Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall man tänka på vid begagnad 5d?

monster2

Aktiv medlem
tänker köpa en begagnad 5d som komplement till min 20d som jag haft i många år.

har objektiv som passar till båda, men undrar hur man kan se hur många exponeringar som gjorts på det hus jag tänker köpa

mne också vad det är för fler saker jag skall akta mig för

mvh mats
 

hornavan

Aktiv medlem
tänker köpa en begagnad 5d som komplement till min 20d som jag haft i många år.

har objektiv som passar till båda, men undrar hur man kan se hur många exponeringar som gjorts på det hus jag tänker köpa

mne också vad det är för fler saker jag skall akta mig för

mvh mats
Det är omöjligt att se vilket skick en kamera har. En kamera kan ha stått på stativ i en studio och rasslat iväg 200 000 bilder utan att det syns på utsidan,
en annan har legat och skramlat som reservkamera i en fullproppad kameraväska.
Det man kan göra är att prata med ägaren, helst f2f. En annan metod som ger en känsla är att prova två olika kameror av samma modell, då känns det rätt tydligt vilken som är bättre.
OM du köper en 5D så är chansen stor att du slutar använda din 20D, så du kan lika gärna försöka kränga den.
 

Walle

Aktiv medlem
Ett sätt att se hur många bilder som tagits är att ta en bild och sedan kolla EXIF, där går det att få fram hur många bilder som har tagits.

5D är en oerhört trevlig kamera om man inte förväntar sig en sportkamera, och jag tror nog att du är väldigt medveten om vilket köp du gör :)

Det kommer dröja många år innan jag byter ut min 5D, jag är helt enkelt för "kär" i min. Jag gillar den "analoga" känslan, både i handhavande och i bilderna. Bruset från 5D är det snyggaste jag har sett.

Jag har nog tyvärr svårt att peka på vad man ska akta sig för. Jag har fått för mig att dagens kameror är rätt "digitala" även vad det gäller fel. D.v.s. antingen funkar de, eller så funkar de inte. :) T.ex. när slutaren släpar efter i en gammal analog kamera så märker man inte det förrän vid framkallning. Men om slutaren börjar släpa efter i en digital kamera så får man error-koder.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Testa avtryckarknappen (och övriga reglage) noga.
Det är tydligen ganska vanligt att avtryckaren börjar glappa så att halvtryck inte fungerar riktigt som det ska.
 

snap01

Aktiv medlem
finns inga garantier slutarn kan paja när som helst. Min på 1ds mark 2 pajade efter 45000 bilder trots att dom ska hålla minst 150000-200000. Det jag skulle kolla på kameran är att den exponerar rätt tider samt inte har några synliga skador som kan ha kommit från om någon tappat kameran.
 

Minita

Aktiv medlem
Kanske inte ett fel i den bemärkelsen men sensorn är rena magneten med att suga in skit. Jag upplevde att jag ofta fick "putsa" sensorn. Oftast så räckte det med Hamas blåsbälg men swabben behövde användas väl så ofta.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hmm, mig veterligen går det inte att se antal tagna bilder på en 5d genom något program på nätet. Den enda möjligheten är att låta en Canonverkstad kolla det. Länken säger ju också detta, att den bara funkar på nyare kameror med DIGIT III eller IV, inte Digit II som sitter i 5d. Eller har det kommit ett nytt program nyligen? Vad gäller att se på EXIF-filen så säger den absolut inte något om hur många bilder som tagits, ändras ju när man byter minneskort i kameran. Så, återigen, om ni inte vet, då ska ni väl inte ge tips till en stackare som ska köpa kameran, han kan ju luras till felköp.

Vad gäller köp av begagnad 5d skall du även tänka på hur gammal den är, det framgår av serienumret i botten, där de som börjar med 0 är äldst och de som börjar med 3 är nyast. Har du möjlighet så försök köpa en så ny som möjligt, de ändrade även lcd:n på något sätt någonstans mellan 1 och 2. Men vi skrev mkt om det för något år sedan så sök här på forumet så hittar du mkt.
 
