Annons

Om ni var jag

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilahnee

Medlem
Jag skulle gärna vilja höra vilken digital systemkamera och objektiv ni skulle köpa om ni var:
* en som tyvärr bara har runt 8000 kr att spendera, men som inte har något emot att köpa begagnat
* 18 år, en nybörjare som vill ha en kamera att utvecklas länge med, d.v.s en man inte växer ur så fort
* en person som älskar att fotografera djur och natur, allt från myggor till hästar, i alla vinklar
* en person som är något mer konstnärlig än teknisk
* en som inte vill känna sig allt för begränsad av sin kamera
* en som är trött på att se en suddig prick när man har fotograferat en liten vild hund

Så vad skulle ni ha köpt? Var inte oroliga för att överstiga budgeten på 8000 kr, så länge det inte är med alltför mycket.
Jag vill bara ha lite riktlinjer på vad för ngt jag ska titta efter, när det finns så mycket och jag är en person som har lätt för olämpliga impulsköp.

Mitt största intresse är nog egentligen macro, men vill börja med ett objektiv som jag kan fotografera hopphästar och agilityvovvar med.
 
Då du vill utvecklas, så vill jag inte rekommendera de vanliga ingångshusen, utan ett som har lite programlägen, då du är nybörjare, men även möjlighet att växa i.
Det val jag hade gjort, och det jag bäst känner till är Nikon D80.

Att fotografera häst har jag förstått är svårt, framför allt i ridhus. Det kräver ljusstark (och dyr) optik. Nikon har ett otroligt prisvärt fast objektiv 50mm f/1,8 som är ljusstarkt och med mellanringar lämpar sig till macro.
Billiga zoomar brukar inte vara så ljusstarka, men för utomhusbruk är Nikons 55-200 VR ett prisvärt alternativ.
 
Sony a350,,,,, kostar iofs 8400:- men är en bra kamera med live wiew 14 mp bildstabilisering i huset osv. osv
MVH/ Christer
 
Jag ska köpa helt nya Canon 450D med kitobjektivet 18-55 IS (bildstabiliserat). Objektivet är A&O vad du än köper och Canons nya anses optiskt riktigt bra för pengarna (till skillnad mot föregångaren på 400D). Liveview, 12MP och allt annat man kan önska sig och växa med(tycker jag iaf).

Fås över disk från 7600:-, lite billigare på postorder (prisjakt.nu). Problemet är bara att dom är otroligt svåra att få tag på, men det lär se annorlunda ut om 1-2 månader.
 
Canon 40D (räkna med att du får 1400kr tillbaka i CashBack) + sen satsar du på ett objektiv kanske allround att börja med Sigma 18-200mm DC OS.

Sen när du har råd kan du köpa ett riktigt objektiv för ett viss område te.x. macro eller något likande.
 
Jag skulle köpa Nikon D80 eller nya D60, och den nya 16-85 zoomen.
D80 är en väldigt trevlig kamera trots att den nu börjar bli "gammal"

Lycka till med ditt köp !
 
Lilahnee skrev:
tyvärr har bara runt 8000 kr att spendera


En DSLR + tillbehör behöver inte kosta mer än 8000:-

Tänk på kostnad för tillbehör, objektiv, minneskort, kameraväska, Filter (skydda objektiv) och kanske extra blixt.

Mitt tips kolla Olympus, se länk nedan på test
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/page28.asp


Ex, E-410 med 2 objektiv under 5000:-
E-410 + 2 objektiv, väska, minnsekort och extra batteri 6000:-

Då får du 2000:- över att ut och resa för och fotografera


Det räcker med 6000:- för man får inte dubbelt så bra bilder bara för att man lägger ut 12000:-
Det handlar mest om den som är bakom kameran.


MVH
.
 
Om jag var du så skulle jag strunta i vad folk tycker i den här tråden eftersom alla rekommenderar olika saker. Läs på om vilka specifikationer som gör vad, och välj sedan något som du tycker verkar trevligt. Tänk på att du ju inte behöver köpa "allt på en gång", så det kanske kan vänta med objektiv som funkar i alla lägen. Du kan alltid köpa till fler saker efterhand.
 
Tack alla för era svar, jag ska kolla upp alla tips jag har fått!
Allt är ju en sån himla djungel, verkar komma nya kameror hela tiden dessutom som inte gör saken lättare!
 
Makten skrev:
Om jag var du så skulle jag strunta i vad folk tycker i den här tråden eftersom alla rekommenderar olika saker. Läs på om vilka specifikationer som gör vad, och välj sedan något som du tycker verkar trevligt. Tänk på att du ju inte behöver köpa "allt på en gång", så det kanske kan vänta med objektiv som funkar i alla lägen. Du kan alltid köpa till fler saker efterhand.

Jo det är sant, men eftersom att jag kan så lite så vill jag få specifika kamera-tips så att jag kan lära mig om dessa till att börja med åtminstone, och sen kanske titta på lite andra saker. Så strunta i dem kommer jag inte. ;)
Jag behöver nog definitivt läsa på om specifikationer för jag vet inte riktigt vad du menar med det, kan du förklara? xD Usch vad okunnig jag är. ^^
 
Frågan om att fota hästar dyker upp här ibland... Mitt tips är att köpa riktigt ljusstark optik, gärna 1.4 om du kan.
 
