Annons

EF 17-40 mm f/4 L USM brännvidd på APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Motsvarar brännvidden någon annat än just 17-40 om man sätter ett
EF17-40mm f/4L USM på en Crop kamera, typ 40-50D ?
 

alhal

Aktiv medlem
OK, Så det har större brännvidd än ett 18-50 tex? Man kommer närmare än man gör med ett sådant menar jag?!
 

Jonas Nylund

Aktiv medlem
OK, Så det har större brännvidd än ett 18-50 tex? Man kommer närmare än man gör med ett sådant menar jag?!
Om du kommer från aps-c sedan tidigare motsvarar det precis samma millimetrar som dom gör på 18-50. Är du däremot van vid film ser det ut som att det är ett 27-65 mm.
Brännvidden är alltid densamma. En brännvidd på 20 mm betyder att ljuset bryts 20 mm framför sensorplanet. Beroende på storlek på sensorn kommer det omvandlas till olika bildvinklar.
Om det är förvirrande kan jag säga att jag är usel på att förklara. Men det finns säkert nån annan här som kan beskriva bättre än jag :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Tycker det var en bra förklaring.
Tyvärr tror många att brännvidden på ett APS-C objektiv (EF-S) redan är omräknat. De inser inte att brännvidden är en egenskap hos optiken i sig självt, till skillnad från bildvinkeln, som beror på kombinationen av kamera och objektiv.

Detta beror förmodligen på ofoget att ange motsvarande 35 mm brännvidder på kompaktkameror.
 
Brännvidd

Hej!
Så här har jag förstått det. Precis som många innan redan har beskrivit är brännvidden på objektivet alltid detsamma. Det kan ju kännas knepigt när man räknar på vidvinkelobjektiv där det är några få mm man räknar på men om man istället ser på ett fast 400mm så skulle ju så fall ett 400 bli 640; 400*1,6= 640. Det skulle ju innebära att det någonstans skall till 240mm, 24cm någonstans. Nej brännvidden är alltid konstant likväl på EF som EF-S. Det som ändras är bildvinkeln. Tar du ett EF-S objektiv t.ex. ett 17-85 och sätter det på en kamera med APS-C ex. 50d. så är motsvara bildvinkeln 17mm i vidvinkelläget. Gör du samma med ett EF 17-40 på en FF ex en 5d så är bildvinkeln samma som den är på APS-C med ett EF-S 17-85. Men sätter man däremot på ett EF objektiv på en APS-C kamera ex ett 17-40 på en 50D så blir bildvinkeln anorlunda än på en FF. Bildvinkeln blir då samma som om man sätter ett 17x1,6 = 27,2mm objektiv på en FF. Det är altså bildvinkeln som ändras. I praktiken betyder det att ett vidvinkel objektiv för fullformats sensor inte blir lika mycket vidvinkel på en APS-C. Omräkningsfaktorn betyder att man ska ta EF objektivets brännvidd och multiplicera med 1,6 för att få fram vid vilken brännvidd som bildvinkeln är samma på en FF. /Peter
 

ma59

Aktiv medlem
Hej!
Så här har jag förstått det. Precis som många innan redan har beskrivit är brännvidden på objektivet alltid detsamma. Det kan ju kännas knepigt när man räknar på vidvinkelobjektiv där det är några få mm man räknar på men om man istället ser på ett fast 400mm så skulle ju så fall ett 400 bli 640; 400*1,6= 640. Det skulle ju innebära att det någonstans skall till 240mm, 24cm någonstans. Nej brännvidden är alltid konstant likväl på EF som EF-S. Det som ändras är bildvinkeln. Tar du ett EF-S objektiv t.ex. ett 17-85 och sätter det på en kamera med APS-C ex. 50d. så är motsvara bildvinkeln 17mm i vidvinkelläget. Gör du samma med ett EF 17-40 på en FF ex en 5d så är bildvinkeln samma som den är på APS-C med ett EF-S 17-85. Men sätter man däremot på ett EF objektiv på en APS-C kamera ex ett 17-40 på en 50D så blir bildvinkeln anorlunda än på en FF. Bildvinkeln blir då samma som om man sätter ett 17x1,6 = 27,2mm objektiv på en FF. Det är altså bildvinkeln som ändras. I praktiken betyder det att ett vidvinkel objektiv för fullformats sensor inte blir lika mycket vidvinkel på en APS-C. Omräkningsfaktorn betyder att man ska ta EF objektivets brännvidd och multiplicera med 1,6 för att få fram vid vilken brännvidd som bildvinkeln är samma på en FF. /Peter
???

