Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två objektiv till Borneo

MarieRoos

Medlem
Hej alla!

Jag ska resa till Borneo på semester och ska jag ut i djungeln på äventyr. Är det någon som har tips på vilka objektiv man ska ta med sig. Jag har möjlighet att ta med 2st ett på kameran och ett i väskan. :) Men vilka...har riktigt svårt att bestämma mig.

nikon 18-200mm 3,5-5,6 vr
Tamron 28-75mm 2,8
Tamron 90mm macro 2,8
samt nikon 50mm 1,8

God jul Marie
 

Fearium

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag ska resa till Borneo på semester och ska jag ut i djungeln på äventyr. Är det någon som har tips på vilka objektiv man ska ta med sig. Jag har möjlighet att ta med 2st ett på kameran och ett i väskan. :) Men vilka...har riktigt svårt att bestämma mig.

nikon 18-200mm 3,5-5,6 vr
Tamron 28-75mm 2,8
Tamron 90mm macro 2,8
samt nikon 50mm 1,8

God jul Marie
Jag skulle ju utan tvekan välja 18-200mm och 90mm macro
Kan tänka mig att det man vill fota är vyer/landskap, djur och insekter? och jag tror dessa 2 skulle fylla dessa behov utmärkt! =)
Ha en trevlig resa!
MVH Rikard
 

tannler

Aktiv medlem
Beror lite på vad Du ska göra.

Det kan vara frestande att ta med det som har längst "räckvidd", men det är samtidigt rätt ljussvagt. Ska Du in i regnskogen _kan_ det vara i klenaste laget. Du har kanske inte heller så stor nytta av räckvidden under skogstaket heller.

90 mm skulle jag ha svårt att vara utan, och 50 mm är en smidig och ljusstark glasbit.
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag ska resa till Borneo på semester och ska jag ut i djungeln på äventyr. Är det någon som har tips på vilka objektiv man ska ta med sig. Jag har möjlighet att ta med 2st ett på kameran och ett i väskan. :) Men vilka...har riktigt svårt att bestämma mig.

nikon 18-200mm 3,5-5,6 vr
Tamron 28-75mm 2,8
Tamron 90mm macro 2,8
samt nikon 50mm 1,8

God jul Marie
Wow. Jag var där i somras på bröllopsresa, var ute i 3 dagar med Uncle Tan längs Kinabatang (stavning?) River.. Var ska du någonstans?

Det kryllade av apor längs vattnet, men det var svårfotat eftersom många av djuren höll till i träd och alla vet ju hur svårt det är att ha en himmel som bakgrund, det blir rätt svåra motljusförhållanden...

Vidvinkel, macro och så mkt tele du kan åstadkomma rekommenderar jag. Jag körde mest med mitt 70-200 med en 1,4 extender på min 40D, men det hade varit häftigt om jag ägt mitt 90mm macro då.
 

MarieRoos

Medlem
Tack för bra förslag!

Hej igen

Tack för era svar det ger mig lite och tänka på. Jag ska på flodsafari på Kinabatang River samt till Sepilok vad vi bestämt just nu. Men vi ska även tillbringa dagar i Kuala Lumpur och på Pangkor.

Det jag tycker är lite ledsamt med 18-200mm är att den inte är ljusstark och att den i många avseenden inte blir riktigt skarp när det är dåligt med ljus speciellt i ytterlägena :(

Hälsningar Marie
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Hej igen

Tack för era svar det ger mig lite och tänka på. Jag ska på flodsafari på Kinabatang River samt till Sepilok vad vi bestämt just nu. Men vi ska även tillbringa dagar i Kuala Lumpur och på Pangkor.