Tänkte komma med ett förslag även om jag egentligen håller med om att man kanske ska strunta i sånt:

Kamera: Beg Canon 30D, runt 5000exp ca 6000:- Bra kamera smo man absolut kan växa med, visst finns det bättre idag men man kan ta hura bra bilder som helst med den.

Objektiv:
1. Om ett kit objektiv ingår (18-55) skulle jag köra på det ett tag, bildkvalitén duger mer än väl att börja med.
Annars köpa t.ex. Canon 18-55 med IS á 1800:- eller annat beg objektiv i motsvarande omfång.

2. T.ex. ett canon 55-200, antingen modellen med USM eller IS, ca 2500:-

Totalt: 8-10 000:- beroende på om kit.objektivet följer med kameran eller ej. Bra system att bygga ifrån.

/Micke
 
Det finns massor av bra nybörjare-men-vill-utvecklas-kameror på marknaden. Många har redan nämnts här. Jag tänker bara ha synpunkter på två av förslagen.

Nikon D80 är en bra kamera, men på vissa punkter ganska omodern -- den är över två år gammal. Förmodligen den äldsta modell på marknaden som fortfarande säljs. Vilken dag som helst presenteras efterföljaren -- och andrahandsvärdet på D80 sjunker som en sten. Gillar man modellen finns det alltså anledning att antingen vänta eller köpa en beg.

Olympus 410 är förmodligen den enda dslr-kamera på marknaden som inte erbjuder möjlighet till bildstabilisering. Oavsett hur billig den är vill jag därför bestämt avråda från köp.
 
ErlandH skrev:
Det finns massor av bra nybörjare-men-vill-utvecklas-kameror på marknaden. Många har redan nämnts här. Jag tänker bara ha synpunkter på två av förslagen.

Nikon D80 är en bra kamera, men på vissa punkter ganska omodern -- den är över två år gammal. Förmodligen den äldsta modell på marknaden som fortfarande säljs. Vilken dag som helst presenteras efterföljaren -- och andrahandsvärdet på D80 sjunker som en sten. Gillar man modellen finns det alltså anledning att antingen vänta eller köpa en beg.

Olympus 410 är förmodligen den enda dslr-kamera på marknaden som inte erbjuder möjlighet till bildstabilisering. Oavsett hur billig den är vill jag därför bestämt avråda från köp.

Det är definitivt något att tänka på, jag har varit lite intresserad av Nikon D80, men om det isf skulle bli en sån så kanske det lönar sig att vänta till efterföljaren kommer ut och då köpa en begagnad D80 om priset sjunker?
 
ErlandH skrev:
Olympus 410


Ursäkta, men märkligt att gnälla på E-410 och samtidigt rekommendera Nikon D80 som inte heller har bildstabilisering ! ? !

(Sånt här är tråkigt med fotosidan ibland, bara Canon och Nikon verkar godkännas och det mesta andra kritiseras subjektivt.)

Leica har objektiv med bildstabilisering som passar Olympus E-410, ex 14-50mm.

Olympus E-510 har bildstabilisering i kamerahuset om sånt önskas, lättkamera, dessutom liveview och många andra finesser som andra instegs DSLR inte har.




Jag tycker Jennifer skall gå till en fotobutik (utan plånbok) och själv testa Olympus, Canon, Nikon m.m. så hon får bilda sig en egen uppfattning, hur mycket väger utrustningen m.m.
Sen tänka igenom hemma i lugn och ro vad som är viktigt och mindre viktigt, behoven är olika.



DPreview som testat och jämfört anser att Olympus E-410 har bättre detalj och textur än Nikon D40x.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/page22.asp


Så ingen borde gnälla på Olympus, det är bra att det finns flera märken på marknaden som innebär konkurrans så priserna pressas nedåt som kommer konsumenterna till godo.

MVH
.
 
Pixelmania skrev:
Ursäkta, men märkligt att gnälla på E-410 och samtidigt rekommendera Nikon D80 som inte heller har bildstabilisering ! ? !

Leica har objektiv med bildstabilisering som passar Olympus E-410, ex 14-50mm.

Olympus E-510 har bildstabilisering i kamerahuset om sånt önskas, lättkamera, dessutom liveview och många andra finesser som andra instegs DSLR inte har.
Som jag skrev är Olympus 410 förmodligen den enda dslr-kamera på marknaden som inte erbjuder möjlighet till bildstabilisering. Till Nikon D80 finns, som du säkert vet, ett utmärkt utbud av optik med bildstabilisering. (Visst, rent teoretiskt skulle man ju på en Olympus 410 kunna använda de enstaka exklusiva stabiliserade Leicaobjektiv som finns...)

Olympus 510 är, till skillnad från sin "lillebror", ett intressant alternativ. Jag funderade själv allvarligt på att köpa en sådan för några månder sedan.
 
ANNONS