Annons

Går ej att få bilderna till datorn från 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Börjar ge upp snart, ni här hjälpsamma människor på Fotosidan kanske kan hjälpa mig...

Jag kör Windows XP 2002 m Service Pack 2 installerat. Har tidigare kört med Canon 350D och även en Canon Ixus 850. Men sedan jag skaffade min 40D så har det krånglat nåt enormt mycket när jag ska ladda in bilderna till datorn från kameran.

Nåt allvarligt problem är det t ex med Camera Window (som jag har återinstallerat typ 4 ggr). Ibland startar programmet, men oftast inte alls. Som nu t ex...

När inte det funkar så brukar jag prova med Zoombrowser och därifrån starta EOS Utility (som jag nyligen uppdaterat), funkar inte heller nu. Hittar inte ens kameran eller via minneskort.

Har en SanDisk minneskortläsare och det går alltså inte att ladda in bilderna från den heller just nu och inte heller m kabel direkt från kameran.

Camera Window vägrar starta och EOS Utility hittar inte kameran (eller kortläsaren). Adobe Bridge eller via Utforskaren hittar inte heller kameran.

Det har krånglat av och till i ca 1/2 års tid med detta och funkat sporadiskt. Men nu verkar det totalkört. Kan ICKET få in bilderna i datorn och håller på att bli gaaalen...


Hjälp mig någon snälla! :) Eller finns det något annat sätt att ta in bilderna till datorn? Säljer kameran snart känns det som...

Desperat!
 
Aja, du ska inte ge upp så lätt!!!

Men har du testat att läsa in bilder från minneskort och kamera till någon annan dator?
Eftersom du skriver att det inte fungerar varken när du försöker ansluta kameran ELLER när du sätter minneskortet i en kortläsare så får det mig att tro att du har något galet med datorn - inte kameran

Program som startar ibland och ibland inte tyder också på datorproblem
 
Aja, du ska inte ge upp så lätt!!!

Men har du testat att läsa in bilder från minneskort och kamera till någon annan dator?
Eftersom du skriver att det inte fungerar varken när du försöker ansluta kameran ELLER när du sätter minneskortet i en kortläsare så får det mig att tro att du har något galet med datorn - inte kameran

Program som startar ibland och ibland inte tyder också på datorproblem

Håller med. Kanske också kolla att ansluta usb kabel till olika ingångar så inte någon anslutning är ledsen.

Kolla också att gå via start, kontrollpanelen, system och enhetshanteraren och se att det inte syns några utropstecken eller frågetecken för då kan det betyda att någon hårdvara är ledsen och stör EOS utility.
 
Ta ur kortet och kör med kortläsare - går både fortare och spar en massa besvär. Canons mjukvara och deras stöd för USB är tyvärr inget vidare stabilt så det är effektivare, säkrare och snabbare att köra med korten löst.
 
Camera window vill fortfarande inte lira ihop m kortläsaren och känner inte igen kameran heller. Men nu provade jag att byta usb-port (av 3 möjliga) och via kabel direkt till kameran och då funkade ÄNTLIGEN Eos Utility i alla fall!

Tack för tipset!
 
EOS Utility är det som ska fungera med en 40D.
Låt kortet sitta kvar i kameran och skicka över bilderna via USB-kabel. Att det går fortare om du sätter kortet i en kortläsare spelar ingen roll för någon som inte jobbar med att få fram bilderna så fort som möjligt. Drick kaffe medans den håller på.
Däremot spelar ett krökt stift i kamerans kortfack stor roll, både för glad amatör och stressad yrkesman. Låter du kortet vara kvar i kameran händer inget med kontakten.

Programvarans stöd för USB osv. har jag inte sett något problem alls med, på någon dator, så det behöver du inte fästa dig vid. Det är säkrare och enklare att låta kortet stanna i kameran. Speciellt nu, när du fick det att fungera.

Jag har en USB-port på min ena dator som jag fick reparera med lödpenna härmoveckan. Någon sladd hade frestat på så det blev en spricka i en lödning. Du kan ju ha ett sånt problem.
 
Camera window vill fortfarande inte lira ihop m kortläsaren

Camera window skall väl egentligen inte jobba mot en kortläsare.

Har du kollat i utforskaren om minneskortet kommer upp som en diskenhet när du ansluter minneskortsläsaren?

Öppna en utforskare. Anslut minneskortsläsaren... vänta tills datorn hittar den. Stoppa i minneskortet i läsaren. Sedan provar du att klicka på de enheter som finns under "den här datorn"/"My Computer". Där bör det då finnas en enhet som heter EOS_Digital. I denna enheten skall det finnas två kataloger som heter: DCIM och MISC. Dubbelklicka på DCIM varvid det bör dyka upp kataloger som heter typ: 100CANON, 154CANON eller dyl. Där i finns dina bilder.
 
ANNONS