Det jag tycker är lite ledsamt med 18-200mm är att den inte är ljusstark och att den i många avseenden inte blir riktigt skarp när det är dåligt med ljus speciellt i ytterlägena :(

Hälsningar Marie
Haha, alla skandinaver gör samma utflykter. Låt mig gissa, Urangutang-centret i Sepilok också? :)
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Klart vi ska! ;) Läste dock att det finns ett Urangutang-center i Sawakan med. Hur var flodfärden?
Flodfärderna var häftiga. Varaner, diverse örnar och så klart flera sorters apor. Jag tror vi såg 6 olika apor inklusive en Urangutang med en bäbis på magen. På länken nedan kan du se 4 apbilder som alla är tagna från flotbåtar.

http://www.swanvillage.com/showphotos.php?category=nature

Om ni är på nattsafari råder jag dig att ta på dig så mycket kläder du kan (inte för kyla utan för att täcka kroppen). Det var 2 dm tjockt med insekter i vår båt när vi kom tillbaka, det svärmade överallt och det är inte så mysigt att ha dem i skorna. :)

Finns några fler bilder här (andra halvan av settet):

http://www.flickr.com/photos/swanvillage/sets/72157621998222506/
 

MarieRoos

Medlem
Flodfärderna var häftiga. Varaner, diverse örnar och så klart flera sorters apor. Jag tror vi såg 6 olika apor inklusive en Urangutang med en bäbis på magen. På länken nedan kan du se 4 apbilder som alla är tagna från flotbåtar.

http://www.swanvillage.com/showphotos.php?category=nature

Om ni är på nattsafari råder jag dig att ta på dig så mycket kläder du kan (inte för kyla utan för att täcka kroppen). Det var 2 dm tjockt med insekter i vår båt när vi kom tillbaka, det svärmade överallt och det är inte så mysigt att ha dem i skorna. :)

Finns några fler bilder här (andra halvan av settet):

http://www.flickr.com/photos/swanvillage/sets/72157621998222506/
Härliga och snygga bilder! Låter inte så mysigt med 2 dm insekter... Tack för tipset! :)

Hälsningar Marie
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Hej, jag ska med dit i början av feb. Går lite i samma funderingar, vilka objektiv. En annan sak som jag undrar över är hur klarar kameran all fukten i regnskogen bör man ha vädertätad eller klarar sig en D90 ifall man bara stoppar den i en drybag när de regnar?
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Hej, jag ska med dit i början av feb. Går lite i samma funderingar, vilka objektiv. En annan sak som jag undrar över är hur klarar kameran all fukten i regnskogen bör man ha vädertätad eller klarar sig en D90 ifall man bara stoppar den i en drybag när de regnar?
Min 40D överlevde iaf. Det är inte så fuktigt som man kan tro, det var inte det när vi var där i alla fall. Då är det nog värre att ha kameran på sitt rum med AC, gå ut i värmen/fukten, gå in igen...
 

MarieRoos

Medlem
Hej, jag ska med dit i början av feb. Går lite i samma funderingar, vilka objektiv. En annan sak som jag undrar över är hur klarar kameran all fukten i regnskogen bör man ha vädertätad eller klarar sig en D90 ifall man bara stoppar den i en drybag när de regnar?
Hej

Mitt tips är ordentlig kameraväska + drybag. Det du kan göra om du tycker kameran känns fuktig är att torka av den innan du lägger ned den i drybagen dock är det viktigt att den får möjlighet att torka och det blir svårare om man kapslar in fukten. Vad jag vet om väder påverkan av kamera så är de svåraste situationerna när man går från kallt till varmt och tvärtom att tänka på vid luftkonditionerade rum när man plockar upp kameran :)
 

H.Nyman

Medlem
Hej!

Jag har inte så mycket objektivtips att komma med, men tele och ljusstyrka går åt. Jag hade inte någon systemkamera när vi var där så jag hade inga valmöjligheter. Men om Ni behöver några tips på göromål så kan jag förutom ovan nämda rekommendera Mt Kinabalu, det är inte så jobbigt som man tror, bara en lång uppförsbacke. Utsikten är helt makalös. Och Turtle island, vi åkte med båt från Sandakan, kommer inte ihåg hur lång tid det tog men det var en övernattning på ön. Vi bokade våra turer med Wildlife Expeditions så dom kan jag också rekommendera, allt funkade klockrent!