Ställer du in en EF-S 17-85:a på 17mm monterad på en APS-C-kamera, så får du en bildvinkel.
Monterar du sen en EF 17-40, ställd på 17mm, på samma APS-C-kamera, så blir bildvinkeln exakt densamma som i "exempel 1"

Däremot om du monterar EF-S obejktivet på en FF-kamera så blir det kraftigt mörka/svarta hörn, då det inte tecknar ut hela sensorns yta.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det var ingen bra jämförelse att sätta ett EF-S objektiv på en FF kamera. Det går ju inte för objektivets bakdel slår i sensorn och då får du nog ingen bildvinkel alls......
 
Oj då!

Hej!
Nu snurrade jag till det lite, sorry. Vad jag menar är att
Aps-c + EF-S 17 = Bildvinkel 1
FF + EF 17 mm = Bildvinkel 1 altså samma som i föregående exempel.
Aps-c + EF 17mm = En annan och snävare bildvinkel.
Den bildvinkeln är samma som om man tar ett 27,2mm EF objektiv och sätter det på en FF. Brännvidderna ändras aldrig bara bildvinkeln.
/Peter
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Hej!
Nu snurrade jag till det lite, sorry. Vad jag menar är att
Aps-c + EF-S 17 = Bildvinkel 1
FF + EF 17 mm = Bildvinkel 1 altså samma som i föregående exempel.
Aps-c + EF 17mm = En annan och snävare bildvinkel.
Den bildvinkeln är samma som om man tar ett 27,2mm EF objektiv och sätter det på en FF. Brännvidderna ändras aldrig bara bildvinkeln.
/Peter
Men nej, som någon redan har försökt säga.

Aps-c + EF-S 17 = Bilvinkel 1
FF + EF 17 mm = Inte samma bildvinkel, du får mycket mer vidvinkel
Aps-c + EF 17mm = Bildvinkel 1 alltså samma som i första exemplet.

Så precis som du säger så ändras inte brännvidderna bara bildvinkeln.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För att göra det ännu tydligare: Det spelar ingen roll om det står EF eller EF-S på objektivet. Är brännvidden densamma (t ex 17 mm) blir bildvinkeln alltid densamma på en viss kamera, oavsett vad det i övrigt står på objektivet.

17 mm på EF 17-40 är alltså exakt detsamma som 17 mm på EF-S 17-85.
 
Lite rörigt.

Hej igen.
Kul att det är lite debatt kring detta, jag har länge försökt att ta reda på hur detta ligger till men jag förstår nog inte riktigt då. Om jag försår er rätt och som både jag och andra skriver brännvidden är alltid samma oavsett typ av objektiv eller kamera. Men att också bildvinkel skulle vara den samma har jag inte fattat. Det som jag har hört är att man alltid skall räkna om brännvidden med 1,6 för att få fram vilken brännvidd det motsvarar på en FF i småbildsformatet och att det därför är svårt att hitta vidvinkel objektiv till en APS-C. Detta för att objektivet tecknar utanför sensorn. På samma sätt som att en FF sensor tecknar tar upp mer än vad ett EF-S tecknar. Men om jag då förstår er rätt så kan jag ha en 17-85 på en 50d och få samma bildvinkel som om jag har ett 17-40 på kameran. När jag var på Scandinavian Photo och pratade om detta så sa det att jag inte skulle få samma bild. Någon får gärna förklara då jag uppenbarligen har fått det hela om bakfoten.
/Peter
 

Walle

Aktiv medlem
S-et i EF-S betyder bara att objektivet inte sticker in lika långt i kamerahuset, i princip. Hur stor cirkel objektivet tecknar har ingenting med varken brännvidd eller bildvinkel att göra, det handlar bara om hur mörka/svara hörn man får eller inte får.

