Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för UPS-leveranser

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag beställde varor från Adobe. Man använder UPS som leverantör. Dessa åkte, utan förvarning, ut till ett flerbostadshus och naturligtvis var jag inte hemma mitt på dagen mitt i veckan. Jag ringde upp och överenskom om leverans två dagar senare. Trots det återkom de dagen efter, men kom inte in (vilket de tydligen gjorde dag 1). Ytterdörren kan bara öppnas med porttelefon, kod finns ej. På porttelefonen ringde de förstås inte. Dag tre, kom de på överenskommen tid, vilken tilläggas kan bara kan anges som ett intervall på 2 timmar. De ringde inte på porttelefonen. Jag ringer upp UPS. De svarar då att namnet på adressaten inte uppgivits av Adobe på försändelsen. HALLÅ! Hur har de tänkt leverera en försändelse till ett hus med 40 lägenheter utan att veta till vem. Och tydligen visste de till vem dag 1.
Så nu ligger försändelsen på kontoret i Bromma.
Och, det här var inte precis unikt. Det är en ren kopia på vad som finns att läsa i PC för alla. Men det visste jag förstås inte innan...
Se denna länk:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.117106
och tag varning. Aldrig anlita ett företag som anlitar UPS!
Tackar för ordet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Håller med om att UPS är -- för en privatperson -- svåra att ha att göra med. Det är t ex det enda jag haft att anmärka på när jag handlat från B&H i New York.

Dock är TNT, som bl a Apple använder för alla sina leveranser (inklusive programvara på dvd-skiva som skulle kunna sändas som brev för 15 kr) ännu värre.
 

fsp

Aktiv medlem
Det är inget som är unikt för UPS. När jag hade inhandlat julklappar från utlandet och pyntat mycket extra för att få det kört hem till dörren via posten så fick jag en försenad avi om att jag kunde hämta ut den på något postkontor, inte mitt vanliga postkontor heller utan något för företag som inte låg nära alls. Ringer upp dem och ber dem köra ut igen men de vägrar om jag inte betalar 200:-. De påstår att de har vart hemma hos mig en viss tid, ren och skär lögn eftersom jag inte lämnade lägenheten den dagen. Man tycker ju att de kan ringa på porttelefonen men icke då, när de ser att det är låst så skiter de i det och åker igen.

Schenker vill jag knappt gå in på, de lyckades sjabbla bort en laptop jag beställt som julklapp åt min bror för 3 år sedan med. De var mycket otrevliga i sitt bemötande och vägrade hjälpa mig. Som tur var var Dell väldigt trevliga och fixade genast en ny laptop genom en annan speditör den här gången. Dock kom ju den efter jul vilket förstörde väldigt mycket av känslan att ge julklappar.

Så ja, det finns mycket klåpare på de flesta fraktbolag. UPS har jag dock själv aldrig haft problem med, de har alltid varit jättetrevliga och grymt snabba i sina leveranser så det är dem jag föredrar när jag vill ha saker hemkörda.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
UPS krånglar alltid, är det dessutom i kombination med dell så blir det ännu värre.

Övriga fraktbolag brukar vara smidiga.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Ja uppenbarligen är det flera än jag som har problem. Och man undrar ju varför inte Adobe skickar en DVD med programvara på posten. Då hade jag haft den för länge sedan. Återstår att se om jag någonsin kommer få den, trots att jag redan betalat en dyr slant. Den hundring eller så dyrare som det hade varit att köpa den i butik hade varit väl värt för att slippa krånglet.
 

Sabud

Aktiv medlem
Vem skulle vilja vara UPS-chaffis....inte jag!

För mig har det funkat bra än så länge. När jag handlat från t.ex. B&H brukar jag så fort trackinginformationen blivit tillgänglig per mail kontakata UPS i Sverige och ge dem exakta instruktioner.
Det kan vara:

Ändra adressen till jobbets.
Ring mig på mobilen en 1/2 timme innan ni dyker upp.

En gång när det var för sent att ändra till jobbadressen ringde de direkt på mobilen för att meddela det.

Fick även höra av chaffisen att just verksamheten med privatpersoner var den `knäckande´ delen med arbetet.

