Annons

Alternativ till Adobe Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Curt L

Aktiv medlem
Dedikerad RAW-konverterare brukar följa med i kamerakartongen "utan extra kostnad". Vad har du för kamera?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det beror väl på vad du vill ha. Vill du ha en komplett lösning för både bildlagring OCH bildjusteringar så är det väl vara Aperture som finns som konkurrerar med LR.

Alternativet är annars som redan är nämnt Photoshop elements där även en enklare men fullt ok bilddatabasmodul ingår. Funkar finfint.

Om det enbart är bilddatabasen du är ute efter och den skall kosta gratis så finns Picasa.....
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag blir lite nyfiken.

Är du bara ute efter att få höra vilka alternativ som finns eller har du något emot just Lightroom?


Mvh
Anders
 

maxc

Aktiv medlem
och med tankte på att du behöver en mycket biffigare mac för att få aperture att flyta så faller ekonomidelen bort.


Jag ser inte att elements/camera raw kommer ens i närheten eftersom det saknar det som är poängen med lightroom. Katalogisering och snabbt arbetsflöde.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej,
Element utgör inget alternativ till Lightroom. Vill man åstadkomma något i likhet med Lightroom utgör Phaseone något av det bästa. Inte allt för svårt men med mycket bra resultat. Dxo har också ett bra pogram.
Kent
Efter 8 år flöt flaskan iland, öppnades, meddelandet lästes, ....

Tråden var aktiv 2008.

//MW
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Och?

Tråden må vara startad för ett bra tag sedan men ämnet är minst lika aktuellt. Vad är det för fel att då fortsätta i samma tråd?

Eftersom allt tyder på att LR som fristående program utan prenumeration är på utgående så är alternativ intressanta. Jag skulle tro att Capture One är ett kompetent alternativ.
 

lofling

Aktiv medlem
On 1 ska släppa RAW-konverterare i höst. Det blir intressant att se för då kanske de har en helhet som kan konkurrera med LR.
 
ANNONS