Annons

Uppgradering till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

jogu

Medlem
Hej!
Jag överväger att köpa en 7D, för att finansiera detta tänkte jag sälja min 450D med batterigrepp, två batterier, kitglugg 18-55 med IS laddare och två 4 gigs SD kort och fjärrutlösare. Kameran har ca 5000 exponeringar på nacken, och jag har kartonger och manual kvar.
Första frågan vad är ett rimligt pris för detta paket?
Jag vill ju inte hamna i tråden "Hur tänker folk på blocket?";-)

Andra frågan är dem objektiv jag har kvar, är dem bra nog till en 7D?
Jag har ett Canon 50/1.4 och ett Canon macro 100/2.8 plus ett tele Canon 75-300/4-5,6 IS.
Jag funderar även på att köpa tamrons nya normalzoom 17-50, det med bildstabilisering.
Kan det funka bra med 7D?

Kan nämna att en stor anledning att jag vill ha en 7D är den betydligt bättre (större) sökaren.

Är det nåt annat jag bör tänka på inför köpet?
 
Hej!


Andra frågan är dem objektiv jag har kvar, är dem bra nog till en 7D?
Jag har ett Canon 50/1.4 och ett Canon macro 100/2.8 plus ett tele Canon 75-300/4-5,6 IS.
Jag funderar även på att köpa tamrons nya normalzoom 17-50, det med bildstabilisering.
Kan det funka bra med 7D?

50 och 100 gluggarna är inga problem, tror inte heller att zoomarna ska vara några problem utan är tillräckligt bra.
 
Är det nåt annat jag bör tänka på inför köpet?

Ha realistiska förväntningar vad gäller bildkvalitén. Skillnaden i ren bildkvalité mellan en 450D och en 7D är inte så stor som man gärna vill tro. Däremot finns det som du är inne på många andra fördelar, sökare är en av dem. Ett riktigt lyft!

Beträffande fjärrutlösaren, vilken modell har du? Den som jag hade till min gamla 400D passar till 7D så kolla upp det innan du säljer den. Min heter RC-1 tror jag.

De gluggar du har kommer ju att passa fint på en 7D.

Om du är van med BG på din 450D kommer du säkert att vilja ha det även på 7D. Kameran blir mycket bättre balanserad med BG så räkna med ett sådant i budgeten.

Fundera också på en extern blixt - du får ju då möjligheten att styra den trådlöst med den inbyggda vilket kan vara skoj.
 
FJärrutlösaren jag har idag heter RS-60 E3.Tveksamt om den passar.

Jo jag kanske har lite uppskruvade förväntningar angående bildkvalitén, men det som jag hoppas mest på är nog att få bättre kvalité vid höga ISO.
Med min 450D tycker jag bruset blir högt redan vid iso 800.

En ext. blixt är nog intressant, men det får bli en senare fråga.
Plånboken måste återhämta sig efter kameraköpet;-)
 
Jag har själv valt 7D som backup till min 1Dmk3 och är mycket nöjd med den. Gluggarna skall funka bra på den. Fjärrutlösaren funkar nog också men om inte så satsade jag på en Hähnel HW 433 Pro vilken jag är mycket nöjd med också.

God fortsättning på det nya året!

//R
 
men det som jag hoppas mest på är nog att få bättre kvalité vid höga ISO.
Med min 450D tycker jag bruset blir högt redan vid iso 800.

Då tycker jag absolut att du skall försöka testa en 7D innan du köper så att du inte blir besviken. En del talar ju om kraftigt förbättrade ISO-prestanda men själv ser jag inte mycket av det. På ISO 800 tycker jag det är hugget som stucket mellan min 400D, 40D och 7D. Jag har i och för sig inte gjort några noggranna tester men vid normalt fotande har jag inte sett någon avgörande skillnad.

Min gissning är att för att få en rejäl förbättring är man tvungen att gå till fullformat.
 
Då tycker jag absolut att du skall försöka testa en 7D innan du köper så att du inte blir besviken. En del talar ju om kraftigt förbättrade ISO-prestanda men själv ser jag inte mycket av det. På ISO 800 tycker jag det är hugget som stucket mellan min 400D, 40D och 7D. Jag har i och för sig inte gjort några noggranna tester men vid normalt fotande har jag inte sett någon avgörande skillnad.