Senast ändrad:

Patrik såklart

Aktiv medlem
Det går ej att se antalet exponeringar på just 5D, Intervision.se kan göra detta dock men det kostar. Intervision servar Canon o h ar all utrustning. Opanda o andra gratismjukvaror klarar inte att läsa antalet exponeringar, det har jag läst i flera forum på nätet.

Jag är själv inne på att köpa en d5, ska åka o titta på en imorgon, men jag är rädd, vill nog inte köpa känner jag. Kvitto finns o den är ca 2 år gammal, man har reklamationsrätt i 3 år så det känns bra i alla fall. Hur mycket skit finns det i kamerahuset? Är censorn helt ok? Fokusfel? Bildfel? Det mesta kanske går att fixa med en service, men är slutaren sliten så kostar det 5papp för en ny. Är censorn felaktig kostar det många tusenlapparatt byta den, vi kansek pratat om 6-7000kr.

Visst går det att prova en kamera o se på bilderna huruvida den fokuserar och om det är skit på censorn. Jag är kluven när man inte exakt vet vad man får. Skulle kännas bättre om man fick låna hem kameran i 1 dag o teta lite mer noga att ta bilder o inspektera dem på datorn efter ev. fel.
 

monster2

Aktiv medlem
lite samma känsla

det är just pecis så jag också känner, man vill ju inte sitta där dedan med ett hus som inte fungerar så som man vill och som bara
kostar penagar för att fixa

visst köper men beg så ä det en av anledningarna varför köpet
är billigare










Det går ej att se antalet exponeringar på just 5D, Intervision.se kan göra detta dock men det kostar. Intervision servar Canon o h ar all utrustning. Opanda o andra gratismjukvaror klarar inte att läsa antalet exponeringar, det har jag läst i flera forum på nätet.

Jag är själv inne på att köpa en d5, ska åka o titta på en imorgon, men jag är rädd, vill nog inte köpa känner jag. Kvitto finns o den är ca 2 år gammal, man har reklamationsrätt i 3 år så det känns bra i alla fall. Hur mycket skit finns det i kamerahuset? Är censorn helt ok? Fokusfel? Bildfel? Det mesta kanske går att fixa med en service, men är slutaren sliten så kostar det 5papp för en ny. Är censorn felaktig kostar det många tusenlapparatt byta den, vi kansek pratat om 6-7000kr.

Visst går det att prova en kamera o se på bilderna huruvida den fokuserar och om det är skit på censorn. Jag är kluven när man inte exakt vet vad man får. Skulle kännas bättre om man fick låna hem kameran i 1 dag o teta lite mer noga att ta bilder o inspektera dem på datorn efter ev. fel.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
trots att jag har en 5d Mk II så råkade jag se att Fotokungen hade fått in en demo-5d Mk I som de sålde med tolv månaders garanti för 8990 kr. Var där och kollade och kunde konstatera att den var i en delad kartong med kitzoomen, som inte följde med. Kameran kunde bara klassas som absolut nyskick och när jag satte i batteriet och fick ladda ner datum och allt annat så blev i vart fall jag övertygad om att jag fått ett spritter nytt exemplar, serienummer som börjar på 3, dvs de sista som tillverkades. Även om det nog var onödigt och rätt mkt pengar ändå, så känns det som jag gjorde ett fynd och att jag är så himla glad över den, trots att jag har "tvåan". Det är något med original-5d:n som jag gillar, vet inte vad. Klart att nya versionen är snabbare och bättre på allt, men det är något som gör att jag nog behåller den här ett tag.Får väl överväga vad jag skall göra med min 500d, den är super, men crop är ju ändå inte samma division som fullformat.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jaså, Du köpte den!
Varför är jag inte förvånad? :)

Kollade Du nåt på den/de 5DmkII de säljer?
/L
jag vet, jag är lite galen, men säljer av några objektiv för att motivera det. Jag kollade inte på deras mk II, har ju redan en som jag älskar. Men ring och snacka med dem, de är dj-t schysta i den affären och säger alltid som det är när man ringer och frågar.
 
ANNONS