Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Jag har "bevakat" poolen "Hård kritik" ett tag och blir bara mer och mer förundrad över bristen på fantasi hos många av er som publicerar bilder där.
Bilderna ska "ha något extra". Men det har de
inte.

Det är samma gamla, konstigt blåa vattenfall där det friska, strömmande vattnet ser ut som potatismjöl eller alienslem. Hur spännande är det?

En annan variant är färgmässigt totalt utflippade bakgrunder (i oskärpa) där färgerna geggar ihop sig till något som påminner om giftalger eller gudvetvad.

Sedan monsterflugorna. Dessa gigantiska insekter som generöst fyller hela bildrutan och inte lämnar någonting över till betraktaren. Pang på i ansiktet bara.

Är det bra? Nej!

Alla ni med fina kameror med massor av megapixlar. Visa att ni kan bättre än så här!

Det duger inte att gömma sig bakom någon "genre" eller att fara ut i svavelosande förbannelser över mig.

Det är för mycket som är riktigt undermåligt. Skärp till er!

Motiv finns det miljoner av varje dag... varje vardag...varje ögonblick. Alldeles inpå er!
Öppna ögonen!

/Ulf
 

jkene

Aktiv medlem
Nu är jag ju inte medlem här för att göra dig glad eller för att skapa bilder inom områden jag inte är intresserad av. Jag är medlem för att bli en bättre fotograf. Om det är fantastiska bilder du vill se rekommenderar jag någon av "Lifes" bokutgåvor.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag håller med Ulf! Istället för att bara avfärda honom med diverse lustiga argument kan vi väl dikutera grundproblemet, varför är bilderna i hård kritik så totalt ointressanta och tråkiga? Standarden där är verkligen inte vad man kan förvänta av poolbeskrivningen.
 

jkene

Aktiv medlem
Kan det enkla skälet vara att vi inte är kapabla att prestera bättre? Eller tror du vi väljer ut de sämsta vi har bara för att jävlas? Hjälp oss att bli bättre fotografer istället för att gnälla över vad som läggs in!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Är man inte kapabel att prestera bättre än många bilder där så bör man kanske fundera på att lägga bilden i en annan pool än just denna? Men visst kan det vara svårt att se självkritiskt på sina egna bilder.
 

evalisen

Aktiv medlem
Berätta för bilderna i hård kritik poolen att dom är så och så dåliga!
Annars kan det aldrig bli bättre bilder... fotografer om dom inte få veta sina fel och brister.
Konstruktiv kritik kan vara bra ibland. ;o))

Bästa tipset jag kan komma med här. ;o)
 

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
urbano skrev:


Sedan monsterflugorna. Dessa gigantiska insekter som generöst fyller hela bildrutan och inte lämnar någonting över till betraktaren. Pang på i ansiktet bara.
Var inne på din webbplats och hittade en hel del "monsterflugor" som fyller upp hela rutan. Vad är skillnaden?

mvh

Niklas
 

jkene

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Berätta för bilderna i hård kritik poolen att dom är så och så dåliga!
Annars kan det aldrig bli bättre bilder... fotografer om dom inte få veta sina fel och brister.
Konstruktiv kritik kan vara bra ibland. ;o))

Bästa tipset jag kan komma med här. ;o)
Det är väl så poolen är tänkt att fungera. Vi blir ju inte alla proffsfotografer över en natt bara för att en hård kritikpool skapas.
 

romhav

Aktiv medlem
Vad ger någon annan rätten att avgöra vad som är ett bra motiv eller inte?

Att fota en fluga i närbild ( vilket jag tycker kan ge en riktigt bra bild) eller att kanske fota en golvmopp i närbild....

Om jag lägger upp en bild i hård kritik så gör jag det för att jag verkligen vill ha en bra feedback på bilden och med det eventuell hjälp med att göra befintlig bild bättre eller något att tänka på till nästa gång eller till och med - Går bilden hem, ser ni vad jag ser eller ännu mer spännande - någon kanske upplever bilden på ett sätt som jag inte alls sett på bilden!

