Annons

Tipsa om skatteavdrag i Fotofirma!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har en ganska nystartad enskild näringsverksamhet som sysslar med foto, och som många andra har man fått satt sig in i vad det innebär att vara företagare.
Att göra avdrag i skattedeklarationen är någonting som helt klart påverkar ekonomin i positiv riktning, så i denna tråden tänkte jag att vi kunde tipsa varandra om avdrag som det kanske inte alltid är så lätt att ha koll på.
Jodå, visst ska vi betala skatt och sociala avgifter m.m för vård, skola, omsorg och allt annat, så tips om rent skattefusk kan vi vara utan.
Men man måste ju leva oxo.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja, det är ju det vanliga som man lätt glömmer bort..

Mobilräkning
Internet
Frimärken
Milersättning

t.ex.
 

mr_rockster

Aktiv medlem
Tänk på alla resor du gör i privat bil. Du kan plocka ut 18:- / mil skattefritt för de. Tänk på att "många bäckar små" så se till att skriva ner även de korta resorna till posten etc.

- Johan
 

mr_rockster

Aktiv medlem
Jag skriver alltid en reseräkning med datum, vart jag har åkt, vägsträcka och syfte.

Detta tillsammans med bilder från de längre resorna borde räcka tycker jag.

MVH

Johan
 

Dez

Aktiv medlem
Jag åker mycket, skriver upp: Avreseort, Destination, sträcka, uppdragets art, uppdragsgivare, datum och vart/när det blir publicerat.
 

Dez

Aktiv medlem
Tips: Om man jobbar mer än 800h/år i firman kan man göra ett schablonavdrag för lokal på 4000 för lägenhet och 2000 om man bor i villa.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Mitt bästa tips är att anlita en seriös bokföringsbyrå. Då vet jag att allt blir rätt och riktigt och byrån håller koll på att jag gör de avdrag jag har rätt till och inga andra.

Dessutom slipper jag bokföra och hålla koll på alla nya regler och lagar. Och kostnaden för bokföringsbyrån är avdragsgill – se där ett bra avdrag!
 

Dez

Aktiv medlem
Stina.D skrev:
Mitt bästa tips är att anlita en seriös bokföringsbyrå. Då vet jag att allt blir rätt och riktigt och byrån håller koll på att jag gör de avdrag jag har rätt till och inga andra.
Man kan göra öppna yrkanden om avdrag, alltså att det är upp till skatteverket att godkänna dem om de tycker att de passar. Då kan man försöka med allt man kan komma på.
 

Rolf E

Aktiv medlem
Föreningssparbanken/Sparbankerna har en tjänst som heter E-bokföring. Då får du en automatisk koppling till ditt bankkonto och undgår på sätt att glömma någon transaktion. Du kan även nå din bokföring varhelst du befinner dig i världen, eftersom du bara loggar in på internetbanken, samt sist men inte minst, du får backup på allting automatiskt eftersom det är lagrat i bankens centraldator. Mycket smidigt och tidsbesparande och inte särskilt kostsamt.

mvh
Rolf Ericsson
 

raskolnikov

Aktiv medlem
200:- per heldag vid arbete på annan ort 5mil hemifrån får dras av på din A-skatt om du har FA-skatt, 100:-/heldag och tror det var 300:-/dygn.
 

Sjölan

Medlem
som nämt ovan dessa avdrag är bra, speciellt reseersättningen är en bra grej, så klart alla saker som du behöver i ditt fotograferande, dator, kameror, kamerautrustning, till och med kläder, så länge du kan påvisa att du behöver dessa när du arbetar....
 

nosferatu

Aktiv medlem
Sjölan skrev:
(...) till och med kläder, så länge du kan påvisa att du behöver dessa när du arbetar....
Gäller det inte bara skyddskläder, som krävs för arbetet?
Alltså inga vanliga arbetskläder, även om man jobbar på t.ex. industri, förutom då det behövs särskilda skyddskläder.
 

Sjölan

Medlem
inte nödvändigvis,såg att du får ett uppdrag om att fotografera i Alaska så kan du alltid försvara att ett rejält vinterställ är arbetskläder, liksom om du jobbar när du måste se representativ ut så kan man även dra av dessa kläder...
 

nosferatu

Aktiv medlem
Saxat från skattemyndighetens hemsida.
Vilka arbetskläder kan jag göra avdrag för när jag deklarerar?

Kläder som du använder i ditt arbete räknas normalt som privata levnadskostnader och för dem får du inte göra avdrag. Du får bara göra avdrag för skyddsutrustning och skyddskläder.

Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen eller mekaniska skador eller mot väta, värme eller kyla som beror på annat än klimatförhållanden. Som skyddsutrustning räknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta. Den skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och stickvapen kan också vara avdragsgill.

En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning.
 

Splanky

Aktiv medlem
Skattemyndighet har numera en mycket hjälpsam inriktning. Har bara positivt att säga om dem.
Har haft mycket kontakt med dem om allting.

Avdragen för firman är definitivt någonting man bör sätta sig in i ordentligt. Men A & O är att alltid ha bra och vettiga underlag. Jag sålde t.ex min privata släpkärra till firman för att kunna köra montermaterial mm.

Sen är det av stor betydelse vad som uppgetts som företagets verksamhet. Var noga med det,
ni som startar upp. Sök även bidrag. Finns mycket där också. Dammsug nätet - där finns massor av kunskap och kälor.
 
ANNONS