Annons

PUL uppdateras fr.o.m 1 jan 2007?

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Det ryktas om att ändringar i Personuppgiftslagen, PUL; ska träda i kraft den 1 januari. Marcus Karlberg skrev i våras en artikel om detta, men då var det endast en proposition.
http://www.fotosidan.se/cldoc/5571.htm

Nån som vet vad som blev av detta? Jag har försökt att söka på nätet, men jag hittar ingen vettig information om de ändringar som enligt propositionen är tänkta att införas från årsskiftet.
 

gujo

Aktiv medlem
riksdagens hemsida går det att få fram all information i ärendet.

Där framgår det att lagförslaget antogs i sin helhet. Det var endast centerpartiet som röstade nej till förslaget.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Tackar

Några intressanta formuleringar finns ju där:

§4 Gäller bara om utrustningen finns i sverige, b-one, surftown mm har ju servrarna i Danmark. Vad gäller då? Samma med §33, överföring av personuppgifter till 3:e land

§5 Gäller enbart strukturerad data, inte ostrukturerad. Ändring 1/1, är en hemsida med diversefoton ála street o partybilder strukturerade? Sökbar nämns också.

§6 är intressant, lagen gäller inte privatpersoner för privat bruk
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
roinek skrev:
Tackar

Några intressanta formuleringar finns ju där:

§4 Gäller bara om utrustningen finns i sverige, b-one, surftown mm har ju servrarna i Danmark. Vad gäller då? Samma med §33, överföring av personuppgifter till 3:e land

§5 Gäller enbart strukturerad data, inte ostrukturerad. Ändring 1/1, är en hemsida med diversefoton ála street o partybilder strukturerade? Sökbar nämns också.

§6 är intressant, lagen gäller inte privatpersoner för privat bruk

Mycket intressant med §5..
Jag jobbar åt nightlife.se med att fota festglada människor i Falun, och nyligen infördes att jag även ska ta för- och efternamn på alla jag fotar. När jag sedan laddar upp bilderna ska jag även skriva in namnen för att dessa ska ligga till grund för att de som är med på bilderna, och även andra, ska kunna söka bland bilderna.
Jag har ställt frågan till Andreas Vural och Lina Falk på nightlife.se om hur detta ska fungera, och om jag ska inhämta tillstånd från de jag fotar och enligt dem räcker det med att jag har ett muntligt tillstånd.
Det jag samlar in är ju helt klart sökbart.

Är det jag eller nightlife.se som är ansvariga för detta?
Vem av oss ska ta lagen i beaktande?
 

Eeros

Aktiv medlem
Gör ni så att man kan söka på personernas namn så är det väl strukturerat och enligt min uppfattning därmed olagligt även med den nya lagen.

Dessutom kan det vara mycket känsliga saker om man publicerar bilder på festande människor. Tänk om du fotar någon festprisse som egentligen "jobbar övertid". Det har han iaf tutat i sin lilla fru där hemma. Med några glas inom sig kan han mycket väl strunta i om du fotar honom. Men dagen därpå har han glömt bort att han frivilligt lät dig fotografera och blir fly förbannad över att finnas med i en sökbar databas över festande människor. :)

Vad är nightlife.se förrresten för sajt? Jag var in där men förstod inte riktigt vad det är för organisation/intressegrupp/privatperson som står för sajten. Är det en nöjesportal? Kan ju bli lite dålig PR för er del ifall människorna efter en festnatt måste med skräck i sinnet söka igenom ert databas för att se att de inte fångats av dig på bild. ;)

Mitt förslag är att ni tänker igenom upplägget en gång till och studerar den nya lagen noggrannt innan ni gör något förhastat. Eller så har jag själv förstått era intentioner helt fel?
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Gör ni så att man kan söka på personernas namn så är det väl strukturerat och enligt min uppfattning därmed olagligt även med den nya lagen.

Dessutom kan det vara mycket känsliga saker om man publicerar bilder på festande människor. Tänk om du fotar någon festprisse som egentligen "jobbar övertid". Det har han iaf tutat i sin lilla fru där hemma. Med några glas inom sig kan han mycket väl strunta i om du fotar honom. Men dagen därpå har han glömt bort att han frivilligt lät dig fotografera och blir fly förbannad över att finnas med i en sökbar databas över festande människor. :)

Vad är nightlife.se förrresten för sajt? Jag var in där men förstod inte riktigt vad det är för organisation/intressegrupp/privatperson som står för sajten. Är det en nöjesportal? Kan ju bli lite dålig PR för er del ifall människorna efter en festnatt måste med skräck i sinnet söka igenom ert databas för att se att de inte fångats av dig på bild. ;)

Mitt förslag är att ni tänker igenom upplägget en gång till och studerar den nya lagen noggrannt innan ni gör något förhastat. Eller så har jag själv förstått era intentioner helt fel?
Nightlife.se är ingalunda en ny site. Den har funnits i över 2 år, men det är den senaste tiden som de har börjar marknadsföra den hårt och ta plats som Sveriges största nöjesportal.

Det är ju inte så att jag fotar hej vilt utan att fråga. Förutsättningen för att få publicera bilderna är ju att jag har medgivande, och de som inte vill, de fotar jag inte heller. Samma sak är det med namnen. Vill ingen vara med, så blir de inte med.
Är det nån som ångrar sig dagen efter så får de ju kontakta sitens innehavare.

På dig låter dig ju som världens hemskatse sak att vara med på bild från en utekväll, men i den åldersgrupp som siten vänder sig till, 18-35, är det 80-90% av de tillfrågade som vill vara med.
 

Eeros

Aktiv medlem
Andreas S Eriksson skrev:
På dig låter dig ju som världens hemskatse sak att vara med på bild från en utekväll, men i den åldersgrupp som siten vänder sig till, 18-35, är det 80-90% av de tillfrågade som vill vara med.
Jag har ingen åsikt i hur hemskt eller ickehemskt det är (lägg inte orden i munnen på mig tack!), men jag ville endast påpeka att det i vissa fall kan vara känsligt. Bra att höra att ni respekterar individen.
 
ANNONS