Ulf, Jag blir ledsen över dina inlägg och de förtar glädjen i att lägga upp bilder här på fotosidan....antar att det är det du vill åstadkomma eftersom att du lägger in dessa inlägg! (Och då menar jag inte mig som person naturligtvis, utan mer generellt tänkt!)

Kan också direkt förtydliga att mitt antagande är precis vad ett antagande står för - Det är förstås ingen sanning, men som sagt ett antagande...

///Romana
 

Graal

Avslutat medlemskap
jkene skrev:
Men då blir ju poolen tom om man får tro era åsikter om kvaliteten där?
Kanske inte helt tom men betydligt färre bilder skulle jag tro. Det finns ju ändå en del bra bilder där också. Tror att man ska vara lite mera självkritisk/restriktiv och inte nöja sig med vad som helst. I denna pool tycker jag att det ska synas att man jobbat hårt med att försöka få fram något bra. I många fall ser man inte det utan även ganska enkla medel/förändringar skulle göra att bilderna blev bättre. Inte för att jag vill vara någon som sätter mig till doms, det här är mina högst subjektiva synpunkter, men så ser jag det från min synvinkel som bygger på ganska lång erfarenhet av fotografi inom fotoklubbar, som fotolärare, egna och andras utställningar mm. Kanske är jag för kritisk? Vem vet? Men min avsikt är bara att försöka göra fotosidan intressantare så att bra bilder och bra fotografi kommer fram lite mera och kan bli inspirationskällor för den som vill lära sig mera och inspireras. Ett av de bästa sätten att bli bättre fotograf är nämligen att titta på bra fotografi.

Vad gäller kommentarer så ger jag numera sällan så mycket sådana men ibland ger jag mig tid och försöker då vara så konstruktiv som möjligt förutom att jag ofta skriver lite längre utläggningar än de flesta och analyserar lite mera kanske? Men det ses inte alltid helt positivt, det heller. Det är mycket, mycket svårt att kommentera konstruktivt utan att det uppfattas fel och utan att man får frågor om sin egen fotografi och dess värde tillbaka i både gästböcker och mejl. Så mitt kommenterande blir allt mindre och mindre förekommande.
 

jkene

Aktiv medlem
När man mäter saker (bra-dåligt, långt-kort, tjockt-smalt, rik-fattig etc) får man i en större population en nomalfördelning som ser ut som en klocka (bell curve). Fotosidan är inget undantag. Det kommer alltid att finnas några få dåliga bilder, dåliga kommentarer, dåliga inlägg, en väldig massa halvbra/halvdåliga bilder, kommentarer och inlägg samt slutligen några få riktigt bra bilder, kommentarer och inlägg.

Det enda som kan ändra på detta är en jury eller moderator som väljer ut vilken bild, kommentar eller inlägg som platsar. Så länge det inte krävs i poolen får man alltså acceptera att det finns några få riktigt dåliga bilder, en hel mängd varken bra eller dåliga bilder och några få riktigt bra bilder.

Om man sedan retar sig på motivvvalen ser jag det inte som något annat än ytterligare ett argument att införa specialpooler där vi som gillar Alienslem, giftalger och monsterflugor får hålla oss för oss själva.
 

mannbro

Aktiv medlem
Om nu alla bilder i hård bildkritik är så kassa, varför inte bidra till en kvalitetsökning genom att konstruktivt kommentera bilderna så att vi alla lär oss att ta bättre bilder.

PS. Kommentarer som enbart syftar till att racka ner på en viss genre är inte konstruktiva. Kommentarer som hjälper fotografen att bli bättre inom genren, om det nu så är macro på insekter, rinnande vatten med lång slutartid eller något annat är konstruktiva.

