Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag har nu haft min 7D i någon dryg månad. Jag har sedan dag 1 varit lite misstänksam mot bildkvalitén. Då jag använder LR och det tidigare bara fanns en betaprofil har jag avvaktat men nu finns det en skarp profil och mina problem kvarstår.

Idag tog jag med både min 40D och 7D till Drottningholm tillsammans med mitt 70-200 4 L/IS.

Detta är ett exempel på hur det kan se ut

Först hela bilden:
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Detta är handhållet, ISO 400, bländare 4, 1/400 sekund.

Utsnitten blev ca 550 x 550 pixlar repseketive 705 x 705 pixlar och har sedan nedskalats till 400 x 400.

Jag är medveten om att testen inte är 100%-ig men jag har många bilder som uppvisar precis samma tendens. Speciellt porträttbilder där kombinationen 40D + 70/200 brukar ge otroligt bra resultat men där jag ofta blir besviken på 7D.

Jag har i och för sig en hel del bilder med 7D där jag tycker att skärpan sitter men det är alldeles för ofta det inte blir som förväntat.

Kan detta vara ett fokusfel eller är det något annat?

Jag tycker mig uppleva liknande även på mitt 17-55 2.8 IS.

Tacksam för kommentarer.
 

BrorT

Aktiv medlem
Tyvärr är jag novis, men kan det ha med att bilderna visas i olika utsnitt?
7D har väl fler pixlar, och samma förstoring ger då en "större" förstoring?

...men det kanske inte är det som är problemet?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Ja det ser ut som fokusproblem, kan vara kameran eller objektivet.

Gör ett enkelt test genom att sätta kameran på ett stativ (eller annat stadigt underlag), ta sedan en bild där du använder autofokusen. Därefter en bild där du ställer skärpan manuellt med live view, om denna bild bättre än den föregående kan du testa med mikrojusteringen för autofokusen för att se om du kan få till ett bättre resultat. Sedan är det bara att knata över till närmaste serviceverkstad och be att få kameran (och objektiven) kalibrerade.
 

wfrank

Aktiv medlem
Det ser för suddigt ut. Är det enstaka så är det ju inget konstigt. Men är det konsekvent så är något fel. Mitt 15-85 ger skarpare 100% crop än ditt exempel och så ska det ju inte vara mot ett av världens skarpaste objektiv.

Objektiv justeras ju mot kamera av det skälet att dom ska rimma ihop. Problemet är väl att ditt 70-200/4L verkar perfekt inställt för din 40D och då tappar du den egenskapen.

Gör jag som du - fast med mitt i sammanhanget enklare objektiv - och tar ut ett 705x705 snitt och sen minskar till 400x400 ser det ut så här. Det här är ett av många från dagens gråväder i Stockholm, ISO 100, 1/30 sek (tack IS...) och ickeoptimal bländare på 4.5. Ingen skärpning i PS. Det är JPG standard setting direkt från kamera (har inte skakat igång RAW-konverteraren ännu) - det spelar ingen roll vad du använt, det är fortfarande för suddigt.
 

Bilagor

Detta är handhållet, ISO 400, bländare 4, 1/400 sekund.

Utsnitten blev ca 550 x 550 pixlar repseketive 705 x 705 pixlar och har sedan nedskalats till 400 x 400.

Jag är medveten om att testen inte är 100%-ig men jag har många bilder som uppvisar precis samma tendens. Speciellt porträttbilder där kombinationen 40D + 70/200 brukar ge otroligt bra resultat men där jag ofta blir besviken på 7D.

Jag har i och för sig en hel del bilder med 7D där jag tycker att skärpan sitter men det är alldeles för ofta det inte blir som förväntat.

Kan detta vara ett fokusfel eller är det något annat?

Jag tycker mig uppleva liknande även på mitt 17-55 2.8 IS.

Tacksam för kommentarer.
Jag har råkat ut för samma sak. Har en 7D sedan början på oktober och har tagit c:a 600 bilder men nästan ingen har blivit skarp. Har testat med alla objektiv jag har men inget ger den där skärpan som min 40D. Kameran har varit hos Intervision i Malmö för justering, jag fick tillbaka den förra veckan men den var likadan, ingen skärpa med något av mina objektiv, Enligt lappen från Intervision hade dom justerat autofokus + "justering av kamera" vad nu det är samt uppdaterat firmware till 1.1.0. Konstigt nog så blir det skarpt med blixt på nära håll!
I fredags skickades kameran tillbaka till Intervision i Malmö tillsammans med mitt EF-S 2.8 IS. Få se om det hjälper.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Tänk! Jag upplever samma sak med min 7D och 17-55 samt även 70-200. Jag är inte alls nöjd med skärpan. Håller på och leker lite med microjustering av objektiven och får se vad jag kommer fram till.

