Annons

Professionell 24"-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem min NEC 2690, har gjort enligt tråden som länkas till ovan och fått hårdvarukalibrering tillgänglig. Har använt min Spyder 2 för att kalibrera den och fått ett genomsnittligt Delta-E värde på 0,63. Alla färger som ligger under Delta <1 är så bra som det kan bli och alla som ligger mellan 1-2 är väldigt bra.

Se min kalibrering här: www.naturfotografen.net/kalibrering.jpg

Jag är enormt nöjd och färgåtergivningen gav mig ett annat perspektiv på detta med hårdvarukalibrering. Det som skiljer 2690WUXI mot Spectraview-skärmen är tydligen bara mjukvaran (1000 kr, en keps och att de är handplockade). Spectraview-modellen kostar fr. 22000 kr (eller så). Men det gäller att ha gott om djup. 26 (25.5) tum är stort och sitter man för nära, så förutom att man nästan får vrida på nacken, så ser man rastret. Många bra inställningar har den oxå.
 

eosguy

Aktiv medlem
Jeppe vad hände med licensen för programmet blev det en 14dagars trial eller en full version när den kände av att skärmen hade hårdvarukalibrering?
 

eosguy

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
När får du skärmen? Vad ska du använda för kalibreringsverktyg?
Borde dyka upp sent nästa vecka, hoppas att min Eye-one Display II ska fungera. Hade sneglat på skärmen tidigare men inte slagit till pga att priset var lite högt, men såg jeppe's inlägg i en annan bildskärms tråd med det shyssta priset i tyskland och slog till direkt.
 

Jeppe

Aktiv medlem
eosguy skrev:
Jeppe vad hände med licensen för programmet blev det en 14dagars trial eller en full version när den kände av att skärmen hade hårdvarukalibrering?
Det hände det som beskrivs i tråden, vilket innebär att man måste radera programmet efter 14 dagar för att inte vara olaglig.
 

Jeppe

Aktiv medlem
NEC-skärmen kostar ju i princip som en EIZO CE240W. Vet dock inte hur den är, men NEC går som sagt att hårdvarukalibrera, precis som CE240. Jag kan bara tala för NEC-skärmen och jag var nöjd med min Dell 2005FPW innan.. Men NEC-skärmen är synbart bättre. Den har helt jämn gråskaleåtergivning och resultatet från kalibreringen www.naturfotografen.net/kalibrering.jpg fick klart godkänt av Stefan O.

Alla värden under 1 kan ögat inte skilja på önskad och visad färg, och värden under 2 är mycket små skillnader. Det är först med värden över 3 som det blir dålig färgåtergivning (om jag förstått det hela rätt).

Eizos enklare modeller (2411) har samma skärm som CE240 men går inte att hårdvarukalibrera.
 

eosguy

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det hände det som beskrivs i tråden, vilket innebär att man måste radera programmet efter 14 dagar för att inte vara olaglig.
Jag tolkar det som så att NEC har betalat för att de som har NEC skärmar med hårdvarukalibrering får använda programmet fritt. Om inte så skulle de inkluderat en licens med skärmen istället. :)
 

eosguy

Aktiv medlem
UPS leverade min NEC 2690 idag och har haft den inkopplad en liten stund och gjort en första kalibrering och resultatet är mycket bra, väntar på att eftermiddagssolen skall försvinna (måste skaffa riktiga mörkläggningsgardiner!) tjejen jobbar till midnatt så det blir bildredigering hela kvällen för att riktigt utvärdera skärmen!. Men mitt första snabb intryck är att skärmen är grymt bra och till det tyska priset så är det inte så mycket att tveka om!
 

Jeppe

Aktiv medlem
eosguy skrev:
Jag tolkar det som så att NEC har betalat för att de som har NEC skärmar med hårdvarukalibrering får använda programmet fritt. Om inte så skulle de inkluderat en licens med skärmen istället. :)
Japp, det följer med en licens när man köper spectraview-skärmen. Programmet går att använda till andra skärmar, men då mot en kostnad av 1000 kr. Men eftersom våra skärmar tydligen är spectraview (låt vara att det krävdes några knapptryckningar) så... ;)
 

ywiz

Aktiv medlem
Någon som vet om det är möjligt att kalibrera på motsvarade sätt med mindre NEC skärmar - Tex 2090Uxi?
 
ANNONS