Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

powershot G9 el G10

Produkter
(logga in för att koppla)
funderar på att köpa någon av dessa kameror. Har även funderat på att köpa en 7a el 8a o uppdatera dem lite. MEN vad rekommenderar ni? Vilket är bästa köpet o vad är egentligen skillnaden mellan 9 o 10, låter som det är en del.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Den största praktiska skillnaden mellan G9 och G10 är förmodligen brännviddsomfånget, G10 har lite mer vidvinkel (28 mm mot 35 mm) medan G9 har lite mer tele (210 mm mot 140 mm). G10 är även fysiskt en aning större, högre och tjockare.

Den viktigaste skillnaden mellan G7 och G9/G10 är möjligheten att fotografera i RAW-format med de senare modellerna, någon G8 har aldrig funnits.

/Sara
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
tack Sara!
Är det "givet" att man skall välja 10an tycker du?
Har inte kollat så mycket på G9, men vidvinkeln hos G10 gör mycket för min del. Telesidan kan man ju alltid "skära fram" efteråt.
Har en G10 som jag tycker har, för mig, en suverän logik i knappar o handhavade. Skärmen är också riktigt bra. Möjligheten att lägga in mina viktigaste funktioner i första menyraden är inte så dumt.Dessutom känns den som en riktig kamera, vilket väl inte är så vanligt på kompaktmarknaden. En del tester har påvisat brus vid högre iso, men jag tycker inte att den utmärker sig mer än andra. Mitt svar är alltså: Ja...givet...
 

cowboy

Aktiv medlem
"You've Got to be Kidding!"

Jag har aldrig haft någon G9 så jag kan tyvärr inte jämföra mot G10.

Kvalitetskänslan, handhavandet, bilderna och vidvinkligheten hos G10an är mycket trevliga. Jag är supernöjd.

Här jämför Michael Reichmann G10ans lågisobildkvalite med bildkvaliten från en Hasselblad H2 med ett Phase One 45+bakstycke...

Köp! Du kommer inte att bli besviken!
 
1000 tack

Jag vill tacka er alla för era synpunkter och erfarenheter. Mycket givande! Nu måste jag sluta skriva för jag skall springa förbi en fotohandlare som öppnar snart... :)

En än gång tack så väldans!!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
En i mitt tycke väldigt viktig skillnad mellan G9 och G10 är att om du fotograferar i RAW så kan du med G10 processa bilderna i DPP, dvs samma som Canons systemkameror. G9 kan bara använda zoombrowster och det är jobbigt att hålla koll på två olika programvaror. Därför skulle jag lätt köpa en G10 om jag någon gång skulle få för mig att köpa en sådan kompaktkamera (sålde min G9 just pga detta)
 
En i mitt tycke väldigt viktig skillnad mellan G9 och G10 är att om du fotograferar i RAW så kan du med G10 processa bilderna i DPP, dvs samma som Canons systemkameror. G9 kan bara använda zoombrowster och det är jobbigt att hålla koll på två olika programvaror. Därför skulle jag lätt köpa en G10 om jag någon gång skulle få för mig att köpa en sådan kompaktkamera (sålde min G9 just pga detta)
tack för din input!
 
ANNONS