PPS. Det kan ju också vara så att du är i minoritet. Eftersom bildbedömning och kritik i allt väsentligt handlar om tycke och smak kan det ju vara så enkelt som att en majoritet av fotosidans medlemmar har annan smak än dig. I så fall kan du ju antingen acceptera det eller fortsätta driva ditt korståg mot alienslem, vilket du nu finner mest konstruktivt.
 

urbano

Aktiv medlem
romhav skrev:
Ulf, Jag blir ledsen över dina inlägg och de förtar glädjen i att lägga upp bilder här på fotosidan....antar att det är det du vill åstadkomma eftersom att du lägger in dessa inlägg!
///Romana
Nej, verkligen inte.
Jag vill inte förta glädjen.
Och jag håller med.
Inga motiv är omöjliga.
Inte ens flugor i närbild.

Men nu finns det en pool som
förväntas innehålla bilder
som "har något extra"
Jag pratar inte om motiv enbart.
Visst kan flugor i närbild
bli en bra Bild.

Just nu känns det ändå som om
fantasilösheten angående val av motiv
är ett rätt brännande problem.

Syftet med mitt inlägg
är att "göra fotosidan bättre"

Fotosidan består av bilder.
Fotosidan blir bättre
med bättre och intressantare bilder
 

urbano

Aktiv medlem
mannbro skrev:
Eftersom bildbedömning och kritik i allt väsentligt handlar om tycke och smak kan det ju vara så enkelt som att en majoritet av fotosidans medlemmar har annan smak än dig.
Du menar att de gillar alienslem, giftalger och monsterflugor.
;)
Jag vägrar tro det.
Men överbevisa mig, så ska jag
hålla tyst.
 

Graal

Avslutat medlemskap
jkene skrev:
När man mäter saker (bra-dåligt, långt-kort, tjockt-smalt, rik-fattig etc) får man i en större population en nomalfördelning som ser ut som en klocka (bell curve). Fotosidan är inget undantag. Det kommer alltid att finnas några få dåliga bilder, dåliga kommentarer, dåliga inlägg, en väldig massa halvbra/halvdåliga bilder, kommentarer och inlägg samt slutligen några få riktigt bra bilder, kommentarer och inlägg.

Det enda som kan ändra på detta är en jury eller moderator som väljer ut vilken bild, kommentar eller inlägg som platsar. Så länge det inte krävs i poolen får man alltså acceptera att det finns några få riktigt dåliga bilder, en hel mängd varken bra eller dåliga bilder och några få riktigt bra bilder.............
Det står ju faktiskt först i poolbeskrivningen att DET KRÄVS LITE MER AV BILDERNA I DENNA POOLEN. Då bör man vara mera självkritisk som jag ser det och noga överväga vad man lägger där. Fast jag medger att det kan vara svårt att vara självkritisk. Givetvis ska vi inte förbjuda vissa bilder där men att framföra sin åsikt om att man bör vara mer kritisk här än annars, när man lägger upp bilder, kan kanappst skada väl? Det ser jag som självklarheter. Men om bilderna nu kan anses uppfylla poolens kritierier, om att det ska krävas lite mer av dom, då är jag sannolikt allt för kritisk i förhållande till fotosidans 70 000 medlemmar.
 

evalisen

Aktiv medlem
En naturpool skulle lösa många problem! :eek:))
Alienslem, giftalger och monsterflugor... allt under samma tak liksom. Va tycker ni?
 

urbano

Aktiv medlem
Varför inte ha en pool där alla som tjatar (ja det var ett himla tjat!) och vill ha KONSTRUKTIV fotolärare-kritik får ladda upp alla sina misslyckanden.

(Problemet är bara att hitta de "konstruktiva fotolärarna)

Men de kanske finns?

Så mitt förslag:

En pool-endast för KONSTRUKTIV kritik. Inget tyckande. Inga åsikter om bilden. Det vore väl nåt?
 
ANNONS