Ha en riktigt trevlig resa!

/Håkan
 

MarieRoos

Medlem
Hej!

Jag har inte så mycket objektivtips att komma med, men tele och ljusstyrka går åt. Jag hade inte någon systemkamera när vi var där så jag hade inga valmöjligheter. Men om Ni behöver några tips på göromål så kan jag förutom ovan nämda rekommendera Mt Kinabalu, det är inte så jobbigt som man tror, bara en lång uppförsbacke. Utsikten är helt makalös. Och Turtle island, vi åkte med båt från Sandakan, kommer inte ihåg hur lång tid det tog men det var en övernattning på ön. Vi bokade våra turer med Wildlife Expeditions så dom kan jag också rekommendera, allt funkade klockrent!

Ha en riktigt trevlig resa!

/Håkan
Tack för resetipsen :) M. Kinabalu har vi inte haft i åtanken. Det ska jag läsa in mig mer på.
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
MT kinabalu är redan inbokat, höjdpunkten på borneo vistelsen, det och dykningen förstås. De bilder och youtube filmer jag sett från kinabalu bjuder på fantastisk utsikt, dock så regnade det på nästan varenda film på vägen upp. Därför jag var lite orolig för kameran ifall man ska gå en hel dag och inte får riktigt möjlighet att torka.
Uppe på toppen är det ju alltid soligt då det ligger en bit ovanför molnen.
 

lgklotet

Medlem
Hej alla!

Jag ska resa till Borneo på semester och ska jag ut i djungeln på äventyr. Är det någon som har tips på vilka objektiv man ska ta med sig. Jag har möjlighet att ta med 2st ett på kameran och ett i väskan. :) Men vilka...har riktigt svårt att bestämma mig.

nikon 18-200mm 3,5-5,6 vr
Tamron 28-75mm 2,8
Tamron 90mm macro 2,8
samt nikon 50mm 1,8

God jul Marie
Här är en länk till bilderna jag och min sambo tog på vår Borneoresa (ja.. det var Kota Kinabalu, Sepilok och Kinabatangan för oss också.. det var fan att man aldrig får vara unik och häftig ;-)

http://www.flickr.com/photos/33755684@N06/sets/72157619041236263/

Vi hade med oss:
Tamron 70-300 (4-5.6)
Nikkor 16-85
Nikon 50, 1.8

Du får absolut inte lämna telezoomen hemma! Jag skulle nog plocka med macron (om inte din 18-200 har makromöjlighet).

Jag tog en (1) bild med min nifty fifty (som jag älskar vanligvis...)

Det var helt otroligt vackra solnedgångar i Kota Kinabalu, så fundera på att plocka med stativ kanske? Vi hade inget, och jag tror det hade blivit fler bilder om vi haft det med oss.. fast det är ju ett himla släpande på grejer ändå..
 