Min gissning är att för att få en rejäl förbättring är man tvungen att gå till fullformat.

Jag ser en enorm skillnad i ISO prestanda mellan 7D och 450D. Bara mellan DigicIII och Digic4 har du viss skillnad, sen har 7Dan bättre sensor och annat. Jag var rätt orolig för isoprestandan pga 18mpix på en aps-c men var ute på lite fält test och 7D motsvarar ungefär Nikon D300s imho. Skitnöjd med denna kamera. Skillnaden mellan 450D iso och 7d iso är ungefär att du får gå upp på iso 6400 för att få samma brusighet som iso 1600 på 450D.

Rent bildkvalitemässigt skiljer det väl sig inte så mycket med perfekta ljusfõrhållanden, bra gluggar osv (att jämföra 15-85 kit linsen till 7D med andra nämnda linser eller t.ex.18-55 kit till 4XXD är ju inte nyktert, 15-85an motsvarar snarare en L). 18mpix ger dig ju möjlighet att croppa rätt bra och till skillnad från t.ex. Nikons implementation av sraw eller dyl så croppar den inte utan tar typ var tredje pixel eller nått när du ställer in den på mraw (10mpix)
 
Skillnaden mellan 450D iso och 7d iso är ungefär att du får gå upp på iso 6400 för att få samma brusighet som iso 1600 på 450D.

Kan du lägga upp ett exempel som visar detta?

Jag har i och för sig ingen 450D men väl 400D och 40D och att det skulle skilja 2 hela steg mellan 7D känner jag inte igen, men som sagt, jag har inte gjort några ingående tester.
 
Jag tackar för era synpunkter.
Verkar som om jag får ta mig en funderare på om det verkligen är värt att lägga pengarna på en 7D eller om jag ska gneta på ett tag till och satsa på en 5DmkII (dyyyyrt)

Jag har sett hur 5D mkII presterar vid höga iso och den är ju milsvid från hur min egen hanterar det.
.
Går det att säga generellt att 7D mer påminner om 450D gällande bildkvalité och ISO eller ligger den närmare 5D mkII ?
 
Kan du lägga upp ett exempel som visar detta?

Jag har i och för sig ingen 450D men väl 400D och 40D och att det skulle skilja 2 hela steg mellan 7D känner jag inte igen, men som sagt, jag har inte gjort några ingående tester.

Ja, om du påminner mig efter 7e januari när jag är tillbaka hemma och har tillgång till bägge kamerorna. Det man framförallt märker av är när man tar t.ex. live bilder och man inte har så mkt ljus att tillgå, och ett 50mm F1.8 eller 30mm F1.4 i princip är ett krav. Då blir bruset väldigt framstående.
 
Gjorde några mycket hastiga test, RAW, konverterat i LR med default inställningar.

Bilderna är crops, ca 6 megapixel från 7D och 3,2 från 400D, sedan nersamplade till 400 x 400.

7D ISO 1600
7D ISO 6400
400D ISO 1600

Jag ser ingen avgörande fördel till 7D men mitt ex kanske är sjukt?

OBS! "Testen" är helt amatörmässig, handhållet etc.
 

Bilagor

  • 7DISO1600.jpg
    7DISO1600.jpg
    86.8 KB · Visningar: 959
  • 7DISO6400.jpg
    7DISO6400.jpg
    19.3 KB · Visningar: 957
  • 400DISO1600.jpg
    400DISO1600.jpg
    91.5 KB · Visningar: 960
.
Går det att säga generellt att 7D mer påminner om 450D gällande bildkvalité och ISO eller ligger den närmare 5D mkII ?

Jag har ingen 5D mkII men jag gissar att 7D och 450D är närmare varandra än 7D och 5DmkII - vad gäller brus på höga ISO. Storleken på sensorn är nog avgörande, men som sagt, det är en gissning.
 
Ja, om du påminner mig efter 7e januari när jag är tillbaka hemma och har tillgång till bägge kamerorna. Det man framförallt märker av är när man tar t.ex. live bilder och man inte har så mkt ljus att tillgå, och ett 50mm F1.8 eller 30mm F1.4 i princip är ett krav. Då blir bruset väldigt framstående.

