Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS Tracker för foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne E

Aktiv medlem
Hej!

Är det ngn som har koll på var man kan införskaffa gps som man kan synka med bilderna man har tagit med olympus kamera E-3:a?

Alltså att bildernas etif uppdateras med gps-position.

Idag kollar jag via Olympus Studios kalender'mapp' och förhoppningsvis ser jag på andra bilder var jag har varit, men tillförlitligheten avtar med tiden likaså att jag rensar ut en del bilder varje år.

Hälsn

Arne
 

ErlandH

Aktiv medlem
Finns nog i vilken bättre kamerabutik som helst. Vanligast är väl en modell från Sony, men det finns andra märken också. Kostar lite över en tusenlapp.
 

pellepang

Aktiv medlem
Kolla i tidningen Digitalfoto för alla nr:3/2010 som kom i lådan idag. De har en testsida där för foto-GPS. Jag vet inte om det finns på nätupplagan men de e väl bar att Googla.
 

Arne E

Aktiv medlem
Tack Erland o Pelle, för era snabba svar!

Inhandlar nämnda fototidning, imorgon om den har kommit till pressbyrån, förståss.

/Arne
 

Per

Aktiv medlem
Vet inte om det finns kvar, men för inte så länge sen nappade jag på ett erbjudande från tidningen "Aktiv träning" om två nummer av blaskan + en GPS-logger inklusive program för foto-taggning och koppling till google maps, för under hundringen.

Den funkar helt ok.
 

Arne E

Aktiv medlem
Vet inte om det finns kvar, men för inte så länge sen nappade jag på ett erbjudande från tidningen "Aktiv träning" om två nummer av blaskan + en GPS-logger inklusive program för foto-taggning och koppling till google maps, för under hundringen.

Den funkar helt ok.
Tack Per, för ditt snabba svar.

Klart värt att kolla upp.

/Arne
 

Knight Palm

Aktiv medlem
GlobalSat DG-100 GPS Data Logger + Receiver

En utmärkt datalogger med bra känslighet och som har mycket lång batterilivslängd, laddas via USB-kontakten, samt kan även användas som GPS-mottagare till en dator. Den har tom. en MMCX kontakt för en extern antenn (bra eftersom antennen är väderskyddad, men inte GPS loggern).

Programvaran som följer med (senaste uppdatering jan2010 av "Data Logger PC Utility") är elementär, huvudsakligen konfigurerar man modulen med den samt tömmer dess spårminne innan det blir fullt (60000 spårpunkter!). Programvaran har en flik för Google Maps, samt möjliggör export av lagrade data till bl.a. Google Maps & Earth, samt till det viktigaste formatet för GeoTagging, nämligen GPX.

Det allra enklaste och bästa programmet till DG-100 är DGManager.NET, eftersom det både hanterar loggerns olika konfigurationer och sparande/konvertering av GPS-data samt efterföljande "geotagging" av fotos. Taggar man bara JPEG så är DG Manager smidigast.

Vill man däremot även tagga .ORF och .TIF bildfiler, så rekommenderas GeoSetter vilket för detta ändamål inkluderar Phil Harvey's ExifTool. Mer komplicerad att använda än ovanstående DG Manager.

Jag var ute på en skidtur nyligen, med både GPS-loggern och kameran. Tog med gamla E-400, som fortfarande var ställd på sommartid, samt hade även tiden ganska oexakt inställt. Taggningen av fotona gav först helt felaktiga GPS-taggar, samt programmet gick även över till "plan B" (en inbyggd funktion där GPS-data extrapoleras fram). Med DG Manager är det förhållandevis enkelt att kalibrera fram tidsskillnaden som behövs.

Tips 1:
T.ex. om man tar en bild från bilparkeringen när man startar, så vet man exakt var bilden är tagen och kan kalibrera tidsoffset m.hj.a. denna.

Tips 2:
Alternativt om man har en annan GPS som har en egen display, så kan man helt enkelt fota av GPS'ens klocka och senare exakt jämföra med en samtidigt sparad waypoint.

Ref:
http://www.globalsat.com.tw/
http://dgmanager-net.sourceforge.net/
http://www.geosetter.de/
http://www.gpsbabel.org/

Här ser man fliken för taggning/tidsoffset samt fliken med Google Maps och där fotona var tagna, samt en liten bild av själva fotot vid hovring med muspekaren. (DG Manager.NET 1.0.3309)
 

Bilagor

Arne E

Aktiv medlem
En utmärkt datalogger med bra känslighet och som har mycket lång batterilivslängd, laddas via USB-kontakten, samt kan även användas som GPS-mottagare till en dator. Den har tom. en MMCX kontakt för en extern antenn (bra eftersom antennen är väderskyddad, men inte GPS loggern).
Hej, Thore!