Dock kan jag ändå nämna att jag är mycket nöjd med hur skärpan sitter då jag filmar. Det är visserligen inte riktigt samma antal pixlar och jag använder såklart manuell fokus, men det ser grymt fint ut på skärmen i full HD.

Jag ska följa tråden med spänning.

Sedan inser jag också att det är de vardagliga bilderna som man ska avgöra om det ser bra ut eller inte på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja det ser ut som fokusproblem, kan vara kameran eller objektivet.
Motivet är ju så långt bort att fokusen är på oändlighet så därför är jag lite fundersam till om det verkligen kan vara front/bak-fokus?

Jag skall testa lite mer som du sa. Skall också testa lite fler olika objektiv.

Problemet tycker jag är att det är så oerhört tidsödande att testa, speciellt om jag vill jämföra mot en annan kamera.

Varför jag överhuvudtaget tar upp detta är ju för att under en månads tid och ett par tusen bilder har upplevt vad jag uppfattar som onormalt många oskarpa bilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tyvärr är jag novis, men kan det ha med att bilderna visas i olika utsnitt?
7D har väl fler pixlar, och samma förstoring ger då en "större" förstoring?

...men det kanske inte är det som är problemet?
Det problemet är eliminerat genom att jag skalar ner till samma utsnitt och med samma antal pixlar (400 x 400). Denna metod borde egentligen missgynna 7D då dess övertag försvinner men ändå så är ju resultatet tydligt.
 

BrorT

Aktiv medlem
Det problemet är eliminerat genom att jag skalar ner till samma utsnitt och med samma antal pixlar (400 x 400). Denna metod borde egentligen missgynna 7D då dess övertag försvinner men ändå så är ju resultatet tydligt.
Ja, det är väldigt tydligt... trist. Hatar sånt med nya grejjer...;)
Lämna in .....
 

AFJ

Aktiv medlem
Gör ett enkelt test genom att sätta kameran på ett stativ (eller annat stadigt underlag), ta sedan en bild där du använder autofokusen. Därefter en bild där du ställer skärpan manuellt med live view, om denna bild bättre än den föregående kan du testa med mikrojusteringen för autofokusen för att se om du kan få till ett bättre resultat. Sedan är det bara att knata över till närmaste serviceverkstad och be att få kameran (och objektiven) kalibrerade.
Gjorde ett snabbt test nu. Avstånd till motivet ca 4 meter. Bilderna tagna med autofokus blir superskarpa, skarpare än vad jag med mina darriga händer och skumma ögon lyckas åstadkomma med live view!

Det följer det mönster jag ser i mina bilder. Närbilder är OK, men bilder tagna på långt håll ser ut som skräp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ytterligare en test gjort, ökade avståndet till ca 8 meter - tur man har en stor vind :).

Då kommer den tydliga tendensen, autofokusen ger suddigt resultat och manuell fokus med live view ger bättre resultat.

Så, nu blir nästa steg att testa flera objektiv, suck det kan bli en lång och tråkig kväll...
 

AFJ

Aktiv medlem
135/2.0 verkar funka klockrent oavsett avstånd.

17-55 2.8 IS vid 55 felfokuserar.

Får ta ett snack med återförsäljaren i veckan och höra hur jag skall gå vidare...

Tråkigt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har talat med återförsäljaren.

Jag skall lämna in mina prylar på Intervision i Solna.

Någon som har erfarenhet av dem?

Mvh
Anders
 

jonsson-krister

Aktiv medlem
Har talat med återförsäljaren.

Jag skall lämna in mina prylar på Intervision i Solna.

Någon som har erfarenhet av dem?

Mvh
Anders
Hade stora focusproblem med min 1Dmk3, som sen byttes ut mot ett nytt hus. Har även lämnat in hela min utrustning för justering där och är otroligt nöjd med deras service.
Trevligt bemötande och kompetent personal.
Kan varmt rekomenderas.

Mvh
Krister
 

frigo88

Aktiv medlem
vad tror ni om åvanstående fråga??

har upplever exakt samma sak med min 50D gømført med 40D som jag hade førut..
bilderna blir på tok før søft skærpa på!
vad bero det på ?

ær det fel på kameran ær ær det helt enkel dom 5 extra megapixlarna som gør det så man ska leva med att det och att kameran levererar softa bilder...
 

M7_21

Aktiv medlem
Köpa först av någonting (kameror, bilar, TV etc) är alltid en stor risk.

Tänk bara på dem som köper första operativsystemet till datorn, hur många får inte problem med tredjepartstillverkare (skrivare, scanner) innan alla uppgraderingar är klara?

Vänta hellre ett halvår eller så så slipper man alla dessa barnsjukdomar. Nu kan jag läsa att de första iMac med 27" har stora problem i USA... Spruckna skärmar och andra saker.

Vänta med att köpa det allra första!

Varför ska jag vara tillverkarnas "duktiga idiot" som testar allt för dyra pengar?

Vänta med att köpa det första, som sagt...
 
ANNONS