Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)

elrohir

Aktiv medlem
Nu är D90 Släppt...

Nikon D90 Key Features

12.9 megapixel DX-format CMOS sensor (effective pixels: 12.3 million)
3.0-inch 902,000 pixel (VGA x 3 colors) TFT-LCD (same as D3 and D300)
Live View with contrast-detect AF, face detection
Image sensor cleaning (sensor shake)
Illuminated focus points
Movie capture at up to 1280 x 720 (720p) 24 fps with mono sound
IS0 200-3200 range (100-6400 expanded)
4.5 frames per second continuous shooting (buffer: 7 RAW, 25 JPEG fine, 100 JPEG Normal)
Expeed image processing engine
3D tracking AF (11 point)
Short startup time, viewfinder blackout and shutter lag
Slightly improved viewfinder (96% frame coverage)
Extensive in-camera retouching including raw development and straightening
Improved user interface
New optional compact GPS unit (fits on hot shoe)
Same battery and vertical grip as D80
Vignetting control in-camera
72 thumbnail and calendar view in playback

http://www.nikon.com/about/news/2008/0827_d90_01.htm - Pressrelese

http://www.dpreview.com/previews/nikond90/ - Hands-on Review
 
Senast ändrad:

mr.b

Aktiv medlem
vah?!
video på en systemkamera?!
var inte det omöjligt? :p
Det är ju helfestligt. Nu kan alla fotosnobbar fnysa "jag använder minsann varken live view eller videoinspelningsfunktionen på min kamera".

Intressant utveckling. Undrar vart det barkar. Kanske spegelreflexhusets dagar är räknade... på sikt alltså.
 

tormig

Aktiv medlem
Hjälp, nu kan alltså folk sabba middagarna med både ett uselt bildspel och tråkiga filmer från sin semester.
 

solvargen

Aktiv medlem
Tycker Nikons kamera på många sätt liknar i specifikationer Canons nya 50D. Skall bli spännande se tester dessa emellan....tror på dött lopp.
Mvh Thomas
 

timofej

Aktiv medlem
Enligt K&B finns det ingen AF vid videoupptagning. Det begränsar ju användningsområdet avsevärt! Hur många av människor som är ovana till manuell fokus klarar av att hålla fokus på ett rörligt motiv?!

Jag tycker att det är tillräckligt svårt att fokusera manuellt (med dagens mattskivor) vid stillbildsfotografering och kan inte ens föreställa mig hur det skulle gå om jag var tvungen att följa med fokus manuellt på ett rörligt objekt. Med tanke på det relativt korta skärpedjupet jämfört med konsumentvideokameror ser jag inte hur det kan bli ett bra resultat. Men jag kanske har missförstått det hela. Rätta mig gärna om så är fallet!
 

Patches

Avslutat medlemskap
Det här var ju inte så värst kul...

"D90 är världens första systemkamera som kan filma. Kvaliteten är upp till 720p med 24 bilder per sekund. Maxtiden är 5 minuter i HD-läge eller 30 minuter i VGA-kvalitet."

"Vid filmning är bländaren spärrad och det går bara att fokusera manuellt."
 

zaint_it

Aktiv medlem
Priser

Hur brukar rek. priser förhålla sig till verkligheten?

D90 kamerahus: 9 990 kr
D90 kit med AF-S DX 18-55 VR: 10 990 kr
D90 kit med AF-S DX 18-105 VR: 11 990 kr
D90 kit med AF-S DX 16-85: 14 990 kr
D90 dubbelkit med AF-S DX 16-85 och AF-S 70-300 VR: 19 990 kr
D90 kit med AF-S DX 18-200 VR: 15 990 kr

/Peter
 

Allemyr

Aktiv medlem
Enligt K&B finns det ingen AF vid videoupptagning. Det begränsar ju användningsområdet avsevärt! Hur många av människor som är ovana till manuell fokus klarar av att hålla fokus på ett rörligt motiv?!

Jag tycker att det är tillräckligt svårt att fokusera manuellt (med dagens mattskivor) vid stillbildsfotografering och kan inte ens föreställa mig hur det skulle gå om jag var tvungen att följa med fokus manuellt på ett rörligt objekt. Med tanke på det relativt korta skärpedjupet jämfört med konsumentvideokameror ser jag inte hur det kan bli ett bra resultat. Men jag kanske har missförstått det hela. Rätta mig gärna om så är fallet!
Låter riktigt grymt med manuell AF tycker jag, då lär man sig behärska det efter ett tag:) Men ioförsig så är det ju ganska lätt att sätta fokus, när man använder skärmen, å zoomar in via den ett steg, men frågan är hur lätt det är att filma samtidigt som du säger "/. En helt klart grym funktion.

Finns det externt mikrofon uttag förresten?

Låser man bländaren till valfri bländare innan man börjar filma? Behöver ju inte vara ett såå stort minus.

Nä, Nikon imponerar helt klart mer med sin D90 än Canon's 50D som visserligen antagligen gjort ngt sensationellt med tanke på den förbättrade brusprestandan ihop med väldans små pixlar...

Innovativt hur som helst Nikon!
 
ANNONS