Annons

How to brick a digital camera

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
eller hur man förvandlar sin nyinköpta D700 till ett bojsänke.

Söndag 13:e december i Tobago.

Jag gick längs sandstranden i Scarbourogh och satte mig på en stor trästock i strax ovanför vattenbrynet. Det 30 gradiga vattnet nuddade min sandalbeklädda fötter. Jag tittade ut över Atlanten och undrade när segelbåten skulle komma.

Höjde kameran och skulle ta en bild på snabbfärjan som låg i hamnen. Samma färja som jag åkt över med igår kväll. Då kom det en jättevåg som sköljde över mig från topp till tå. Motljusskyddet på min 28-70/2.8 fylldes med vatten, Min två veckor gamla D700 med batterigrepp var översköljda av saltvatten och kläderna genomblöta. I benfickan hade jag en iPod Touch och en mobiltelefon som också drabbades av fukten.

Kameran visade ERR på displayen och gick in i en digital koma som den inte kom ur. iPoden lade av totalt dagen efter när batteriet tagit slut och mobilen två veckor senare.

Som tur var hade jag med mig en F100 i reserv. Zoom-optiken fungerade utan problem efter en avtorkning. Problemet var at jag inte tagit med mig så mycket diafilm, utan blev tvungen att köpa Kodak Gold 200. Den enda film som fanns att uppbringa på ön.

Tilläggas kan att en fågelfotograf som jag pratade med i Speyside hade intermittenta problem med sin D300 pga hög luftfuktighet.

Sensmoral. Reservkamera är ett måste när man åker iväg på en långresa, samt gott om extra film när det är ett tropiskt klimat.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Dråpligt och sorgligt, men bra läxa även för oss som slapp uppleva den på egen hand!

Tack för att du delade historien med oss!

Vad sa' försäkringsbolaget om saken?

Per.
 

jpp

Aktiv medlem
Ett allmänt tips rörande kameror och andra elektriska prylar som hamnar i saltvatten. Ta ur batterier, skölj i sötvatten, detta för att få bort saltet som korroderar. Om man är nära en serviceverkstad kan man ta med sig prylen dit i vatten. Förmodligen kommer du få någon kommentar om fuktskador :) men förvånandsvärt många prylar klarar att bada i sötvatten utan batteri, det är oftast bara att låta dem självtorka, gärna så isärplockade som möjligt.

Varför tar man ur batteriet? Därför att det kan upphov till krypströmmar och korrosion.

Allt kan inte räddas på detta sätt, men om man tappat sin kamera i vattnet så är skadan redan skedd, skölj av den i rent kranvatten, även om den badat i sötvatten för att slippa alger etc. och plocka isär och låt torka.

//Patrik
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ugnsbakad radioapparat är en klassiker bland båtfolk på västkusten:

Lägg den saltvattendränkta apparaten i en hink med sötvatten tills du kommer hem (utan batterier), skruva upp den så mycket som möjligt och lägg den i ugnen. Låt torka i 50°C med öppen lucka i 4-8h. Servera med kokt potatis, gröna bönor och rönnbärsgelé! =)
 
ANNONS