Ett 17-40 t.ex. är mycket roligare på 5D än på 50D, eftersom bildvinkeln blir större för att 5D har större sensor. Det har absolut ingenting att göra med att objektivet är ett EF och inte ett EF-S, 50D har mindre sensor, altså blir bildvinkeln mindre. Sätt upp en A4-bild på väggen. Där har du sensorn i 5D, ta nu ett papper i A5-storlek och maska av halva A4-bilden. Där har du sensorn i 50D. Förstår du nu varför bildvinkeln blir mindre/snävare på en 50D än på en 5D? Det spelar ingen roll vad för objektiv du sätter på, om det så är ett förstoringsglas, en 35mm optik från 1917, ett EF-S objektiv eller ett EF-objektiv. Det absolut enda som spelar roll är brännvidden, inga andra beteckningar.

Men om jag då förstår er rätt så kan jag ha en 17-85 på en 50d och få samma bildvinkel som om jag har ett 17-40 på kameran. När jag var på Scandinavian Photo och pratade om detta så sa det att jag inte skulle få samma bild. Någon får gärna förklara då jag uppenbarligen har fått det hela om bakfoten.
I vidvinkelläget blir bildvinkeln densamma, ja, men i teleläget blir bildvinkeln självklart inte densamma eftersom 17-85 är 85mm i teleläget och 17-40 bara 40mm i teleläget. Det var väl detta som butiken menade med att det inte blir samma.
 

ErlandH

Aktiv medlem
S-et i EF-S betyder bara att objektivet inte sticker in lika långt i kamerahuset, i princip.
Fast tvärtom är det väl? EF-S-objektiv sticker in längre, och går därför inte att använda på t ex 5D -- den kamerans spegel är så stor att den skulle slå emot den instickande delen av ett EF-S-objektiv.
 

Walle

Aktiv medlem
Fast tvärtom är det väl? EF-S-objektiv sticker in längre, och går därför inte att använda på t ex 5D -- den kamerans spegel är så stor att den skulle slå emot den instickande delen av ett EF-S-objektiv.
Självklart, fel av mig, jag snurrade till det! Tack för korrigeringen! :)
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Om du har en 17mm på en 50D så får du mindre bildvinkel än på en 5D. 17mm på en 50D har inte samma bildvinkel som 17mm på en 5D.
10-22 mm på en 50D motsvarar ungefär 16-35 mm på en 5D, brännvidden är vad den är.

Att vissa uttrycker sig som att brännvidden förändras på olika format av sensorer är inte rätt, men det spelar väl ingen roll om man inte är petimeter. Bildvinkeln förändras och det motsvarar en brännviddsförändring.
 

ma59

Aktiv medlem
Det var ingen bra jämförelse att sätta ett EF-S objektiv på en FF kamera. Det går ju inte för objektivets bakdel slår i sensorn och då får du nog ingen bildvinkel alls......
Tja, varför inte?
Mitt Sigma 18-50/2,8EX (vilket enbart tecknar ut "APS-C bildcirkel") kan jag sätta på min EOS 600 (FF) utan fysiska passningsproblem.
Jämförelsen handlade nu enbart om bildvinklar så ifall nu ett digitalt FF-hus inte kan husera ett EF-S så är det väl så...men har ingen betydelse för det jag kommenterade.

---------------------------------

(Förresten, har inte EOS 5D automatisk "beskärning" vid användande av EF-S-objektiv?
Någon som vet kan ju kommentera det).

EDIT:
Ser att det ju är så att EOS 5D tex, inte kan ta EF-S,...jag "står alltså korrigerad" om den saken
 
Senast ändrad:

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Tja, varför inte?
Mitt Sigma 18-50/2,8EX (vilket enbart tecknar ut "APS-C bildcirkel") kan jag sätta på min EOS 600 (FF) utan fysiska passningsproblem.
Jämförelsen handlade nu enbart om bildvinklar så ifall nu ett digitalt FF-hus inte kan husera ett EF-S så är det väl så...men har ingen betydelse för det jag kommenterade.

(Förresten, har inte EOS 5D automatisk "beskärning" vid användande av EF-S-objektiv?
Någon som vet kan ju kommentera det).
Din förklaring gällande bildvinklar var ju korrekt.

(EOS 5D beskär ingenting eftersom det inte går att sätta EF-S objektiv på det.)

Jag påpekade det mest eftersom alla inte verkar veta om att det inte går, inte för att vara besserwisser mot ditt inlägg.
 
ANNONS