Annons

En jämförelse av D3 och D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Eftersom jag har båda kamerorna tänkte jag jämföra dem på olika områden. Först tar vi huset och några av de olikheter som finns som jag reagerat på.

Fördel D300: Vikt, storlek, slutarljud, reglage, övergripande ergonomi.

Fördel D3: Sökaren. FX-format och möjlighet till DX-läge. Två fack för minneskort.

Mycket är sig likt mellan de två husen medan annat har lite olika utformning. I sökaren på D3 lyser vald AF-punkt med fast rött sken medan på D300 lyser vald punkt rött endast vid fokusering. I D300 kan man få ett rutnät i sökaren. I D3:ans sökare finns exponeringsmätaren till höger medan i D300 finns den undertill. Vid manuell fokusering finns i D3 två pilar vid sidan om den gröna fokuspunkten.

På D3 kan man välja att tex ha AF-ON-knappen som AF-lås, medan man på D300 kan välja antal fokuspunkter vid AF-C dynamiskt läge med tex func-knappen och rattvridning. På D3 väljer man med fördel att växla mellan FX- och DX-läge med AE-L-knappen och vridning på en funktionsratt.

I visningsläget går det lite olika till att zooma in i bilderna där man med D300 kan göra det medelst knapptryckning och med D3 genom att hålla in en knapp och vrida på en funktionsratt. D300 är bättre här genom att man direkt genom att trycka på ok kan komma till retucheringsmenyn medan man på D3 måste leta upp den menyn själv.

D3 har virtuell horisont medan D300 har sensorrengöring.

D3 har vertikalgrepp som standard vilket givetvis kan ses som ett plus. Själv använder jag det på D3 (liksom på min tidigare D2X) men saknar aldrig vertikalgrepp på min D300. Att förflytta sig genom de 51 AF-punkterna tar tid i porträttläget.

Båda kamerahusen är värda en 4 i betyg men om jag fick välja skulle jag vilja ha D300-huset med FX! Den kameran kommer väl någon gång i framtiden.
 

jpp

Aktiv medlem
Trevlig liten jämförelse, har väl funderat på en D3, men valde D300 främst av kostnadsskäl, lite under en tredjedel av priset, och de flesta funktioner. Det som D3:an har och som jag saknar i D300:an är främst virituell horisont, då jag tar en del landskapsbilder, men ett vattenpass för en hundring räcker gott :) En FX-sensor i D300:an skulle vara trevligt, men den lär vi nog inte se än på ett år.

//Patrik
 

Teodorian

Aktiv medlem
Rond 2: Exponering och vitbalans

Både D3 och D300 har bättre inställningsmöjligheter än någonsin för vitbalansen.

Auto WB fungerar mellan 3500 K och 8500 K och kan ställas i +- 6 steg (A6-B6). Det finns även fasta lägen for tex solsken, färgtemperatur i Kelvingrader mellan 2500 K och 10000 K samt manuellt mätt vitbalans. Alla dessa lägen går att finjustera i en matris med värden för blått-gult och grönt-magenta.

Jag vill ge båda kamerorna godkänt (3) för den automatiska vitbalansen men 3500 K är för högt för att fungera inomhus. 2500 K som är lägst gräns för egenvalt färgtemperatur räcker inte heller alltid till. Det blir 4 i betyg. Tack och lov finns då den manuellt uppmätta vitbalansen som fungerar utmärkt. Det bästa är att den desutom går att finjustera då den i min smak kan ge ett något kallt resultat. Toppbetyg.

Jag har testat D3 mot D300 för att se hur de skulle både exponera och mäta vitbalansen gentemot varandra. Båda kamerorna var inställda i Bildkontrollen på ingen skärpning, minsta kontrast, 0 i ljusstyrka, ett stegs över 0 i färgmättnad samt 0 i nyans.

Mina testbilder visar att de två kamerornas Auto WB har lite olika karaktär där D300 går åt grönt och gult medan D3 överbetonar blått och rött. D300 är nog faktiskt lite bättre här vilket mina testbilder visar.

Beträffande exponeringen så är D3 rikligare dvs ge längre slutartider på samma ISO, bländare, och samma fokuspunkt i motivet, samma komposition och motsvarande brännvidd (FX=105 mm, DX=70 mm). Det skiljer ungefär 1/3-2/3 EV där D300 alltså är snålare i exponeringen.

Bildexempel 1 - utsnitt: D3, 1/60 s, D300, 1/80 s. D3 är betydligt blåare och bränner ut himlen.
 

Bilagor

Teodorian

Aktiv medlem
Bild 3. Här överexponerade båda kamerorna med ungefär 1 EV-steg pga mycket svart i motivetet. Jag visar dock båda kamerornas bildresultat efter att ha justerat ner exponeringen till 1/100 s för både D3 och D300. Här ses tydligt att D3 ger blått i skräpkorgen och ett rödaktig ton åt vår trapp. D300 tycks ha ett ljusare mellanregister och sämre kontrast.
 

Bilagor

Teodorian

Aktiv medlem
Bild 7. Här synliggörs att trots att D3 exponerar rikligare ger den bättre kontrast och färgmättnad. D300 är nog något färgriktigare.
 

Bilagor

Teodorian

Aktiv medlem
I den sista jämförande bilden har båda kamerorna vitbalanserats manuellt. Skillnaden är här bara i exponeringen där D3 ånyo vill ge sensorn mer ljus. Lite mer färgmättnad i D3-bilden.
 