Lucanus

Aktiv medlem
Nikkor 18-200VR och Tamron 90 Makro skulle vara för mig ett självklart val. För att fota oväntade situationer och att ha kameran i beredskap skulle jag ha 18-200 på kamerahuset det mesta av tiden. Blommor, småkryp och situationer där man vill avgränsa motiv från bakgrunden eller att fotografera i sämre ljus skulle Tamtonen åka på.
Jag har varit på Borneo tidigare och kan ge dig tips att skaffa bra vattentät förvaringsväska och för säkerhetskull ha några plastpåsar också. Det brukar komma häftiga skyfall på eftermiddagen och framåt kvällen.
Önskar dig trevlig resa ochmånga fina bilder på Borneo //Stanislav
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Min 40D överlevde iaf. Det är inte så fuktigt som man kan tro, det var inte det när vi var där i alla fall. Då är det nog värre att ha kameran på sitt rum med AC, gå ut i värmen/fukten, gå in igen...
Att fukten lägger sig på kameran när man går ut med en kall kamera från ett rum med AC är irriterande men inte farligt för kameran.
Som alltid lägger sig fukten på utsidan.
Det kan vara värre när man tar in en varm kamera där luften i kameran har antagit den högre luftfuktigheten för då sätter sig kondensen på insidan.
Detta gäller särskilt i spegelhuset på en dSLR.
Det är lätt att kondensen sätter sig på sensorn runt dammprickar. Samma fenomen som när vattenånga bildar moln. Det vill säga att vattenångan sätter sig runt partiklar i luften. Så kallade kondenskärnor.
Har man fått dessa små kondensdroppar på sensorn så kan ingen dammskak eller borste i världen få bort dem. Då är det bara swabs och t.ex. Eclipse som gäller. Det samma gäller när vi under vintern tar ut våra leksaker i kallt väder. Ett sätt att minimera problemet är att ta av objektivet så fort man kommer till den kallare miljön. Den varmare och fuktigare luften i spegelhuset kommer då på några sekunder att avge den högre luftfuktigheten till omgivande torrare luft.
Jag har alltid med mig swabs och Eclipse på längre resor eftersom det brukar behövas under resans gång. Inte kul att komma hem med ett antal tusen bilder och behöva klona bort damm på varenda himmel.
 

MarieRoos

Medlem
Här är en länk till bilderna jag och min sambo tog på vår Borneoresa (ja.. det var Kota Kinabalu, Sepilok och Kinabatangan för oss också.. det var fan att man aldrig får vara unik och häftig ;-)

http://www.flickr.com/photos/33755684@N06/sets/72157619041236263/

Vi hade med oss:
Tamron 70-300 (4-5.6)
Nikkor 16-85
Nikon 50, 1.8

Du får absolut inte lämna telezoomen hemma! Jag skulle nog plocka med macron (om inte din 18-200 har makromöjlighet).

Jag tog en (1) bild med min nifty fifty (som jag älskar vanligvis...)

Det var helt otroligt vackra solnedgångar i Kota Kinabalu, så fundera på att plocka med stativ kanske? Vi hade inget, och jag tror det hade blivit fler bilder om vi haft det med oss.. fast det är ju ett himla släpande på grejer ändå..
Tack för fina tips. Var inne och tittade på dina bilder. Jättefina! Gillade verkligen den bilden med den blåa fågeln som lyfter från vattnet.:) En fråga hade du stativ med dig och vilket objektiv använde du mest? Är lite fundersam på hur nära jag kommer med min 18-200...inte lika nära som med 70-300. Macron är nog perfekt vid insektsbilder där man vill komma riktigt nära... på snälla djur förståss ;)
 

lgklotet

Medlem
Tack för fina tips. Var inne och tittade på dina bilder. Jättefina! Gillade verkligen den bilden med den blåa fågeln som lyfter från vattnet.:) En fråga hade du stativ med dig och vilket objektiv använde du mest? Är lite fundersam på hur nära jag kommer med min 18-200...inte lika nära som med 70-300. Macron är nog perfekt vid insektsbilder där man vill komma riktigt nära... på snälla djur förståss ;)
Man tackar, man tackar! Den kungsfiskarbilden är nog resultatet av femtiotalet försök :-D

På Kinabatangan river (i stort sett alla näsapsbilder och fåglar) sitter Tamronzoomen på. Vi hade inget stativ med, allt är handhållet (hade nog uppåt ISO800 och de flesta bilderna är nog tagna på 300 mm. Man är ju tyvärr tvungen att blända ner Tamronzoomen ganska rejält om man vill ha användbara bilder. Ett stativ hade absolut hjälpt, men som sagt.. när du sitter i en skakig båt med massa andra turister så kanske det är liiite knepigt att börja tråckla med stativ och grejer. Jag såg snubbar med stativ i båtarna iofsig..

Lycka till på semestern!
 
ANNONS