Annons

.CR2-filer till .jpg eller .gif med exif

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Nybörjare som jag är på CS har jag en fråga.

Jag har en Canon 350D. Den ger filer i .CR2 när jag fotar i råformat.
Här på FS ska man ju publicera bilder i jpg- eller gif-format.
Hur gör jag konvertering på bästa sätt till jpg eller gif och får med mig hela exif-informationen så att den visas om man klickar på "EXIF" vid en bild?
 

Stuge

Aktiv medlem
Jag gör bara "spara som" i PS, då följer EXIF med. Eventuellt är det ett val du måste göra, men det ser du när du försöker.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Stuge skrev:
Jag gör bara "spara som" i PS, då följer EXIF med. Eventuellt är det ett val du måste göra, men det ser du när du försöker.
Har engelsk version så jag har försökt med "Save as..." men då har jag bara .tif .raw och 5-6 andra filformat som jag inte är bekant med.
 

Stuge

Aktiv medlem
Då har du nog bilden i 16-bits mode. Ändra det till 8-bits så ska det gå bra (det gör du under Picture- Mode).
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Stuge skrev:
Då har du nog bilden i 16-bits mode. Ändra det till 8-bits så ska det gå bra (det gör du under Picture- Mode).
Ja, nu blev det ju så mycket bättre.
Tack för det.
En följdfråga dock...
När jag tittade på EXIF för bilden jag har lagt upp (Fänforsen I) så innehåller den mindre med information än vad viss andra gör. T.ex om slutartider och liknande. Det är en mer omfattade info i de EXIF alltså.
 

Stuge

Aktiv medlem
Andreas S Eriksson skrev:
När jag tittade på EXIF för bilden jag har lagt upp (Fänforsen I) så innehåller den mindre med information än vad viss andra gör. T.ex om slutartider och liknande. Det är en mer omfattade info i de EXIF alltså.
Ja, nu räcker inte mina kunskaper till längre. Kan det bero på hur du för över bilderna? Jag som tar direkt från kameran och inte från kortläsare får med all info.
 

elinajohansson

Ny medlem
Nybörjare som jag är på CS har jag en fråga.

Jag har en Canon 350D. Den ger filer i .CR2 när jag fotar i råformat.
Här på FS ska man ju publicera bilder i jpg- eller gif-format.
Hur gör jag konvertering på bästa sätt till jpg eller gif och får med mig hela exif-informationen så att den visas om man klickar på "EXIF" vid en bild?
Jag har samma problem ...... Vissa av mina bilder blev sparade som cr2-fil.. Och jag kan varken se dom eller redigera dom i datorn................
 

Maslasse

Medlem
CR2 betyder att det är en RAW fil och måste konvertras till Jpeg eller annat format för att de skall bli "synliga". Om du har Photoshop (någon variant) så öppnas automatiskt "RAW" konverteraren om du väljer en bild med CR2 format. Det brukar också följa med programvara till kameran som innehåller råkonverterare.
 

elinajohansson

Ny medlem
CR2 betyder att det är en RAW fil och måste konvertras till Jpeg eller annat format för att de skall bli "synliga". Om du har Photoshop (någon variant) så öppnas automatiskt "RAW" konverteraren om du väljer en bild med CR2 format. Det brukar också följa med programvara till kameran som innehåller råkonverterare.
Tack :p Jag har laddat ner en konvert-program som man överför dom dära cr2-filerna och gör dom till vilken fil man vill ha! men tack! :D
 

FridaaLindvall

Ny medlem
Problem med filformat

Hejsan! :) Jag har samma problem med mina bilder.. Jag har fotat massa bilder och tänkte lägga in dom på datorn, men när jag har gjort det, blir bilderna i formatet CR2 ocg går varken att se eller öppna dom.. :/ Vad var det för program man kan använda?? :) Tacksam för svar!!

Mvh Frida
 

befl

Aktiv medlem
Exempel för konvertering är Photoshop Elements, Photoshop och Canons egen Digital Photo Professional (DPP). Den sistnämnda följer med till vissa av Canons kameror. mvh Benny
 

Smw

Aktiv medlem
Hejsan! :) Jag har samma problem med mina bilder.. Jag har fotat massa bilder och tänkte lägga in dom på datorn, men när jag har gjort det, blir bilderna i formatet CR2 ocg går varken att se eller öppna dom.. :/ Vad var det för program man kan använda?? :) Tacksam för svar!!

Mvh Frida



1 ) DPP skiva följer med Kamera, sen direkt:
1.1) Hämta ny ver från Canon.

Dpp måste installeras från skiva första gången, det finns fix för detta
om den saknas, sök i forumet.

2) annat program ex rawtherapee.
http://rawtherapee.com/downloads

Välj lämpligt, kör du på lite trött maskin, välj ver 2.4.1 i första hand.

Använder du elements eller PS, cameraraw är då ett bra alternativ.

//MW
 
Senast ändrad:

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Fann regändringar, vet inte om de fungerar, med detta är en
virusfri variant, värsta viruset är man nog själv här.




http://www.jayceooi.com/2009/10/05/install-canon-digital-photo-professional-updater-directly/

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\DPP]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\ZoomBrowser EX]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\EOS Capture]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\EOSViewerUtility]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\PhotoStitch]


And here is the registry patch for Windows 7 64 bits ~ InstallDPP-Win7. Thanks Jake.

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Canon\DPP]


//MW
 

Flug-E

Aktiv medlem
CD-skivan som medföljer kameran innehåller allt som behövs, inklusive en bra raw-konerterare (Digital Photo Professional). Finns ingen större anledning att köpa eller ladda ner något annat innan man vet vad man saknar.
 

mac60

Aktiv medlem
MicrosoftCodecPack_x86

Vill du bara se bilderna så finns det ett codec pack för Windows där du kan se råformatbilder i Windows egen utforskare
Hittade detta namnet som jag tror att du skall hämta hem ( om du har Windows)
MicrosoftCodecPack_x86 gäller 32bitars finns även till 64 bitars

Sedan måste du ju ha något program du kan arbeta i om du skall göra ändringar

Eftersom du har en Canon så använd gärna dom programmen som finns på skivan som följde med
Dom fungerar bra
Vad det gäller exif datan så använd EOS Utility som medföljde och koppla in kameran till datorn och lägg in Namn och ev. annat så följer det med när du tömmer kortet så har du i alla fall det på exif delen
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Vad det gäller exif datan så använd EOS Utility som medföljde och koppla in kameran till datorn och lägg in Namn och ev. annat så följer det med när du tömmer kortet så har du i alla fall det på exif delen
Vad det gäller EXIF datan så följer den med lika bra om man sätter kortet i en kortläsare och bara kopierar eller släpar över filerna. EXIF är ju en del av bildfilen.
 

mac60

Aktiv medlem
Vad det gäller EXIF datan så följer den med lika bra om man sätter kortet i en kortläsare och bara kopierar eller släpar över filerna. EXIF är ju en del av bildfilen.
Ledsen
Skulle kanske skriva till att då får man den delen man lagt in på kameran att följa med i exifdatan
Alltså lägger du in namn i kameran via programmet så följer det med bilden oavsett hur du tömmer minnet
 
ANNONS