Bilagor

Teodorian

Aktiv medlem
Min slutsats är att båda kamerorna ofta gör ett bra jobb både vad gäller exponering och vitbalans. D3 ger rikligare exponering generellt men lär också ha lite bättre utrymme att ta tillbaka detta i efterbehandlingen.

D3 drar åt blått och rött i Auto WB medan D300 går åt grönt och gult. I raw går detta givetvis att justera med lätthet och även jpg-bilderna lär för det mesta vara enkla att färgkorrigera med både D3 och D300.

Betyg exponering för båda kamerorna 4+/5-.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Finns det inget som heter "rätt" färgåtergiving? De skillnader du visar skulle ju i ett Råd&Rön-test av färglabb ge underkänt för D3!

Jag skulle förvänta mig av en top-of-the-line-kamera som D3 att den inte ger något färgstick alls, men detta kanske inte går att definiera? Att behöva färgkorrigera alla bilder ut ur en sådan kamera känns väldigt märkligt.

Upplys mig!

Per.
 

eon

Aktiv medlem
D3:

Jag tycker att zoomning i bilden är mycket smidig för det jag vill använda den till. Dvs kolla skärpan.
Tryck på mittknappen i multiväljaren och den zoomar till ett, i menyn, förbestämt läge. Jag valde kraftig, men inte max, förstoring och saknar inte fler lägen vid fotografering.

Om du tycker din kamera (D3) felexponerar konsekvent så finns det ju ett ställe i menyn där man kan sätta in en dold kompensation på exponeringsmätaren. I ditt fall tex -0,3.

/Erik
 

Makten

Aktiv medlem
Intressant! Jag tycker faktiskt att den gröna tonen i många av D300-bilderna är mer störande än det lilla rödsticket i dito D3-bilder. Det blir också väldigt tydligt med skillnaderna när båda drar åt "varsitt håll", men kanske inte spelar nån större roll om man bara tittar på ena.
 

Teodorian

Aktiv medlem
eon skrev:
D3:

Jag tycker att zoomning i bilden är mycket smidig för det jag vill använda den till. Dvs kolla skärpan.
Tryck på mittknappen i multiväljaren och den zoomar till ett, i menyn, förbestämt läge. Jag valde kraftig, men inte max, förstoring och saknar inte fler lägen vid fotografering.

Om du tycker din kamera (D3) felexponerar konsekvent så finns det ju ett ställe i menyn där man kan sätta in en dold kompensation på exponeringsmätaren. I ditt fall tex -0,3.

/Erik

Har du även D300? Syftet med denna tråd är att jämföra D3 och D300. Jag fördrar sättet att zooma på D300. Jag har för övrigt satt medelläge på inzoomning på mittenknappen i multiväljaren på D3.

Det märkliga var att innan jag tog dessa testbilder hade jag motsatt uppfattning dvs att D3 exponerade snålare än D300 och hade därför ställt in + 1/6 EV på D3 och - 1/6 EV på D300 i finjusterad exponering. Jag får tydligen omvärdera detta nu.
 

Teodorian

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Finns det inget som heter "rätt" färgåtergiving? De skillnader du visar skulle ju i ett Råd&Rön-test av färglabb ge underkänt för D3!

Jag skulle förvänta mig av en top-of-the-line-kamera som D3 att den inte ger något färgstick alls, men detta kanske inte går att definiera? Att behöva färgkorrigera alla bilder ut ur en sådan kamera känns väldigt märkligt.

Upplys mig!

Per.
Vad jag testat här är Auto WB i O-läget och hur D3 och D300 mätt de olika motiven med den inställningen. De flesta som köper en D3 lär, om önskat resultat inte uppnås, välja att justera vitbalansen antingen i kameran för jpg-bilder eller i rawkonverteraren för rawfiler. Det finns skäl till att kamerorna har olika vitbalanslägen och också ett läge för manuell mätning. Ett av argumenten för att fotografera i raw är ju dessutom att kunna justera vitbalansen i efterhand.

Tänk också på att färgstick blir mycket tydligare när sådana här jämförelser görs. Tittar du enbart på en av bilderna är bristen på färgneutralitet inte alls lika uppenbar.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Det finns skäl till att kamerorna har olika vitbalanslägen och också ett läge för manuell mätning.
Jo, det kan jag förstå. Men finns det anledning att de skulle vara olika på D3 och D300? Det borde inte ha med kameran att göra, utan vara en konstruktionsdetalj som borde gå att använda över hela linjen, när man hittat en bra uppsättning. Eller är det komponentspridning vi ser här?

Per.
 

eon

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Har du även D300? Syftet med denna tråd är att jämföra D3 och D300. Jag fördrar sättet att zooma på D300. Jag har för övrigt satt medelläge på inzoomning på mittenknappen i multiväljaren på D3.

Det märkliga var att innan jag tog dessa testbilder hade jag motsatt uppfattning dvs att D3 exponerade snålare än D300 och hade därför ställt in + 1/6 EV på D3 och - 1/6 EV på D300 i finjusterad exponering. Jag får tydligen omvärdera detta nu.

Nej, jag har inte D300. Fast jag tyckte funktionen i D3 var ett lyft jämfört med de tidigare Nikon jag haft.

Jag har inte hunnit fotografera alls mycket med min kamera ännu för att ha en uppfattning om Auto WB som många har kritiserat i D3 och D300.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Tore
Dina d3 bilder och kameran på AWB uppvisar starkt magentastick, något sådant starkt magentastick har jag inte sedan första d1
Har du någon bild med med exv qp-kort eller annan gråskala, macbeth eller dylikt?

Mikael
 
ANNONS