Ganska vanligt att folk köper prylar till sin hemadress som sedan av UPS körs ett antal mil till ett tomt hus/lägenhet.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Har samma erfarenhet, fick en lapp i lådan häromdagen från UPS.
De hade sökt mig två gånger under dagen, kl 11:00 och 14:00. Hmm arbetar inte folk normalt dagtid?
De hade mitt mobilnummer men brydde sig inte om att ringa.
När jag hämtade paketet själv vägrade de först att lämna ut det för jag kunde inte styrka att jag verkligen bodde på den uppgivna adressen. Men då tog det lite fyr och det ordnade sig, tyvärr väntar jag ytterligare en försändelse via UPS. DHL, TNT, SChenker mfl har aldrig varit ett bekymmer för mig.
 

piyada

Aktiv medlem
Jag har inte haft problem med UPS alls... handlat tv serier och lite musik några gånger från Thailand som erbjuder gratis frakt på UPS eller FedEx, fick varorna alla gånger fel fritt.

Kanske handlar det om att det är lägenhet med portkod eller nåt ?
 
Vill bara säga att pesonligen tycker jag Schenker tar alla pris, otrevliga och slarvar bort gods, dom vet inte själva överhuvudtaget vart godset befinner sig. det är nämligen så att dom har inget trackingsystem och scannar inte godset. DHL UPS och liknande mer seriösa fraktbolag både scannar och väger godset vid varje omlastning. prova att fråga Schenker efter ett trackingnummer så får ni se, dom vet inte ens vad det är.
 

piyada

Aktiv medlem
Håller med där, dem skiter i vart grejer ska släppas av... fast beror trevligt och otrevligt beror på personen.
 

hansen2

Aktiv medlem
Sabud skrev:
Fick även höra av chaffisen att just verksamheten med privatpersoner var den `knäckande´ delen med arbetet.

Ganska vanligt att folk köper prylar till sin hemadress som sedan av UPS körs ett antal mil till ett tomt hus/lägenhet.
Om varken UPS som företag eller chaffisen själv kan räkna ut att det är hög sannolikhet att folk befinner sig på arbetet dagtid (och att det därför är lämpligt att synka leveranstillfället med mottagaren) så får de faktiskt skylla sig själva.
Också jag har hittat en vi-har-varit-här-lapp från Ups när jag kom hem efter jobbet. "Hemleverans" är poänglöst om leverantören inte talar om när man tänker leverera. Särskilt obegripligt blir det när man dessutom försett dem med sitt mobilnummer?

/Johan
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Om varken UPS som företag eller chaffisen själv kan räkna ut att det är hög sannolikhet att folk befinner sig på arbetet dagtid (och att det därför är lämpligt att synka leveranstillfället med mottagaren) så får de faktiskt skylla sig själva.
De skyller ju på mottagare när denne inte är hemma. Det spelar ingen roll för UPS om ingen är hemma när de försöker leverera. De förlorar inga pengar på det.

Också jag har hittat en vi-har-varit-här-lapp från Ups när jag kom hem efter jobbet. "Hemleverans" är poänglöst om leverantören inte talar om när man tänker leverera. Särskilt obegripligt blir det när man dessutom försett dem med sitt mobilnummer?
UPS-chaufförerna har inte mobiltelefoner så de kan inte varna i förväg när de ska komma.

UPS och andra liknande speditionsfirmor har rutiner som är helt inriktade på företagsleveranser. Nästan alla kontor är ju bemannade på kontorstid :)-)) så det fungerar att optimera leveransrundorna så att de passar UPS. Ingen förvarning behövs och det spelar ingen större roll när på dagen ett paket levereras.

För privatpaket hem så föredrar jag posten. Jag kan hämta postpaket hos närmaste ICA-butik mellan 9 på morgonen och 21 på kvällen. Det passar mig mycket bättre än att behöva sitta hemma och vänta på UPS (eller någon annan budfirma).
 

PMD

Aktiv medlem
Sabud skrev:
Ring mig på mobilen en 1/2 timme innan ni dyker upp.

En gång när det var för sent att ändra till jobbadressen ringde de direkt på mobilen för att meddela det.
Fantastiskt! Enligt vad UPS sa till mig så kunde de inte ringa och meddela när de skulle komma eftersom UPS-chaufförerna inte har telefoner i bilarna.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Eftersom jag startade denna tråd så kan jag ju avslöja hur min UPS-leverans slutade. Det enda vettiga sättet för mig att få tag i DVD-skivan med program som jag hade beställt och betalat var att traggla mig ut till Solvalla i andra änden av stan i Stockholm och hämta på UPS kontor/lager, de har nämligen öppet till kl 20 (varför kan de då inte köra efter 17!?). Det hade varit enklare med ICA som lämnar ut paket till kl 22 och ligger 200 meter bort.
 

Max-Max

Aktiv medlem
UPS, suck...

UPS ligger näst högst upp på listan över transportfirmor att undvika. Överst ligger TNT som kör ut paket 06:00 till ett kontor och sedan vägrar att köra förbi igen på vägen tillbaka.

