Annons

IS och tejpade pinnar

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag har ett "lustigt" fel med kombinationen 100-400 och KENKO 1.4
Om jag tejpar pinnarna så får jag ibland (inte alltid) en kraftig "glidning" på IS just när jag tar bilden. Det är alltså stadigt och fint innan jag trycker av, men när sökaren öppnas igen så ser jag hur bilden kommer glidande nedifrån vänster. Om jag tar bort tejpen så håller sig bilden stadig, även under själva exponeringen (och det verkar väl bra...!) men då tappar jag AF.
Intrycket jag har är att IS "tappar taget/får fnatt" precis när jag trycker på avtryckaren, hoppar så långt ner åt vänster som möjligt, och sedan återställer sig.
Jag har en bild här som visar skillnaden mellan tejp och inte tape.
Har någon varit med om detta och/eller har en lösning på problemet?
 

Bilagor

pery

Aktiv medlem
Låt bli att tejpa då!!!

Eller mer allvarligt: Varför tejpar du "pinnarna"?

Någon förklaring har jag däremot inte...
 

Jewster

Aktiv medlem
Ursäkta att jag bryter in, men kan du förklara det där med att tejpa. Och vilka "pinnar"?
You lost me. Vore hyggligt med en förklaring. Jag är uppriktigt intresserad.
/jer.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Warbird skrev:
Jag tejpar de yttersta 3 pinnarna för att behålla autofokueringen.
Behöver du tejpa med Kenko? Antar att du har provat utan, men jag vill minnas att jag läst här på FS att man inte behöver tejpa Kenko. Med Soligor 1,4 Pro vet jag att det inte behövs, den har jag själv. Och någonstans här på FS läste jag att den skulle vara identisk med Kenko.
 

Warbird

Aktiv medlem
EOS kameror "under" 1-serien stänger av autofocuseringen om bländaren är mindre än 5.6. Om man som i mitt fall använder ett 100-400L som har 5.6 och kopplar på en 1.4x konverter så vägrar kameran ens att försöka fokusera. För att komma förbi detta så kan man sätta tejp på 3 pinnar på konvertern, vilket gör att kameran inte känner av den finns där. AF fungerar lite långsammare än utan konverter, men ändå fullt ok.

Christer: Ja, det är tyvärr nödvändigt.
 

aasaboe

Aktiv medlem


Christer: Ja, det är tyvärr nödvändigt. [/B]


Där ser man. Min 30D funkar autofokusen tämligen bra på om jag kör med EF 70-300/4-5,6 IS USM och Soligor-extendern. Med Tamron 200-500/5-6,3 går det drägligt i bra ljus, men definitivt inte snabbt... ;-) Och med litet lätt dimma eller soldis blir det manuellt som gäller.

Red. Utan tejp alltså.
 

Warbird

Aktiv medlem
aasaboe skrev:
...om jag kör med EF 70-300/4-5,6 IS USM ...
Faktum är att jag har samma objektiv, och där fungerar det för mig också, däremot inte på 400/5.6 och nu då på 100-400L.

Men mitt problem nu är inte AF eller inte utan IS-fnattet när jag trycker av.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Warbird skrev:

Men mitt problem nu är inte AF eller inte utan IS-fnattet när jag trycker av.
Jo, jag förstår det, tänkte att om du slapp tejpa kunde det lösa sig. Men så enkelt var det alltså inte. Och mina kunskaper/erfarenheter räcker inte för att klura ut något tips. Hoppas att du får till det.
 

P.R.

Aktiv medlem
Warbird skrev:
Men mitt problem nu är inte AF eller inte utan IS-fnattet när jag trycker av.
Bara för att vara på den säkra sidan: du väntar alltså med halvavtryck en stund så att IS har hunnit starta stabiliseringen ordentligt innan du trycker av?

Om du gör rätt så är en tanke att prova med att flytta AF till en annan knapp än avtryckaren och se om det kan påverka.
 