Tack för ditt utförliga svar. :)

Här får jag en hel del o kolla upp ser jag. :)

Jag återkommer med all sannolikhet ;-)

/Arne
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kanske kan Jobo GPS mottagare vara något för dig?
Vad jag förstår har Sonys apparater (som kostar ungefär lika mycket) bättre kapacitet (12 timmar gånger 30 dagar) och den senaste kan dessutom tagga raw-filer direkt på minneskortet.

Problemet är väl (som med alla gps-mottagare) att de drar en hel del batteri.

Edit: Det här är ett annat kul alternativ. Billig dessutom!
 
Senast ändrad:

Arne E

Aktiv medlem
Tack Erland o Lars för era svar.

Såg att Jobo GPS fick bra kritik i Digital Foto för alla, nr 3/2010.

Sony var också med, inte lika bra kritik, dock.

Tyvärr är båda lite för dyra för mig.

/Arne
 

Arne E

Aktiv medlem
Tack alla som har svarat i tråden.:)

Speciellt tack till Knight Palm, som har kommit med en hel del goda tips.

Lösningen för mig blev ingen speciell GSP tracker/logger utan jag kommer att utnyttja min Garmin Nüvi 550 Europe som har en TracBack-funktion där man kan lagra färdvägen man har tagit. Denna lagras i en GPX-fil som mha freeWare-programmet GeoSetter
http://www.geosetter.de/en/
kopplar ihopa aktuella tagna bilder med Garmins lagrade rutters fil GPX/current.GPX.

Kostnad 0 kroner.

Tack än en gång

/Arne
 

henq

Aktiv medlem
Jag har också använt min gamla Garmin GPS som logger tidigare men tänker nu gå över till att använda telefonens inbyggda GPS. Kan vara ett tips, mobilen hänger ju ändå alltid med.
 

BertJ2

Aktiv medlem
Tack alla som har svarat i tråden.:)

Speciellt tack till Knight Palm, som har kommit med en hel del goda tips.

Lösningen för mig blev ingen speciell GSP tracker/logger utan jag kommer att utnyttja min Garmin Nüvi 550 Europe som har en TracBack-funktion där man kan lagra färdvägen man har tagit. Denna lagras i en GPX-fil som mha freeWare-programmet GeoSetter
http://www.geosetter.de/en/
kopplar ihopa aktuella tagna bilder med Garmins lagrade rutters fil GPX/current.GPX.

Kostnad 0 kroner.

Tack än en gång

/Arne
Jag antar att du menar GPX-filen som lagrar alla rutter i en fil (Garmin/GPX/Current.gpx på min Nuvi 205). Det finns även en dold funktion som lagrar GPS rådata. Dessa är inte filtrerade eller anpassade till aktuella vägar och loggar med tätare intervall. Se följande länk för en beskrivning hur man kommer åt denna:
http://www.gpspassion.com/upload2/HiddenTrackLogHowTo.pdf
 

Knight Palm

Aktiv medlem
1. Tack för tipset från GpsPasSion beträffande "Raw logging on nuvi 2xx-5xx-7xx-1xxx".
Jag har en gammal nüvi 200 jag ska prova att få fram de dolda menyerna på. Har man ett sparat "track" med position/tidsangivelser, så kan man ju geotagga sina bilder.

2. Så Garmin nüvi 550 kan alltså lagra spår, men kanske inte lika så flexibelt med att ladda upp och visa dessa som på de handburna etrex HCx modellerna. eTrex kan både spara och ladda in olika spårfiler, samt hanteras via MapSource. Jag använder en etrex Legend HCx idag vid t.ex. skidturer, som förutom att den är oöm och i väderskyddat utförande, har en i sammanhanget mycket lång batteritid.

3. Ser ingen mening med dedicerade GPS för kameror, om de inte direkt skriver in position i EXIF-filen. I min mening den mest ideala lösningen, är inbyggd i ett batterigrepp, så att man får lämplig plats med antenn. Någonting man sätter på blixtskon är olämpligt, om man frekvent plockar kameran i och ur t.ex. en rygggsäck. En extern datalogger typ GlobalSat eller en eTrex HCx är så att säga ur vägen, samt har längre batteritid.

4. Minimalistens dröm är förstås att ha GPS i telefonen, typ iPhone 3GS & HTC Hero. Visst är det praktiskt att ha alla radioenheter samlade i en enhet, men GPS signalerna är svaga och utformningen av antennen på dessa telefoner kräver helst fri sikt. Dessa telefoner är oftast inte miljöskyddade. Batteritiderna hos dessa telefoner minskas genom att GPS-kretsarna fortfarande idag drar ganska mycket ström.

Nya strömsnålare GPS-kretsar ser ut att ta fart igen, så integrationen i kameror, såsom i Panasonic Lumix ZS7/TZ10 är att vänta. Fördelen är att EXIF data updateras, men även att kamerorna får elementära GPS-funktioner såsom t.ex. POI.
 
ANNONS