Men UPS. Jag har enorma problem med dem. Jag driver ett företag i mitt hem. Jag arbetar och befinner mig där på normal kontorstid.

Även om paketen har en företagsadress så registrerar de utlämningen som en bostadsadress för att slippa åka ut dagen därpå (de skall göra 3 försök till företag).

Har en kompis som tog anställning på UPS. Han sa upp sig efter 2 veckor. Han stod inte ut med hur UPS behandlade sina chaufförer. UPS planerar i förväg hur lång tid leveransrundan kommer att ta och de får betalt därefter. Problemet är dock att uträkningen inte tar hänsyn till trafik, rödljus och det faktum att chauffören måste kliva ur bilen, spring in på leveransadressen, hitta mottagaren och få en underskrift.
Detta kan mycket väl förklara varför de hellre vänder vid dörren än att verkligen försöka leverera.

Chauffören sorterar och lastar sin bil på morgonen under översyn av personal i kostym och solglasögon, utsända från UPS i USA. De litar helt enkelt inte på att chaufförerna inte kommer att stjäla paketen. Snacka om rutten företagskultur.

De bästa erfarenheter har jag av FedEx, fungerar klockrent varje gång!
 

Kalli

Aktiv medlem
De bästa erfarenheter har jag av FedEx, fungerar klockrent varje gång!
Intressant. Det var dock ett tag sedan jag har fått saker levererade av UPS eller FedEx, men min erfarenhet av FedEx är sådana att det är det enda transportföretaget som jag försöker undvika att använda.

De UPS förare jag har haft att göra med har varit hjälpsamma att utlämna mina leveranser på ett alternativt plats när jag inte har kunnat ta emot dem på leveransadressen.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Beställde skor till min tjej, och ups skulle leverera. Två veckor senare gick jag besked att "FULLMAKT" tog emot paketet! Den killen jobbar inte längre för UPS kan jag meddela...
 

Max-Max

Aktiv medlem
Ups

Intressant. Det var dock ett tag sedan jag har fått saker levererade av UPS eller FedEx, men min erfarenhet av FedEx är sådana att det är det enda transportföretaget som jag försöker undvika att använda.

De UPS förare jag har haft att göra med har varit hjälpsamma att utlämna mina leveranser på ett alternativt plats när jag inte har kunnat ta emot dem på leveransadressen.
Verkar vara helt upp till vilken chaufför som råkar ha just ditt distrikt. Du har nog turen att ha en som faktiskt tycker om sitt arbete. Jag verkar ha fått en FedEx chaufför som tycker om sitt :)
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag ser alltid till att få det jag beställer på nätet levererat till mitt jobb. Antingen är jag där själv och kan ta emot försändelsen, eller så kan receptionisten göra det åt mig.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
UPS ligger näst högst upp på listan över transportfirmor att undvika. Överst ligger TNT som kör ut paket 06:00 till ett kontor och sedan vägrar att köra förbi igen på vägen tillbaka.

Men UPS. Jag har enorma problem med dem. Jag driver ett företag i mitt hem. Jag arbetar och befinner mig där på normal kontorstid.

Även om paketen har en företagsadress så registrerar de utlämningen som en bostadsadress för att slippa åka ut dagen därpå (de skall göra 3 försök till företag).

Har en kompis som tog anställning på UPS. Han sa upp sig efter 2 veckor. Han stod inte ut med hur UPS behandlade sina chaufförer. UPS planerar i förväg hur lång tid leveransrundan kommer att ta och de får betalt därefter. Problemet är dock att uträkningen inte tar hänsyn till trafik, rödljus och det faktum att chauffören måste kliva ur bilen, spring in på leveransadressen, hitta mottagaren och få en underskrift.
Detta kan mycket väl förklara varför de hellre vänder vid dörren än att verkligen försöka leverera.

Chauffören sorterar och lastar sin bil på morgonen under översyn av personal i kostym och solglasögon, utsända från UPS i USA. De litar helt enkelt inte på att chaufförerna inte kommer att stjäla paketen. Snacka om rutten företagskultur.

De bästa erfarenheter har jag av FedEx, fungerar klockrent varje gång!
OK, om arbetstiden är 7 till 16 (och utan att få övertid) så åker nog en vettig chaufför tillbaka till 16. Då kan det bli så att inte så omfattande försök att hitta adressaten görs.

Om man väntar ett paket och vet att man inte kommer att vara hemma så tycker jag det är självklart att ordna med en granne som med ditt leg kvitterar ut försändelsen.
 
ANNONS