Warbird

Aktiv medlem
Pelle: Jodå, jag väntar ordentligt.
Det syns alltså Väldigt tydligt i sökaren omedelbart efter bilden är tagen. Jag nämnde nog inte att bilderna i första tråden är (naturligtvis) tagna med samma förutsättningar så när som tejpen: Stativ, IS, AF, c:a 1/15s. IS i läge 1 eller 2 spelar ingen roll, utan det blir likadant. För att ytterligare underlätta felsökningen så tog jag ytterligare ett 10-tal bilder sent i går kväll. Då fungerade IS som det skulle... :)
 

P.R.

Aktiv medlem
Warbird skrev:
Jag nämnde nog inte att bilderna i första tråden är (naturligtvis) tagna med samma förutsättningar så när som tejpen: Stativ, IS...
Med det objektivet skall man ha IS avstängd på stativ enligt Canon, annars kan det "få fnatt"...

"When there's not enough motion for the IS system to detect, the result can sometimes be a sort of electronic feedback loop, somewhat analogous to the ringing noise of an audio feedback loop we're all familiar with. As a result, the IS lens group might move while the lens is on a tripod, unless the IS function is switched off and the IS lens group is locked into place.
 

Warbird

Aktiv medlem
P.R. skrev:
Med det objektivet skall man ha IS avstängd på stativ enligt Canon, annars kan det "få fnatt"...
Jo, jag vet det, men det är nog ändå inte det som är problemet här. "Fenomenet" har även uppstått (oftast) när jag handhållit. Att jag använt stativ på provbilden är mest för att visa hur mycket IS-gruppen rört sig under exponeringen.
Dessutom är ju IS påslagen på bägge delarna av bilden.
 

Laesk

Aktiv medlem
Jag har samma problem me min Soligor + 30D å 100-400, fast då inte med 1D:n..

Jag har då inte orkat att försöka lösa problemet ;)
 

Warbird

Aktiv medlem
Tack Lennart!

Jag kände mig väldigt ensam med problemet här... :)

Min tillsvidarelösning blir att jag kör med IS avslaget med den tejpade 1.4'an och på min otejpade 2.0'a så kan ju antiskaket vara påslaget eftersom där går inte autofokuseringen att få att fungera vare sig med eller utan tejp.
 

RG

Avslutat medlemskap
Varför vägrar kamerorna fokusera för?
Om det går att fokusera varför spärra autofokusen?
 

Warbird

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Varför vägrar kamerorna fokusera för?
Om det går att fokusera varför spärra autofokusen?
OK, ett sidospår, men här kommer det så gott jag kan:
En (för mig) svårbesvarad fråga, men som jag förstått det så kommer ljuset in "för parallellt" mot sensorn, eller nåt sånt...
Hur som helst så är AF blockerat hos Canon EOS vid mindre värde än 5.6 resp. 8 (proffskamerorna).
Om kamerorna läser av ett för högt värde så stängs AF. Eftersom AF blir sämre med för liten bländare så har Canon valt att stänga av AF helt, istället för att få en halvdassig AF som då kanske inte håller "Canonkvalitet".
Tyvärr stämmer det inte riktigt bra eftersom ex.vis mitt 100-400L fokuserar betydligt snabbare med 1.4X konverter än mitt Canon 70-300 IS USM gör utan konvertern.
För att komma runt avstängningen kan man blockera signalen från tre pinnar på konvertern och då känner kameran inte av konvertern, utan det blev plötsligt bara lite mörkare från kamerasynpunkt...
 

P.R.

Aktiv medlem
Warbird skrev:
Tyvärr stämmer det inte riktigt bra eftersom ex.vis mitt 100-400L fokuserar betydligt snabbare med 1.4X konverter än mitt Canon 70-300 IS USM gör utan konvertern.
Snabbhet är väl inte den enda parametern som af-prestanda bedöms med? Dessutom är det objektiv i två helt olika klasser, prestandan på 70-300 anser Canon uppenbart vara acceptabel men de har förmodligen högre krav på hur ett L-objektiv skall prestera.

Eller så kanske man velat strypa möjligheten eftersom det blir så skumma resultat med IS-objektiv... :D

Har du förresten testat det jag föreslog med att flytta AF till annan knapp än avtryckaren? Jag håller med om att det är ett extremt långskott, men om det är något jag lärt mig av teknisk felsökning så är det att man skall ha ett öppet sinne och även testa saker som kanske inte borde påverka.
 
ANNONS