Annons

Handla från utlandet?!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Jag kollade in priser på bla bhphotovideo.com och det verkar som att canongrejerna ligger bra i pris!

Men blev lite fundersam:

Det står 2 priser på ett av objektiven. På en överskrift stod det "imported" och på den andra "USA". Vad är det för skillnad?

Jag tycker att priserna verkar konstigt låga.. Ett 70-200/4 L för 5600 eller något sådant! Finns det några dolda kostnader?
 

NiklasK

Aktiv medlem
Ja, och bhphoto ligger i USA väl?

Frakten framgår och den är på 64 dollar...
Men tullavgiften? Vad kostar den?
 

NiklasK

Aktiv medlem
Tack för hjälpen gunte!


Ok, så på det priset som jag skrev kommer också svensk moms på några procent i tullavgift? Då blev gluggen helt plötsligt dyr mot vad den kostar i sverige!
 

pola

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Jag kollade in priser på bla bhphotovideo.com och det verkar som att canongrejerna ligger bra i pris!

Men blev lite fundersam:

Det står 2 priser på ett av objektiven. På en överskrift stod det "imported" och på den andra "USA". Vad är det för skillnad?

Skillnaden är att objektivet med "imported" är s k gråimport dvs. ingen garanti från tillverkaren(canon) utan garanti ges av säljaren.
så om saken går sönder måste man skicka den till USA igen...
priset med USA märkningen är om varan är importerad till USA via USA agenten, då täcks den av Canons världsgaranti, dvs om den gå sönder kan man lämna in den i Sverige på auktoriserad servicebutik.
 

Jeppe

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Tack för hjälpen gunte!


Ok, så på det priset som jag skrev kommer också svensk moms på några procent i tullavgift? Då blev gluggen helt plötsligt dyr mot vad den kostar i sverige!
Nej...


Jag gav 7100:- för min 70-200/4L, från B&H (inkl tull och moms)

Pris hos Cyberphoto: 8400:-

Passade på att beställa lite annat, såsom vinkelsökare och motljusskydd..

Allt som allt blev det 9600:-

Pris i Sverige: 11900:- (Cyberphoto)

Dvs. 2300:- billigare !! Tänk om den trillat igenom tullfiltret. Då hade det blivit ytterligare 2300:- billigare...

B&H skickade paketet med FedEx på fredagskvällen och FedEx ringde på dörren tisdag morgon. Typ som ett vanligt postpaket i Sverige ;)
 

tommybellan

Aktiv medlem
Gäller detta även om man köper bagagnat?

På tex. ebay i USA och GB finns en hel del intressanta auktioner på tex. manuella kameror till bra pris, men frågan är ju vad det slutar på här hemma.

Är det tullfritt från tex GB men inte från USA?
Vad är då tullen på begagnat?

/Tommy
 

KVICK

Aktiv medlem
Efter att ha frågat runt här på fotosidan gav jag mig på att handla på ebay i tyskland. Efter att ha missat några objekt p.g.a. dålig taktik vann jag slutligen en aktion och fick i förra veckan hem ett kamerahus, Canon T90, till ett mycket bra pris.
Jag hade som referenspris ett begagnat hus hos den lokale handlaren, denne ville efter en 20 % sänkning ha 4 800:-. Jag betalde 3 300:- och fick ett kamerahus i ett fantastiskt fint skick och en mängd tillbehör.

Canon T90
Kiron 28mm/2.0
Canon FD 50mm/1.4
Kiron 70-210mm/3.8
Canon Speedlight 244T
Separat ljusmätare Danubia
Cokin filter och filterhållare
ROWI Kamerväska


Vinnande bud ebay 351.0 EU
Frakt 16.5 EU

Totalt 367.5 EU


Ingen tull inom EU ingen moms vid köp från privatperson.


Prisvärt nybörjarpaket eller?
 

tommybellan

Aktiv medlem
Grattis till Kameran Göran, det ser ju bra ut!

Pratade nyss med tullen som sa att från EU länder är det ingen tull men fråe tex. ebay USA blir det på kameror 4,5% tull och 25% moms på totala beloppet!

Man vinner alltså en hel del på att handla från tex Tyskland och Storbritanniens ebay mot USA.

/Tommy
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jeppe skrev:


B&H skickade paketet med FedEx på fredagskvällen och FedEx ringde på dörren tisdag morgon. Typ som ett vanligt postpaket i Sverige ;)
Har de fixat så det blir et svenskt pris när de kommer till dörren sedan? Görs det på posten eller på arlanda?

Kan man betala med kort?
 

hugo

Aktiv medlem
Jag beställde en Nikon 80-200 2,8, för 7200:- ink frakt, moms, tull, ord pris i sverige 12500:- inkmoms.

/hugo


Jeppe skrev:
Nej...


Jag gav 7100:- för min 70-200/4L, från B&H (inkl tull och moms)

Pris hos Cyberphoto: 8400:-

Passade på att beställa lite annat, såsom vinkelsökare och motljusskydd..

Allt som allt blev det 9600:-

Pris i Sverige: 11900:- (Cyberphoto)

Dvs. 2300:- billigare !! Tänk om den trillat igenom tullfiltret. Då hade det blivit ytterligare 2300:- billigare...

B&H skickade paketet med FedEx på fredagskvällen och FedEx ringde på dörren tisdag morgon. Typ som ett vanligt postpaket i Sverige ;)
 

growingart.se

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Har de fixat så det blir et svenskt pris när de kommer till dörren sedan? Görs det på posten eller på arlanda?

Kan man betala med kort?
Jag beställde från bhphotovideo mot visa, sedan skickade de paketet och jag fick hämta ut det i affären (bor på landet) och t o m där jag bor så gick det att betala i affären för tullens räkning (moms etc) med visakortet. Jag vet inte var momsen läggs på men har man flyt så missar tullen just det här paketet. Det hade inte jag dock, men ändå, man hoppas ju varje gång.
 

Glawe

Aktiv medlem
Tips:

Be dom skriva "Replacement parts" på paketet. Har aldrig betalt tull de gånger jag lyckats få säljaren att göra det ;)

/Fredrik
 

timeUnit

Aktiv medlem
Köper du beg. saker från privatpersoner via eBay bör du inte betala någon moms alls, oavsett avsändarland, eller? Nya saker är en annan grej. Tull ska man väl alltid betala, men åker (nästan) bara på det om man skickar med FedEx, UPS, eller liknande då de har avtal med Tullverket (förtullning, kallas det väl?).

Det finns inte jättemycket info om detta (beg. import) på internet, känns lite som en gråzon.

Jag handlade en Bessa R3A, Nokton 40/1.4, COlor-Skopar 21/4 från Cameraquest.com och betalade via PayPal. Han skickade allt med USPS (vanlig post) och skrev "camera parts" på. Jag slapp tull och moms, trots att varorna var nya...

Nu senast köpte jag en Mamiya C330 från UK, på eBay, ingen moms eller tull, frakt ca 150 kr. Sammanlagt kostade den 1800 kr. Har sett liknande i fotoaffär för över 2500, i sämre skick.
 

yalazy

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
Köper du beg. saker från privatpersoner via eBay bör du inte betala någon moms alls, oavsett avsändarland, eller?
Tyvärr ska man betala tull och moms även när man handlar från privatpersoner (utanför EU). Enda undantaget är privata gåvor vars värde understiger 500kr.
 

Glawe

Aktiv medlem
Samma här. 3:e gången gilt nu. Fick hem en sigma glugg märk med "Camera replacement parts" i torsdags med dhl. Ingen tull.
 
ANNONS