Annons

canon 50/1,8 + mellanringar eller makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majoly

Medlem
Är egentligen ute efter ett makro och ett ljusstarkt allround objektiv som man bl.a kan använda i kyrkor. Men då budgeten sätter stopp undrar jag om det vore en bra ide att kombinera canon 50/1,8 II med kenkos mellanringssats 36/20/12, eller om ett sigma 50/2,8 DG makro är ljusstarkt nog för allround?

Tacksam för svar!
 

Leonard91

Aktiv medlem
Jag tror att du blir nöjd med ett Sigma med f/2.8 som största bländare. f/1.8 ger ett väldigt kort skärpedjup som jag personligen tycker är svårt att få till en snygg bild med (om det inte är porträtt).
Jag tror inte det är någon större skillnade på fokuseringshastighet på de båda objektiven, inte heller så mycket på ljudet de ger ifrån sig som nog kan vara lite störande i en kyrka. Jag vet att Canon 50/2.8 II skramlar en del när den fokuserar i varje fall.
Dessutom har Sigma'n mycket finare bokeh än Canon 50/2.8 II, vilket är ett stort plus vid makrofotografering och allmännt kort skärpedjup (stor bländare).
 

bengt-re

Aktiv medlem
2.8 är oftast oki, men just i mörker innomhus så finns det inget som heter FÖR ljusstarkt... 50mm f/1.4 USM och närbildslins 500D 58mm bör lösa din behov - köper du objektivet begagnat så bör det gå in i din budget.

OM mellanringar eller närbildslins är bäst vet inte jag, men personligen har jag en känsla av att BRA närbildslins ofta är att föredra även om de har ett teoretiskt problem med att de adderar fler ytor till optiken.

Billiga "e-bay" närbildslins bör du dock undvika då dessa kan ge hemska effekter.
 

Majoly

Medlem
Tack så mycket för er hjälp!

Har beställt ett 50/1,8 och tänker nog satsa på ett riktigt macro så småningom istället för mellanringar.

Just nu verkar Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 väldigt intressant! :)
 

Leonard91

Aktiv medlem
Så tänkte jag också. Jag skaffade först EF 50/1.8 II och mellanringar som fungerade bra. Men sedan sparade jag ihop till ett riktigt makroobjektiv och då kan jag även där ha anvädning för mellanringarna som jag hade för att komma ännu närmre. Dock anväder jag inte mellanringarna ofta, men de är bra att ha :)
Min erfarenhet av närbildslinser är inte bra. Jag köpte ett kit från CyberPhoto som inte var något vidare, gjorde ingen större skillnad. Så jag föredrar mellanringar före linser.
 
ANNONS