Annons

Vägg blir oönskad reflektor

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare.

Jo som rubriken säger så funkar ju en vägg rätt"bra" som reflektor, nu är det ju kanske inte alltid att min vill just det.

Nu kommer frågan, ni som har lite vana vid det här, hur mycket stör det er, och vad har ni eventuellt gjort för att lösa problemet?

Själv har jag ett medelstort rum, ca 7*4 meter, tyvärr med ganska ljusa väggar.

När jag drar en blixt på tvären i det rummet så reflekterar ju oundvikligen sidorna mot varandra och det ganska kraftigt. I ett litet försök att minska detta så har jag inhandlat ettstyck gardin vajer med fästen och satt en svart gardin på för att dämpa reflektionerna med.(för den intresserade var det Dignitet samt Wilma från ikea) Detta har ju gjort en hel del. Och man kan nog byta ut tyget jag satt upp mot något som reflekterar mindre.

Före och efter bilder på hur mycket motstående vägg ljusnar finns här

http://www.och.nu/obr/boh/

Tankar, idéer och synpunkter uppskattas.

Borde jag se till att ha möjligthet att dämpa reflektionerna mer?


p.s. priset för det hela är tämligen lågt, strax under 200kr om man inte räknar skruv, plug och borrmaskin. d.s.
 

dude

Aktiv medlem
svart tyg är en bra lösning, du köper det på jysk för 75 spänn för 5 meter eller något.Gör ett par diskreta krokar i väggen eller tejpa fast det när du behöver det.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Precis som Tore påpekar så är JYSK Bäddlager en toppen supplyer av Svart Velour för 75:-/5x1,5meter. Jag har spännt upp en wire runt väggarna i min studio så att jag enkelt kan välja sida att ha det svarta tyget på. Jag har även svart tyg (Velour) bakom mig när jag fotar för att skärma av ljuset som kommer från sminklogen.
 
Tackar för tippsen.

Sk ta och titta förbi Jysk under veckan. För det priset så är det klart värt att testa.

En sorts wire lösning är redan uppsatt hos mig, så att knåpa ihop något som håller tyget upppe bör inte vara några problem.

Får helt enkelt testa och jämföra, får väll sätta dom gardinerna jag köpt nu i köket istället om jysk tyget funkar bra, borde ändå byta där ;)

Men Max det låter på dig som om du bara dämpar en av väggarna åt gången, stämmer det?

Och att dämpa ljsu från ev sminklogen (läs hörn) hade inte ens tänkt på än. Tack för påminnelsen.

/Ola
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag behöver inte dämpa ljuset från den väggen där ljuset kommer från. Dvs. Bakom blixten som står till vänster om modellen i 45 grader ungefär. Jag har nu målat taket i studion svart, i allafall över scenen där modellen står. Det gav fula reflexer i allt som modellen hade på sig. Glasögon, parfymflaskor och stora smycken. Allt speglades i taket men nu är det slut på det.

Mest viktigt är det när man har svart eller mörk bakgrund annars så spelar det inte så stor roll.
 
ANNONS