakta FeDex pga av helgerna,,,öppet först på måndag 9 januari........

Få lägga till efter den här varningen att Poståkeriet Sverige AB Org.nummer: 556453-7404 är inaktivt och nu ersatt med Posten Logistik AB 556711-5380, hitintills har jag inte fått mitt paket och tack vare denna varning ovan har jag valt att vara hemma och vänta in dem... för inte skriver jag på en fullmakt om att mitt paket får ligga hela dagen och väntar i ett trapphus. Vi får se hur det går... hit in tills försenat. Mycket besviken och tack till er som delat med er av era erfarenheter, mycket värt
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag har i mitt tidigare liv för många år sedan arbetat på Poståkeriet. Och på några andra åkerier. Dessutom arbetar min bror kvar i branschen. Har lite erfarenhet således och Poståkeriet är inte det minsta sämre än någon annan aktör. Skulle faktiskt vilja påstå att de är bättre i vissa avseenden. Då de är publikt ägda och har lite andra preferensramar och historia än ett mindre privatägt företag har de anställda andra krav på sig när det gäller att arbeta. Generellt sätt så är transportbranschen rätt rufflig numera. Arbetstider och annat är ofta förbisett hos många aktörer men jag vet tack vare insidesinformation att Posten inte alls agerar på detta sätt. Jag tror i och för sig gissa att många inom Posten inte håller med mig men det avfärdar jag som brist på erfarenhet från den privata sidan av marknaden.

Att de ändå misslyckas med vissa saker är en annan sak. Tack vare sin historia finns det givetvis en och annan individ som kanske inte borde träffa kunder Postens organisation. Precis som hos vilket företag som helst men min erfarenhet är att dessa individer tycks vara fler hos gamla statliga instutioner som Posten.

Distributionsbranschen består av samma människor som finns i övriga delar av världen. Dvs några bra, en massa ointresserade men fortfarande ok människor och (tyvärr) en del riktiga nötter. Vem du får som chaufför är ett lotteri.

När det gäller regler för underskrift och leveransadress så är det glasklart: Samtliga företag inom distrubutionskedjan ska och måste ha en underskrift av godsmottagaren eller av denna en utsedd individ för att kunna bevisa att godset blivit överlämnat. Om denna underskrift saknas blir distributionföretaget ersättningsskyldiga om leveransen är försvunnen. Du som adressat skall stå helt skadefri om du inte personligen har skrivit på mottagningsbeviset.

Nu ser tyvärr inte verkligheten ut som lagen och reglerna kräver. Jag kan garantera att distributionsföretagen får många fler klagomål när de följer reglerna strikt. Dvs vägrar att lämna ut gods om fel person tar emot det eller om de lämnar en lapp i brevlådan om att godset finns att hämta på en annan adress. (beroende på att adressaten tex inte var hemma vid leveranstillfället). Folk blir ofta vansinniga över detta trots att det egentligen är vad reglerna föreskriver.

Det är givetvis en kalkylerad risk Poståkeriet och andra distributörer tar när de ibland lämnar av gods utan underskrift. De väger enkelhet och service mot de eventuella negativa effekter en saknad underskrift kan skapa .

Själv tog jag för några månader sedan emot två uppsättningar riktigt dyra hjul som skulle till en helt annan adressat än mitt företag. Visserligen känner jag den riktiga adressaten mycket väl men det hade transportföretaget inte en susning om. Chauffören lämnade glatt av godset utanför vår garageport när jag sa att det var ok. Så här det går det till i verkligheten...... Det är enklast för alla (men fel enligt reglerna)
 
Senast ändrad:

Joel.S

Aktiv medlem
Jag har aldrig fått något av FedEx. Däremot några gånger av UPS och det har funkat superbra verkligen. Dom har ringt några timmar innan dom kommer och kollat om man är hemma osv och sagt vilken tid dom kommer med grejerna. Helnöjd!

Posten i sverige tar längre tid på sig att skicka paket från Umeå till Mjölby än vad UPS gör att skicka från New York till Mjölby.
 

Mankan G

Aktiv medlem
UPS hängde min dyra zoom från HongKong på dörrhandtaget till dörren. Givetvis snyggt inpacketerad men ändå. Utan underskrift givetvis då jag inte var hemma. Så även det mest säkerhetstänkande (Amerikanska) transportföretaget som finns kan göra tavlor
 

janne_145

Aktiv medlem
Posten e JAG iaf lite fundersam på... Beställde en väska från pålitligt företag i England den 17e dec. Och de skickade det samma dag jag beställde. Det paketet har inte kommit än... (skickades som första klass brev) Men så beställde jag en väska från ett annat känt företag i England i måndags kl 16 svensk tid och fick avi igår.. Hade jag valt UPS hade det varit här på 20 timmar.....
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har, tycker jag själv, väldigt stor erfarenhet av att nyttja FedEx tjänster, från när jag sysslade med att importera bilar från USA till Sverige.

FedEx har jag haft ytterst få anmärkningar på. Normalt tar det ett dygn för en expressförsändelse från Miami till Stockholm. Samma förändelse, när den skickas vidare till Luleå med posten, brukar ta ca 3 dygn Stockholm->Luleå.

Poståkeriet är dock (ö)kända för att lämna av försändelser till helt fel mottagare. Man kan undra om chaufförerna har som regel att alltid lämna över försändelsen till den första människa de ser när de tror att de är på addressen. Tidigare bodde jag på Östmarksgatan 5 i Farsta i många år, under årens lopp hände det mer än 10 gånger att poståkeriet har lämnat av försändelser utanför min dörr (där även mina två bolag var registrerade och hade namnskyltar), som egentligen skulle till en annan företagare som har kontor på Östmarksgatan 9, altså två portar bort. Då pratar jag altså om försändelser, som trots att de har varit värdesaker och krävt underskrift, har lagts utanför min dörr. Mottagaren hade bara tur att jag är ärlig och letar upp den egentliga mottagaren.

Ibland är det ju dock bra. Flera gånger när jag själv har väntat försändelser och inte kunnat vara hemma har de lämnat av det utanför dörren. Bor man i hyreshus med port som kräver nyckel och det inte handlar om värdesaker så är det ju smidigt, trots att det är emot reglerna.

UPS har jag bara nyttjat en gång. Då var det en idiot som trots att jag gett mitt FedEx-kontonummer skickade titlarna med UPS. UPS lyckades med konststycket att fullkomligt tappa bort försändelsen. En försändelse som innehöll två stycken orginal-titlar (typ regbevis), på en -67 Mustang FB och en -71 Pontiac LeMans. Med exporterade bilar i USA är det inte lika lätt som när man tappar bort regbeviset till bilen här i Sverige. Att få tag i nya titlar var en resa som tog flera månader. Under den tiden stod containern fast hos tullen, eftersom Svenska tullregler kräver att man har orginal-titlar från exportlandet...
 
ANNONS