** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, Digital Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Joenas

Ny medlem
Nu är det dags för mig att köpa min första digitalkamera och skulle vara väldigt tacksam för all hjälp jag kan få med mitt val av kamera.

Kameran kommer mest användas till att:

* Ta foton av elektronikprylar då främst datordelar på nära håll så att kunna ta skarpa bilder på kort avstånd är ett måste.
* Ta foton i vardagliga situationer, på semestern och dylikt.
* Den ska kunna filma i (minst) 720p (1280x720) och ha inbyggda mickar.


Jag har kommit fram till dessa fyra kameror som jag tror skulle passa mig:

Canon Powershot SX1 IS
Canon Powershot SX20 IS
Panasonic Lumix FZ28
Panasonic Lumix FZ38

Vilken av dessa är att föredra då det gäller bildkvalitet eller värde för pengarna, och har jag totalt missat någon som skulle vara bättre?

Min budget är flexibel men håller mig helst kring/under 4000:- sträcket. Har inga problem med att köpa begagnat.

Är väldigt tacksam för all hjälp.
 
Canon Powershot SX20 IS är väl kanske den som ligger bäst till om man tar hänsyn till pris och prestanda? Panasonicarna har inte uttag för extern blixt, vilket kanske kan vara bra vid ljussättningen av små föremål i närbildsläget? De har heller inte vinklingsbar skärm, vilket kan underlätta ergonomin genom att man inte behöver krypa ihop som en räka bakom kameran om det man fotograferar inte befinner sig på lämplig höjd. Bortsett från det har FZ38:an, till skillnad från FZ28:an, stereoljud, vilket kanske är bra för dina filmer? Canonarna har förövrigt också stereoljud.
 
ANNONS