Inget besvär för min skull. Som sagt, det bästa vore ju om trådskaparen själv kunde testa i sina förhållanden. Vad som är en stor avgörande skillnad för en person kanske är bagatellartat för en annan.

Men som sagt, att 7D skulle vara 2 steg bättre än sina föregångare känner jag inte igen. Däremot håller jag med om att på riktigt höga ISO, 3200 och uppåt så är 7D bättre än t ex 40D (med pressning).

På ISO 800 (som nämndes tidigare) tycker jag inte skillnaderna är avgörande.
 
Det finns hur många som helst vetenskapliga jämförelser mellan iso på t.ex rebel serien (XXXD)n XXD och 7D och 5D. Googla så ser du.

Att påstå att en 400D har samma ISO prestanda som en 7D är ren bs.
Läs på om digic 3 vs digic 4 processorerna så ser ni att argumentet inte håller ens vetenskapligt/tekniskt. Tar man under bra ljusförhållanden blir det liknande brus. Men pröva och fota en metalkonsert med dåligt ljus med en 450D och en 7D och skillnaderna blir mer uppenbara :)

5D vinner i regel pga FF och större mellanrum mellan photosensorerna men det där spelar mindre och mindre roll med ny teknlogogi. 5D har dock bättre iso egenskaper än 7D :)

400D, 450D osv är bra entry level dslrer. Men de är inga superkameror.
 
Att påstå att en 400D har samma ISO prestanda som en 7D är ren bs.
Läs på om digic 3 vs digic 4 processorerna så ser ni att argumentet inte håller ens vetenskapligt/tekniskt.
Jag har läst en del om 7D men minns inte att jag sett något om det du påstår här. Jag trodde att de dubbla DIGIV IV främst är till för att kameran skall orka med att skyffla data i den takt som krävs för 8 bilder per sekund. Visst används de även för brusreducering i kameran men det vill väl de flesta normalt sett undvika. Brusreducering är ju dessutom något som bara maskerar bruset på bekostnad av bildkvalitet, inte någon förbättring av ISO-prestandan. Så du som läst på kanske kan förklara vetenskapligt/tekniskt hur de snabbare processorerna förbättrar ISO-prestanda?
 
En annan fördel är kanske att 7D har 19 punkter med korsformiga AF (korsformiga fokuserar bättre vid sämre ljus) punkter, om du nu använder spot. Jag hade (har kvar som back up) en 20D, men bara mittersta AF punkten är korsformig, och köpte 40D för att alla nio punkter är korsformiga. Jag komponerar ofta bilder genom att använda spot, och trycker av vid "rätt" tidpunkt eftersom jag inte hinner fokusera med mittpunkten och komponera om. Enda anledningen till att jag funderar (men inte min plånbok) att byta upp mig är att 7D har 19 korsformiga punkter + att man kan filma (vilket jag lär använda för att försöka utveckla mig om denna lyckliga inköpsdag blir av). Bildmässigt är dock skillnaden marginell för oss som är normalanvändare. Men byter du upp dig till 7D så kommer du förmodligen att se det som ett steg uppåt, kameran har många goda egenskaper.

Em metalkonsert handlar mest om att fånga tillfällen, så där lär korsformigt vara en fördel men det är bra att ha snabb optik till. Ett riktigt metalhead headbangar naturligtvis medan man fotar :)
 
Ett riktigt metalhead headbangar naturligtvis medan man fotar :)
Det är väl därför det finns IS :D

Åter till ämnet. Jag har förresten gått från 40D till 7D och rent subjektivt, då inga exakta jämförelser är gjorda, har jag inte reagerat på att varken bildkvalitet eller ISO-prestanda är anmärkningsvärt mycket bättre. Filerna är större så det finns mer utrymme för beskärning och sedan har 7D en massa andra fördelar: HD-filmning, fler AF-punkter och många fler inställningar, bättre följande AF (enligt reklamen, har inte testat), större sökare som visar 100%, högre bildfrekvens, o.s.v.
 
Senast ändrad:
ANNONS